Budapest közlekedésének fejlesztése során a BKK az egyes beruházások előkészítési feladatai során megvalósíthatósági és gazdaságossági vizsgálatokat készít, az európai uniós irányelveknek megfelelően. E döntés-előkészítő vizsgálatok alapján választjuk ki és priorizáljuk az egyes fejlesztési javaslatokat, alternatívákat, a projektjavaslaton belüli műszaki változatokat. A hatásvizsgálatok során többek között forgalmi adatok előrebecslésére, az utasforgalom alakulásának számítására kerül sor. A fővárosi közlekedési hálózat komplexitása miatt egy-egy fejlesztési beruházás egész városrészek, vagy akár a teljes város forgalmára is kihatással lehet, így ilyen mértékű vizsgálati elemzést hagyományos kézi számlálási módszerekkel nem lehet megvalósítani, a célravezető eljárás az úgynevezett makroszimulációs forgalmi modellezés lebonyolítása számítógépes intelligencia segítségével. Egy ilyen korszerű, új forgalmi modell létrehozását tűzte ki célul a BKK és most európai uniós forrásokból ezt meg is valósítjuk.
Forgalmi modellezés egységes alapokon
A korábbi, európai uniós és más külső forrásból megvalósuló projektek előkészítése során a beruházások hatásvizsgálatához az egyes tervezőcégek saját készítésű forgalmi modelljeiket használták fel. Ebből a gyakorlatból adódóan a közlekedésfejlesztési beruházások különböző forgalmi modellek alapján kerültek elemzésre, így a tervezett projektek kölcsönhatásainak feltárása sem lehetett teljes körű: a különböző modellek eltérő eredményeket adtak. Ráadásul e modelleknél a forgalmi igényeket megalapozó adatbázis a 2004-2005 során elkészített, több mint 50 ezer háztartásra kiterjedő BKV adatfelvétel volt. Tekintettel arra, hogy az adatfelvételek óta több mint 9 év telt el, valamint arra, hogy az elmúlt időben a közlekedési szokások, a gazdasági helyzet is jelentős mértékben változott, elengedhetetlenül fontos az adatok aktualizálása, frissítése is.
A tapasztalatokból tanulva a BKK már a megalakulása óta keresi a lehetőségét egy olyan, Budapest egészét és az agglomeráció területét is lefedő, összközlekedési forgalmi modell létrehozására, amely friss forgalomszámlálási és statisztikai adatokon alapulva képes megalapozni, segíteni a főváros közlekedésfejlesztési projektjeit. Az egységes forgalmi modell létrehozásának célja, hogy a főváros jövőbeni közlekedésfejlesztéseinek vizsgálatai önálló, folyamatosan karbantartott, rendszeresen frissülő, saját tulajdonú, de nyilvános modellen alapuljanak.
Előnyök
Az egységes forgalmi modell létrehozásával és használatával:
- A főváros meg tud felelni az Európai Bizottság elvárásainak, miszerint a jövőben indítandó fejlesztési projektek módszertana egységes, áttekinthető és szakmailag stabil alapon álló legyen, a becsült utasforgalom és az ebből eredő költség-haszon elemzés aktuális és hiteles adatokra támaszkodjon.
- A szerződött tervezőtől függetlenül ugyanaz a „bázismodell” szolgál a forgalmi előrebecslések alapjául, így a vizsgálatból kapott adatok visszacsatolhatóak és összehasonlíthatóak lesznek.
- A hosszú távú, közlekedésstratégiai tervezés lehetőségei bővülnek, amely elősegíti, hogy a fejlesztések egymásra gyakorolt hatása (szinergiája) figyelembe vehetőek legyenek, és olyan beruházások valósuljanak meg, amelyek költséghatékonyság és megtérülés szempontjából összességébena legelőnyösebbek a főváros és az agglomeráció számára.
- Távlatban a bázismodellen alapuló városi forgalommenedzsment rendszer hozható létre, amely a közlekedési rendszer jelenleginél hatékonyabb szervezését biztosítja.
Az egységes forgalmi modell létrehozásával a BKK abban az irányban is elkötelezett, hogy a közlekedési rendszer működése átláthatóbb legyen, a forgalmi alapadatok az eddigi gyakorlattól eltérően nagyobb nyilvánosságot kapjanak. Így a modell létrehozásának további hozadéka, hogy – magán a nyilvános modellstruktúrán túlmenően – a modellépítés és a modell rendszeres frissítése során felmért forgalmi adatok és szokásjellemzők, valamint az egységes forgalmi modellel készült vizsgálatok eredményei is publikálásra kerülnek majd.
A modell létrehozásának finanszírozása
A forgalmi bázismodell kialakításának becsült összköltsége nettó 268 millió forint, amely 100%-ban az Európai Unió finanszírozásában, az Új Széchenyi Terv keretei között valósul meg. A támogatási szerződést a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2012. július 11-én írta alá. A BKK 2012 nyarán kezdte meg az egységes forgalmi modell elkészítésére vonatkozó közbeszerzési dokumentáció összeállítását, most pedig megjelent az ajánlati felhívás, amelyre várjuk az alkalmas vállalkozók jelentkezését. Az ajánlati felhívás ezen a linken elérhető.
A várhatóan 2013 tavasz végén induló munka során célzott háztartás-felvételek és forgalomszámlálások alapján alakul majd ki a fővárosra és agglomerációjára vonatkozó modell, a nyilvánosságot biztosító online felület, valamint a modellt a meglévő adatbázisokkal összekapcsoló interfészek. A munka eredményeként 2014 tavaszára készülhet el az egységes bázismodell, amely a BKK jövőben közlekedésfejlesztési projektjének megvalósíthatósági tanulmányaihoz kerülhet először felhasználásra.
Budapest, 2013. február 21.
Budapesti Közlekedési Központ
Kapcsolódó hírek:
- Új közlekedésfejlesztési nagyberuházások előkészítése kezdődik meg Budapesten
- Újabb szakasszal bővülhet Budapest villamoshálózata: a BKK megkezdte a külső Bécsi úti villamos előkészítését
- Sűrűbb és kényelmesebb közlekedés a 2-es és 24-es villamosok vonalán
- Jövőre indul a budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítása