Komplex fejlesztés a Bajcsy-Zsilinszky úton májustól

2013. május 1-jétől mindkét irányban buszsávot jelölünk ki a Bajcsy-Zsilinszky úton a Deák Ferenc tér és a Nagymező utca közötti szakaszon, amelyet a fővárosban már több helyen alkalmazott módon a kerékpárosok számára is megnyitunk. A Főváros közlekedésszervező cégeként, a BKK komplex szemlélet alapján alakítja át az 1970-es években hanyatlásnak indult Bajcsy-Zsilinszky út forgalmi rendjét. Az autók számára jelenleg 2x3 forgalmi sáv fenntartása indokolatlan a környék sávelosztása, a fogadó Andrássy úti csomópont kapacitása alapján, így május elsejétől közös busz- és kerékpársávot jelölünk ki a Bajcsy-Zsilinszky úton a Deák Ferenc tér és a Nagymező utca közötti szakaszon, ezáltal a környék nappali felszíni tömegközlekedését újjáélesztjük. A fejlesztés részeként a 9-es autóbuszok a hét minden napján, egész nap a jelenlegi 109-es busz vonalán, Óbuda, Bogdáni út és Kőbánya alsó vasútállomás között közlekednek majd.

2013. május 1-jétől meghosszabbítjuk a 9-es autóbuszok útvonalát. A 2008-ban a 9-es és a 206-os buszok összekötésével létrehozott 109-es járat az utasok körében népszerű lett, az új szakaszon átutazók száma folyamatosan növekedett. A pozitív tapasztalatok alapján 2013. május 1-jétől a 9-es és 206-os buszok helyett munkanapokon egész nap a mai 109-es busz útvonalán, azaz Óbuda, Bogdáni út és Kőbánya alsó vasútállomás között közlekednek majd, 9-es számon. Ügyfeleink igényéhez igazodva, az új 9-es buszok menetrendjét a jelenlegihez képest módosítjuk, fejlesztjük. A járat menetrendi változtatásával kapcsolatban a közelmúltban társadalmi egyeztetést is lefolytattunk, amelynek eredményeképp, a felmerülő igények alapján a Bajcsy-Zsilinszky út és az Andrássy út kereszteződésénél új megállóhelyet is kijelölünk a 9-es busz számára, félúton az M3-as metró Deák Ferenc téri és Arany János utcai állomása között, közvetlen átszállási lehetőséget biztosítva az M1-es metróra ezen a ponton is. Mindemellett a jelenlegi 9-es járat kieső kapacitásának pótlása céljából a Baross utcában közlekedő 83-as trolibusz napközben sűrűbben fog közlekedni. Ügyfeleink kényelme érdekében az új 9-es buszok vonalán részben a 2013 májusától fokozatosan forgalomba álló teljesen alacsonypadlós, klimatizált, korszerű, vadonatúj Mercedes Citaro 2 típusú csuklós autóbuszok fognak közlekedni.

Az új, meghosszabbított 9-es busz vonalán történő komfortosabb utazás érdekében az alábbi fejlesztéseket valósítjuk meg.

  • A járat belvárosi szakaszán buszsávot jelölünk ki a Bajcsy-Zsilinszky úton annak érdekében, hogy a buszok a közúti forgalom nagyságától függetlenül tartani tudják menetrendjüket.
  • A Bajcsy-Zsilinszky út Deák Ferenc tér és Nagymező utca közötti szakaszán létesített buszsávot a Budapesten már több helyen alkalmazott módon a kerékpárosok számára is megnyitjuk, ezáltal az autóbusz-forgalom is gyorsul, s a kerékpárosok is nagyobb biztonsággal, ráadásul a járdán vezetett kerékpárútnál gyorsabban közlekedhetnek a közúton. A biciklisek számára burkolati jelekkel biztosítjuk a csatlakozási lehetőségét az Alkotmány utcai, Andrássy úti és Károly körúti kerékpársávba. A járdán vezetett kerékpársávot pedig terveink szerint a bevezetést követő 3 hónap tapasztalatai alapján 2013 végéig megszüntetjük.
  • A Bajcsy-Zsilinszky úton átprogramozzuk a jelzőlámpákat, így a csomópontok áteresztő képessége a közúti járművek által használható sávok számának ellenére sem változik. A 9-es autóbusz óbudai és kiskörúti szakaszán is módosítjuk a jelzőlámpa programokat a gyorsabb, összehangoltabb közlekedés érdekében.

A közös busz- és kerékpársáv kivitelezési munkáit a BKK Közút végzi saját kapacitásának felhasználásával. A munkák április másodikán kezdődtek.  A minél zavartalanabb forgalom biztosítása érdekében a KRESZ táblák cseréjén túli munkákat lehetőség szerint éjszaka végezzük. Nagyobb felületű marási és aszfaltozási munka a Bajcsy-Zsilinszky út Harmincad utca és József Attila utca közötti szakaszán 2013. április 19., péntek és 21., vasárnap között lesz. A kivitelezés során Andrássy úton már sikerrel vizsgázott kétkomponensű színes hidegplasztik kerül itt is felhasználásra.

A Főváros és a BKK középtávú céljai között szerepel a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között a villamosközlekedés visszaállítása. Ennek érdekében „A fővárosi villamoshálózat és trolibuszhálózat egységes fejlesztési koncepciója – megvalósíthatósági tanulmány” című előkészítési projektünk keretében többek között vizsgáljuk a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci úton új villamos pályaszakasz építését, mellyel összekapcsolásra kerülne  Káposztásmegyer és a dél-budai villamoshálózat. A tervezett nyomvonal a mai 14-es viszonylat Lehel téri végállomását kötné össze a Nyugati pályaudvar érintésével a Bajcsy-Zsilinszky úton keresztül a Deák téri 47-es és 49-es viszonylatok jelenlegi végállomásával, így megalapozva a belváros fokozatos gyalogosbaráttá alakítását, lehetővé téve a közúti forgalom további csillapítását a belvárosi területeken.

Budapest, 2013. április 11. Budapesti Közlekedési Központ

Letölthető dokumentum: Forgalomtechnikai terv
Kapcsolódó anyagok: Célegyenesben Budapest új buszai, májustól forgalomban a Mercedes Citarók A 109-es buszok teljes üzemidős közlekedése Elkészült: tíz buszsáv nyílt meg a kerékpárosok előtt