Szeptember végén kezdődik az 1-es villamos pályafelújításának első üteme

Gyors közlekedés, korszerű megállók, új zöldfelületek

Szeptember végétől elkezdődik a budapesti 1-es villamosvonal komplex felújítása. A Fővárosi Önkormányzat kiemelt közlekedésfejlesztési beruházásainak megvalósításáért felelős Budapesti Közlekedési Központ megkötötte a nyílt közbeszerzési eljárás eredményeként a rekonstrukció kivitelezőjével a szerződést. A Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion M közötti szakasz felújítására szóló, 14,2 milliárd forint összértékű szerződést a nyertes Városi Vasútépítő Konzorcium nevében Sokorai István elnök és Görbedi László vezérigazgató a Colas-Alterra Zrt. részéről, valamint Sal László, az A-HÍD Építő Zrt. vezérigazgatója, valamint Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója írta alá. A pályák rossz állapota miatt mára halaszthatatlanná vált munkálatok első ütemében a Bécsi út és a Lehel utca között teljesen újjáépítjük a pályaszerkezetet, megszüntetjük a sebességkorlátozásokat, átépítjük a megállóhelyeket, megújítjuk az áramellátó és a jelzőberendezési rendszert. A munkák ezt követően a Lehel utca és a Kerepesi út (Puskás Ferenc Stadion M) közötti szakaszon folytatódnak 2014 nyarán. A rekonstrukció végeztével megszűnnek a leromlott pályaállapot miatti sebességkorlátozások, azaz csökken az utazással töltött idő; emellett akadálymentessé válnak a megállóhelyek, amelyek biztosítják az akadálytalan beszállást a jövőben a vonalon közlekedő új, alacsonypadlós, korszerű villamosokba is.

Eredményesen zárult le az 1-es villamos vonal Bécsi út – Kerepesi út közötti szakaszának felújítására lefolytatott nyílt közbeszerzési eljárás, Budapest Főváros Önkormányzatának kiemelt közlekedésfejlesztési beruházásainak megvalósításáért felelős Budapesti Közlekedési Központ augusztus 16-án kivitelezési szerződést kötött nettó 14 188 203 049 forint értékben a Városi Vasútépítő Konzorciummal, amelynek tagjai a Colas Alterra Zrt. és A-HÍD Zrt.

Megújuló villamosvágányok és felsővezeték-hálózat, gyorsabb, energiatakarékosabb közlekedés

Az 1-es villamos Bécsi út és Puskás Ferenc Stadion M között vezető, több mint 8000 méter hosszú, részben úgynevezett nagypaneles technológiával épült pályája jelentősen elhasználódott, elöregedett, az utóbbi időben gyakran vezetett a tömegközlekedési szolgáltatás leállásához hőkivetődés, azaz a felforrósodott sínek felpúposodása. A villamosok menetidejét emellett több szakaszon is 10-30 km/órás sebességkorlátozások lassítják. A teljes körű felújítást követően ezek megszűnnek, így érezhetően növekszik majd a villamosok megengedett sebessége, párhuzamosan pedig csökken az utazási idő, emellett a pálya korszerűsítésekor nagyobb teherbírásúvá válnak a csomópontokban a villamospályát keresztező útátjárók, hogy a síneken áthaladó közúti forgalom miatt még hosszú ideig ne kelljen ismét felújítást végezni. Óbudán a Rendelőintézet és a Flórián tér között automatikus locsoló berendezéssel ellátott fűburkolatot kap a villamospálya; a külföldön már sok helyen bizonyított megoldás a villamosok jelenleginél jóval csendesebb közlekedését teszi lehetővé, élhetőbbé téve a Vörösvári úti lakótelep környezetét.

A felújítás részeként új vágánykapcsolat létesül a Szentlélek tér megállóhely nyugati, az Árpád híd M megállóhely nyugati és Zugló vasútállomás megállóhely keleti oldalán. A meglévő Jász utcai vágánykapcsolat, valamint a Kerepes úti kitérőkörzet és a Bécsi úti végállomás kitérőkörzete  is teljes körűen átépül. A vágánykapcsolatok funkciója, hogy a vonal egy pontján keletkező esetleges zavar, baleset esetén ne kelljen az egész vonalon vagy rendkívül hosszú szakaszon autóbusszal pótolni a villamosokat, ezeknél a vágánykapcsolatoknál a járművek vissza tudnak fordulni.

A vonalszakasz áramellátásának felújításakor 18 kilométernyi hosszúságban megújul a felsővezeték-hálózat, valamint az energiaellátást biztosító kábelek cseréjére is sor kerül. A megújuló hálózat lehetővé teszi a fékező villamosok energiájának visszatáplálását, növelve ezáltal az energiaellátás hatékonyságát.

1-3 villamos projekttérkép

Akadálymentes megállók

Nemcsak a sínpálya teljes körű felújítására kerül sor, de a megállóhelyi peronokat is átépítteti a BKK, hiszen többek között az 1-es vonalon közlekednek majd az uniós forrásokból, a jelenleg a zajló közbeszerzés keretében Budapestre érkező új, alacsonypadlós, korszerű villamosok. A jelenleginél magasabb, a villamos padlójával majdnem egy szintben elhelyezkedő, 26 centiméteresre tervezett peronok nem csupán a mozgásukban korlátozottak számára teszik egyszerűbbé a megállókban a le- és felszállást, de a babakocsival közlekedők és az idősek közlekedését is nagy mértékben megkönnyítik.

A peronok kényelmes és akadálymentes megközelíthetőségét új gyalogátkelőhelyek létesítésével, valamint hat megállóban – Flórián tér, Szentlélek tér, Népfürdő utca, Árpád híd, Kacsóh Pongrác út – liftek beépítésével biztosítjuk. A megállóhelyeket a fentieken túl további kényelmi eszközökkel, fejlesztésekkel korszerűsítjük és tesszük kényelmesebbé: megújulnak az utastájékoztató berendezések, az utasvárók, a padok, a támaszkodók.

Védelem

Az utasok és a vagyon védelme érdekében az összes megállóhelyen kamerás felügyeleti rendszer kiépítésére kerül sor. Szintén a vagyonvédelmet és a hálózatbiztonságot szem előtt tartva a kábellopások megelőzését célzó rendszereket is telepítünk.

Új lámpaprogram a villamosközlekedés előnyben részesítése érdekében

Az 1-es villamos vonalán a megállóhelyek jelzőlámpás csomópontokban helyezkednek el, amelyek egy összehangolt rendszer részcsomópontjai. A rekonstrukciós munkák érintik a csomópontok forgalomtechnikai szabályozását is: a beavatkozásokkal a vonal menetideje a menetrendben érvényesíthető mértékben csökkenthető. Jelen beruházás során a teljes vonalszakaszon elvégezzük a szabályozástechnika felülvizsgálatát a villamosközlekedés előnyben részesítése érdekében.

Új arculat, gyarapodó zöldfelületek

Végül, de nem utolsósorban új arculatot is kap a felújítás során az 1-es villamos, ezáltal a teljes pesti harmadik körgyűrű. A kopár villamosvágányok és környezetük, valamint a megállóhelyi peronok növényekkel oldott, kellemes közlekedési útvonallá alakulnak át. A várostűrő fa– és cserjefajok telepítésével eltűnnek a jelenlegi kiterjedt, használaton kívüli aszfaltfelületek és a zöldfelületeknek köszönhetően jól elkülönülnek majd a villamospályák az útfelületektől.

Az 1-es villamosvonal meghosszabbítása a Fehérvári útig

Az 1-es villamos felújítását két kivitelezési szakaszra bontottuk: a másodikban, a Puskás Ferenc Stadion M (Kerepesi út) és a Közvágóhíd H közötti szakaszra  keresünk kivitelezőt közbeszerzési eljárás keretében.

Közel tíz év után ismét új villamosvonalat építünk Budapesten, húsz év várakozás után villamos jár majd a Rákóczi hídon és új kötöttpályás kapcsolat jön létre Dél-Buda és Pest között, mellyel Újbuda új, átszállásmentes kapcsolatokkal gazdagodik. A vonal meghosszabbítással 3,2 kilométer hosszú új szakaszt építünk ki a Rákóczi híd – Szerémi út – Hengermalom út útvonalon, új – az Etele térre való továbbvezetésig használatos, ideiglenes – végállomás épül a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében. Az 1995-ben megépült Rákóczi hídon a villamospálya a hídpillérek két oldalán középfekvésben épül ki.

A vonalon öt új középperonos megállóhelyet létesítünk:

  • a Nádorkerti útnál;
  • a Budafoki útnál;
  • a Hauszmann Alajos utcánál;
  • a Hengermalom útnál;
  • és a Fehérvári útnál.

További részletek az új szakaszról:

  • Az új vonalszakaszon forgalmi visszafogást létesítünk a Budafoki út megállóhely környezetében, mely biztosítja, hogy a villamos vonal egy részén bekövetkező zavar esetén, a vonal másik része használható legyen.
  • Az új pálya tervezési sebessége a Rákóczi hídon 60 km/óra lesz, ezért az 50 km/óra mai jogszabályi sebességhatár alól felmentést kérünk, a hatósági engedélyezés folyamatban van. A villamosvonal meghosszabbítása során, a Szerémi úton és a Hengermalom úton is füves burkolatú új vágány épül.
  • A Nádorkerti és a Budafoki úti megállóhoz az esélyegyenlőség biztosítása érdekében egy-egy új, három méter szélességű gyalogos aluljáró kerül megépítésre egy-egy hidraulikus lifttel, valamint egy nyitott lépcsőfeljáróval.
  • A Szerémi és Hengermalom utakon jelentős mennyiségű közműkiváltás és védelembe helyezés szükséges a középfekvésű villamos pálya kialakításával és útépítéssel összhangban.
  • A Hauszmann Alajos utca és Hengermalom út között, a Szerémi út szélesítéséhez kapcsolódóan, az út jobb oldalán átépítjük a meglévő zajárnyékoló falakat.

Mindez számokban

A felújítás kivitelezési munkái a szerződéskötést követően, tervezetten szeptember végén kezdődhetnek meg, elsőként a Bécsi út – Lehel utca közötti szakaszon, majd 2014 nyarától a Lehel utca – Puskás Ferenc Stadion M közötti szakasz következik. A munkálatok ezeken a szakaszokon várhatóan 2014 végéig fejeződnek be.

A kivitelezés része az „1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztése I. ütem” projektnek, ami 6,08% önerő biztosításával, 93,92% uniós támogatás felhasználásával, összesen 40.998.763.242 Ft értékben valósulhat meg. Az ehhez szükséges forrásokat biztosító uniós támogatási szerződést Dr. Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2011 szeptemberében írták alá.

A projekt részeként a Budapesti Közlekedési Központ 2013 tavaszán további két kivitelezési eljárást  írt ki a 3-as villamos vonalának, valamint az 1-es villamosvonal Kerepesi út – Közvágóhíd közötti szakaszának felújítására, és a Fehérvári útig tartó meghosszabbítására. A közbeszerzési eljárások folyamatban vannak.

Tarlós István főpolgármester hivatalba lépése, és a BKK létrejötte óta több mint 100 milliárd forint értékben kötöttünk támogatási szerződést új közlekedésfejlesztési beruházásokra. Ezekből az új, az elmúlt két évben elnyert európai uniós forrásokból és vissza nem térítendő támogatásokból épül ki az 1-es villamos új szakasza, újul meg az 1-es és 3-as villamosok vonala, fejlesztjük a budai villamosközlekedést, veszünk új villamosokat és trolibuszokat, valósítjuk meg a Bubi projektet és dolgozunk a következő évek újabb fejlesztésein.

Budapest, 2013. augusztus 21.

Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala Budapesti Közlekedési Központ

Az 1-es villamosról

Az 1-es villamos léte elválaszthatatlan Budapest harmadik körútja, a Hungária-gyűrű történetétől. A Pestet körülölelő körút tervei a 19. század utolsó harmadában születtek, az ekkor még beépítetlen területeken már akkoriban rögzítették a leendő út helyét, a későbbiekben ezáltal nyílt lehetőség a már beépült városi területeken a ma ismert 2x3 sávos közutat és az annak közepén futó villamospályát akadály nélkül kiépíteni.

A mai 1-es villamos vonala mentén az első síneket a 19. és a 20. század fordulóján fektették le több szakaszon Óbudán, Kőbányán és a Ferencvárosban, ám ekkor ezek a vonalak még nem alkottak összefüggő villamospályát a körút mentén. Az első jelentős hosszúságban járt vonal a mai Árpád híd 1950-ben történt megnyitásával jött létre a Bécsi út és a Váci út között. A Hungária körút ma ismert formájának kiépítése a széles útpályákkal és a középen futó villamossal az 1980-as években kezdődött, összefüggésben az Árpád híd bővítésével és az M3-as metró építésével. A mai 1-es villamos 1984-ben indult a Bécsi úti végállomás és a Lehel utca között - a vonal infrastruktúrája azóta nagyobb felújításon nem esett át, rossz állapotát ez magyarázza. A körút, és vele együtt a villamosvonal kiépítése ezután több ütemben folytatódott dél felé: a villamos a Kacsóh Pongrác utat 1987-ben, a Thököly utat 1990-ben, a Kerepesi utat 1993-ban, a Salgótarjáni utcát 1995-ben, a mai Közvágóhídi végállomását 2000-ben érte el. A 13,5 km hosszú pályán 24 megálló érintésével közlekedik a 29 darab 1-es és 1A villamos. Az egyenként 47 méter hosszú összesen 285 fő befogadóképességű Tatra T5C5 típusú három kocsiból álló szerelvények naponta mintegy 150 ezer utasnak biztosítják a célba érést.

Kapcsolódó hírek: Kiírtuk a közbeszerzési eljárást az 1-es villamos meghosszabbítására és felújításának második szakaszára Kiírtuk a közbeszerzési eljárást az 1-es villamos felújításának első szakaszára Érvényben a támogatási szerződés: indul a villamosfejlesztés az 1-es és 3-as vonalán Kiírtuk a közbeszerzési eljárást az új alacsonypadlós villamosok beszerzésére Kiírtuk a közbeszerzési eljárást a 3-as villamos felújítására 1-es és 3-as villamos fejlesztése