Megjelent az új trolibuszok beszerzésére irányuló tender

A járműgyártók ajánlatait 2014. január 20-áig várjuk. Az eredményes eljárást követően a szerződéskötésre 2014 tavaszán kerülhet sor. A tender ajánlati felhívása itt érhető el.

A pályázati kiírásban megjelölt 62,4 millió euró 24 darab, és a jövőben opcionálisan lehívható 84 darab, azaz összesen 108 darab járműre vonatkozik. A pályázati eljárás részét képezi ugyanis az, hogy később – a 24 darabos alapbeszerzésen kívül – további 84 darab, azonos típusú jármű jövőbeni megvásárlására is lehetőségünk nyílik. A feltételes mennyiség megrendelésekor lehetőség lesz mind a szóló, mind pedig a csuklós járművek tetszőleges arányú megrendelésére.

A trolibuszbeszerzés része annak a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projektnek, amelyik a fővárosi tömegközlekedés történetében mérföldkőnek számít. A megvalósításához szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződést Tarlós István főpolgármester, dr. Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2012 decemberében írta alá. Az összesen 43 000 000 000 forint összértékű villamos- és trolibuszbeszerzésre vonatkozó projekt 0,67% önerő biztosításával és 99,33% uniós támogatás felhasználásával valósul meg.

Ekkora mennyiségű trolit Budapest az 1980-as években vásárolt utoljára. A jelenlegi járműbeszerzés nagy jelentőségű a főváros életében, hiszen biztosítja a budapesti trolibuszhálózat létét középtávon, valamint az ún. önjáró üzemnek köszönhetően akár infrastruktúra-fejlesztés nélkül a járathálózat bővítését, amelyre kiváló példa a 2013 júniusától az új szakaszán felsővezeték nélkül menetrend szerint közlekedő 79-es trolibusz.

Alacsonypadlós járművek, azonos típuscsalád, önjáróság

Az új trolibuszok 4 km folyamatos felsővezeték nélküli utasforgalmi üzemre, azaz áramellátás nélküli működésre lesznek alkalmasak, így egy esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy akár a járat elterelése sem okozhat gondot, ezáltal zökkenőmentes lesz a közlekedése. A legalább 62 fő befogadóképességgel rendelkező szóló és a minimum 102 főt befogadó csuklós trolibuszok mindegyike alacsonypadlós kialakítású, így a mozgásukban korlátozottak, illetve a babakocsival közlekedők utazása kényelmesebbé válik. Éppen ezért a komfortos utazás biztosítása érdekében az árajánlat mellett vizsgáljuk a műszaki és ergonómiai megoldásokat (kedvező energiafogyasztás, az önjáró képesség garantált úthossza, a lábtartó-dobogó nélküli ülések minél nagyobb aránya). Egyik fontos stratégiai szándékunk az egységes járműpark kialakítása, amely azonos típusú és kialakítású járműveket jelent, ezért fontos a fentebb megjelölt opcionális beszerzés lehetősége. Ez az üzemeltetési költségek csökkentését jelenti, továbbá biztosíthatóvá válik a járművek csereszabatossága az egyes vonalak között.


Kapcsolódó cikkek: