Közlemények

Döntött a Kormány: indulhat a villamos és trolibusz járműbeszerzési projekt

A Fővárosi Önkormányzat egyre több kezdeményezése kap kormányzati támogatást. Legutóbb a ciklus első felében még vitatott, villamos és trolibusz uniós pályázat kapott zöld jelzést a Kormánytól. A támogatási összeg nettó 42,7 milliárd forint, melyből 37 db új, korszerű alacsonypadlós villamos, valamint 24 db új, korszerű, energiahatékony alacsonypadlós trolibusz kerülhet beszerzésre – közölte közleményben Tarlós István Főpolgármester. A Kormány 2012. november 7-én a 1485/2012. (XI. 7.) számú határozatában hagyta jóvá a Fővárosi Közgyűlés 2011-ben hozott döntése alapján a BKK által benyújtott „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” című nagyprojekt-pályázatot, és elfogadta a projektek kiemelt projektként történő nevesítését, valamint hozzájárult a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Közlekedés Operatív Program Irányító Hatósága és a BKK közötti támogatási szerződés megkötéséhez. A projekt kedvezményezettje a BKK, a támogatási összeg nettó 42,7 milliárd forint.

A projekt első ütemének keretén belül 37 db új, korszerű, alacsonypadlós villamos, valamint 24 db új, korszerű, energiahatékony, alacsonypadlós trolibusz kerülhet beszerzésre. Az új járművek fogadásának megteremtése érdekében három meglévő – a Hungária, a Száva és a Budafok – BKV kocsiszín fejlesztésére, a karbantartási kapacitások megteremtésére, valamint a peronok akadálymentesítésére is sor kerül.

A 37 új, alacsonypadlós villamosból 25 db 34-36 méter hosszú, 12 db pedig 54-56 méter hosszú lesz. Előbbieket a 3-as villamos vonalán, valamint a Budai fonódó villamoshálózat fejlesztése projekt keretében Óbudáig meghosszabbítandó 19-es és 61-es villamosok vonalán állítjuk majd forgalomba. A nagykörúti Combino villamosokhoz hasonló hosszúságú villamosok pedig az 1-es villamos vonalán teljesítenek majd szolgálatot, így ott kb. minden harmadik szerelvény alacsonypadlós lesz. A 24 darab új, alacsonypadlós trolibusz egyenletesen lesz elosztva a hálózaton.

2010 ősze, az új városvezetés hivatalba lépése és a BKK létrejötte óta több mint 100 milliárd forint új forrást biztosított a Kormány a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztésére. A Főváros megbízásából a BKK ennek jegyében valósítja meg a ma jóváhagyott projekten túl az 1-3-as villamosok fejlesztését, a Budai fonódó villamoshálózat projektet, a bubi – kerékpáros közösségi közlekedési rendszert, és a következő, 2014 és 2020 közötti uniós támogatási ciklus alatt megvalósítandó négy fontos közlekedési nagyberuházás előkészítését (az M1-es metró meghosszabbítása, az M2-es metró és a gödöllői hév összekötése, a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat fejlesztése és az észak-déli regionális gyorsvasút déli szakaszának előkészítése) is.

A Budapesti Közlekedési Központ az alapításakor a Fővárosi Önkormányzat által kitűzött céloknak megfelelően megkezdte Budapest közösségi közlekedési járműparkjának megújításához szükséges előkészítő munkákat. Az autóbusz-ágazatban az új közszolgáltatási struktúra, a gyorsvasúti ágazatokban (metró, hév) a hosszú távú fejlesztési projekteket megalapozó KözOP előkészítési projektek biztosítják majd a járművek cseréjéhez szükséges forrást, konstrukciót. A villamos és trolibusz ágazat járműveinek megújítása szintén szükséges.

A BKV villamos és trolibusz járművei évente mintegy 400 millió utast szállítanak el. A járművek átlagéletkora mindkét ágazatban rendkívül magas, meghaladja a tervezett élettartamot.

A villamosok esetében mindössze a 40 db Combino jármű felel meg az akadálymentességi követelményeknek, a járműpark döntő többsége magaspadlós. Az állományban lévő, 1967 és 1978 között gyártott Ganz-csuklós villamosok (118 db) tervezett élettartalmukat meghaladták, műszaki állapotuk rossz, meghibásodási mutatójuk, és energiafelhasználásuk is igen magas.

A trolibuszok esetében a legrosszabb állapotú járművek a ZIU típusú, orosz gyártmányú kocsik, továbbá a GVM típusú csuklós járművek is meghaladták tervezett élettartamukat. A trolibusz ágazatban jelenleg kis számban üzemel alacsonypadlós kialakítású jármű, így a nagy utasforgalmú vonalakon az akadálymentességi követelményeknek megfelelő kiszolgálás nem biztosított teljes körűen.

Míg az autóbusz-ágazatban a rossz állapotok ellenére a rendelkezésre álló alacsonypadlós járművekkel a város számos területén biztosítható az alacsonypadlós kiszolgálás részlegesen, a villamos és trolibusz ágazati sajátosságai és rendelkezésre álló alacsony számú korszerű járműve miatt számos nagy forgalmú villamos és trolibusz vonalon egyáltalán nem biztosított az akadálymentesség.

A járműbeszerzési projekt célja a túlüzemelt, műszakilag is elavult villamos és trolibusz járműpark frissítése, az alacsonypadlós járművek nagyobb arányú megjelenése a vonalakon a szolgáltatási színvonal emelése érdekében. Célunk továbbá az Európai Uniós forrásból megvalósuló villamos hálózatfejlesztésekhez szükséges többlet járművek biztosítása, és a műszaki állapotokból adódó menetkimaradások mértékének jelentős csökkentése.

A projekt keretében összesen 96 darab villamos, valamint 93 darab trolibuszt szerezne be a Főváros és a BKK, több ütemben. Most az első ütemre kapott a BKK támogatást, de a közbeszerzési eljárásokat opciókkal írjuk ki a további ütemekre tekintettel. Valamennyi jármű alacsonypadlós lesz, biztosítva a könnyű, akadálymentes beszállást bárki számára. A kocsik érkezésével párhuzamosan az érintett peronok is átépülnének, így biztosítva a szintbeni, lépcsőmentes belépést a járművekbe. A tervek szerint 2014-15 során megérkező járműveket számos vonalon használhatják majd az utasok.

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.