Híreink

Kiírtuk a közbeszerzési eljárást az 1-es villamos felújításának első szakaszára

Nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Fővárosi Önkormányzat közlekedésfejlesztési beruházásait megvalósító Budapesti Közlekedési Központ az 1-es villamosvonal Bécsi út – Kerepesi út közötti, legrosszabb állapotú szakaszának komplex felújítására. Az ehhez szükséges forrásokat biztosító uniós támogatási szerződést Dr. Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2011 szeptemberében írták alá. A felújítás során a Bécsi úttól a Kerepesi útig teljes mértékben megújul az 1-es villamos vonala: a jelenlegi nyomvonalon nem csak a villamospálya, hanem a megállóhelyek átépítésére is sor kerül, ezzel párhuzamosan újjáépül az áramellátó rendszer is, és a járulékos jelzőberendezési, útépítési, forgalomtechnikai, közműépítési, magasépítési és műtárgyépítési munkákat is elvégzik. A felújítást követően a vonal megállóhelyei akadálymentessé válnak, a villamosvonal pedig új arculatot kap, köszönhetően a korszerű peronfedéseknek, a megújuló utastájékoztatásnak, és a nagymértékű növénytelepítésnek. De nem csak az infrastruktúra újul meg: a  villamos és trolibusz járműfejlesztési projekt keretében a frissen felújított vonalon új, alacsonypadlós, korszerű villamosok állnak forgalomba.

Az 1-es villamos a Vörösvári úton (fotó: Nyitrai Dávid)Az 1-es villamos vonal Bécsi út – Kerepesi út közötti több mint 8000 méteres pályájának teljes körű felújítását követően megszűnnek a jelenlegi, helyenként 10-30 km/órás sebességkorlátozások, így érezhetően csökken majd az utazási idő. Ráadásul Óbudán a Rendelőintézet és a Flórián tér között automatikus locsolóberendezéssel ellátott fűburkolatot kap a villamospálya, több helyen cserje- és fatelepítéssel tesszük barátságosabbá a környezetet. Ugyancsak megújulnak és nagyobb teherbírásúvá válnak a csomópontokban a villamospályát keresztező útátjárók. A burkolt villamospálya korszerű, a jelenleginél jóval csendesebb és tartósabb pályaszerkezettel épül át.

1-es villamosÚj vágánykapcsolat létesül a Szentlélek tér H megállóhely nyugati, az Árpád híd M megállóhely nyugati és Zugló vasútállomás megállóhely keleti oldalán. A Jász utcai vágánykapcsolatot, a Kerepesi úti kitérőkörzetet, valamint a Bécsi úti végállomás kitérőkörzetét teljes körűen átépítjük. A vágánykapcsolatok funkciója, hogy a vonal egy pontján keletkező zavar esetén ne kelljen az egész vonalon pótolni a villamosokat, a vágánykapcsolatoknál a villamosok vissza tudjanak fordulni, míg a kitérőkörzetek azok az utasforgalomban nem használt vágányok, amelyeken keresztül szükség esetén félreállhatnak a műszaki hiba miatt vagy egyéb okból ideiglenesen a forgalomból kiálló járművek.

A jelenleginél magasabb, 26 centiméteresre tervezett peronok nem csupán a mozgásukban korlátozottak számára teszik egyszerűbbé a megállókban a le- és felszállást, hanem a babakocsit toló kisgyermekes anyukák és az idősek közlekedését is nagyban megkönnyítik. A peronok kényelmes megközelítését új gyalogátkelőhelyek létesítésével, valamint hat megállóban (Flórián tér, Szentlélek tér, Népfürdő utca, Árpád híd (2 db), Kacsóh Pongrác út) liftek beépítésével biztosítjuk.

Az 1-es villamos Népfürdő utcai megállóhelye (fotó: Nyitrai Dávid)A megállóhelyeket utaskényelmi berendezések telepítésével tesszük kényelmesebbé: megújulnak a hangosító berendezések, utasvárók (peronlefedések), padok, támaszkodók, szemetesek és utastájékoztató berendezések. Az összes megállóhelyen kamerás felügyeleti rendszer valósul meg. A kivitelező feladatként a Flórián tér és Szentlélek tér megállóhelyen a teljes peronfedés és lépcsőlefedés, a többi megállóhelyen 18 méter hosszú, korszerű peronfedések létesülnek: az Árpád híd M és a Puskás Ferenc Stadion M megállóhelyeken 2-2 db, a többi megállóhelyen 1-1 db.

A vonalszakasz áramellátásának felújításakor négy áramátalakító állomást (Óbuda, Árpád híd, Reitter, Zugló) is korszerűsítünk, emellett 18 kilométernyi hosszban megújul a felsővezeték-hálózat, valamint az energiaellátást biztosító kábelek cseréje is megvalósul. Az energiaellátás korszerűsítésének köszönhetően növekszik az energiahatékonyság, a megújuló hálózat pedig lehetővé teszi a fékező villamosok energiájának visszatáplálását.

Vagyonvédelmi és hálózati biztonság érdekében az Árpád híd parti hídfőibe, a szigeti bejáró kamrahelyiségébe kamerás térfigyelő és behatolásjelző rendszert telepítünk a kábellopások megelőzése céljából. A tervezett vonalszakaszon minden kitérő automatikus vezérlésű váltófűtéssel lesz ellátva a zavartalan téli közlekedés biztosítása érdekében.

Az 1-es villamos jelenlegi pályája a Honvédkórház megállónál (fotó: Nyitrai Dávid)Az 1-es villamos vonalon a megállóhelyek jelzőlámpás csomópontokban helyezkednek el, melyek egy összehangolt rendszer részcsomópontjai. A rekonstrukciós munkák érintik a csomópontok forgalomtechnikai szabályozását. A forgalomtechnikai beavatkozásokkal a vonal menetideje a menetrendben érvényesíthető mértékben csökkenthető. Jelen beruházás keretében a teljes vonalszakasz szabályozástechnikai felülvizsgálata megtörténik a villamosok előnyben részesítése érdekében.

A növénytelepítési munkák eredményeképpen az 1-es villamos vonal mentén a pesti harmadik körgyűrű egy teljesen új arculatot kap. A kopár villamospálya és a meglévő peronok növényekkel oldott, kellemes közlekedési felületté alakulnak át. A növényzet telepítésével eltűnnek a jelenlegi kiterjedt, használaton kívüli aszfaltfelületek és a zöldfelületeknek köszönhetően jól elkülönülnek majd a villamos pályák az útfelületektől. A növénytelepítésnél kizárólag várostűrő fa- és cserjefajokat használunk fel.

Az ajánlati felhívásban, valamint a dokumentációban kidolgozott alkalmassági feltételek és értékelési szempontok biztosítják, hogy a kivitelezők nyílt versenyében olyan referenciákkal rendelkező vállalkozó kerüljön kiválasztásra, aki bizonyítottan képes a szükséges kivitelezési feladatok elvégzésére. Ennek érdekében a leendő pályázóknak alkalmassági feltételként vállalkozásuk tőkeerősségét és a jelenlegi kivitelezés volumenének megfelelő kivitelezési referenciákat kell igazolnia az elmúlt öt évből.

Rossz állapotú pálya az 1-es villamos vonalán (fotó: Nyitrai Dávid)A kivitelezők 2013. április 30-ig tehetik meg ajánlataikat, a szerződéskötésre pedig nyáron kerülhet sor. A kivitelezési munkák a szerződéskötést követően, idén nyár végén kezdődhetnek meg, elsőként a Bécsi út – Lehel utca közötti szakaszon, majd 2014 tavaszától a Lehel utca – Kerepesi út közötti szakasz következik. A munkálatok várhatóan 2014 őszén fejeződnek be.

A kivitelezés része az „1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztése I. ütem” projektnek, ami 6,08% önerő biztosításával, 93,92% uniós támogatás felhasználásával, összesen 40.998.763.242 Ft értékben valósulhat meg.  A Budapesti Közlekedési Központ 2011 szeptemberében kötötte meg az ehhez szükséges Támogatási Szerződést.

A projekt részeként a Budapesti Közlekedési Központ várhatóan 2013 tavaszán további két kivitelezést ír ki a 3-as villamos vonalának, valamint az 1-es villamosvonal Kerepesi út – Közvágóhíd közötti szakaszának felújítására, és a Fehérvári útig tartó meghosszabbítására.

Tarlós István főpolgármester hivatalba lépése, és a BKK létrejötte óta több mint 100 milliárd forint értékben kötöttünk támogatási szerződést új közlekedésfejlesztési beruházásokra. Ezekből az új, az elmúlt két évben elnyert európai uniós forrásokból és vissza nem térítendő támogatásokból épül ki az 1-es villamos új szakasza, újul meg az 1-es és 3-as villamosok vonala, fejlesztjük a budai villamosközlekedést, veszünk új villamosokat és trolibuszokat, valósítjuk meg a Bubi projektet és dolgozunk a következő évek újabb fejlesztésein.

Budapest, 2013. március 14.

Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala

Budapesti Közlekedési Központ

1-3 villamos projekttérkép

 


Kategória: Híreink, Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.