Fő kedvezményezett: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Budapesti trolibusz járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra fejlesztés
Fejlesztés tárgya: Jármű és infrastruktúra fejlesztések
Támogatási összege: 3.871.289.935 Ft
A BKK támogatási összege konzorciumi tagként: 3.871.289.935 Ft
Támogatás mértéke: 99,44%
A projekt tényleges befejezési dátuma: 2022. március 21.
A projekt azonosítószáma: IKOP-3.1.0-15-2017-00016
A projekt bemutatása
A „Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúrafejlesztés” elnevezésű projekt célja Budapest elöregedett trolibusz-gépjárműparkjának frissítése.
2015–2016-ban összesen 47 új CAF villamos (ebből 35 rövid, 10 hosszú) és 36 új Solaris trolibusz (20 szóló, 16 csuklós) érkezett Budapestre a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműprojekt I. ütem” keretében. A BKK 2014-ben úgy kötötte meg a szerződéseket a járműgyártókkal, hogy a rá következő években további 77 villamost, illetve 72 trolibuszt hívhat le a szerződés terhére.
A Budapesti Közlekedési Központ a „Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi vasútielérhetőség javítása a közép-magyarországi régióban” című felhívásra benyújtott, IKOP-3.1.0-15-2017-00016 azonosító számmal nyilvántartott támogatási kérelmét a Közlekedési Operatív Programokért Felelős Helyettes Államtitkárság vezetője 3.891.000.000 Ft összegű támogatásra érdemesnek ítélte 2018. január 22-én.
A fenti döntés alapján a BKK 10 szóló, és 11 csuklós trolit vásárolhat, illetve a trolibuszok közlekedésének biztosításához a Baross utcában felsővezeték-rendszert építenek.
Solaris–Škoda trolibuszok
A járművek nyáron légkondicionáltak, télen fűtöttek, emellett 4 kilométert felsővezeték nélkül, önjáró üzemmódban is képesek megtenni. Ennek köszönhetően a járatnak nem okoz gondot egy esetleges áramkimaradás, illetve az sem, ha olyan szakaszon kell haladnia, ahol hiányos a felsővezeték. Az önjáró üzemmód új lehetőségeket teremt a hálózat egyes vonalainak átalakításában.
A szóló típusok 62 főt, a csuklós trolibuszok pedig 102 főt tudnak befogadni. Mindegyik jármű alacsonypodlós, ezért a mozgásukban korlátozottak, illetve ababakocsival közlekedők utazása kényelmesebb. A komfortosabb utazás érdekében a műszaki és ergonómiai megoldásokat is szem előtt tartjuk a beszerzésben – különös tekintettel a kedvező energiafogyasztásra, illetve arra, hogy minél több olyan troli legyen Budapesten, amelyben nincs lábtartó (dobogó) az üléseknél. Az összes új járművet kamerákkal szerelik fel, amelyek növelik az utasok biztonságérzetét és segítséget nyújtanak a szándékos károkozások megelőzésében vagy az elkövetők azonosításában.
A projekt megvalósítási időszakának kezdő időpontja: 2018. 02. 01.
A projekt fizikai befejezésének időpontja: 2022. 03. 21.
Baross utcai trolifelsővezeték-fejlesztés
Felsővezetékes üzemmódban jár a troli a Harminckettesek tere és a Szabó Ervin tér között is köszönhetően annak, hogy a Baross utca–Szabó Ervin tér–Üllői út–Kálvin tér útvonalon a használaton kívüli troli-felsővezetéket ismét a hálózatba kötötték. Így a felsővezeték nélkül megtett szakasz hossza csökken, az önjárást biztosító nagy értékű akkumulátorok élettartama növekszik, a közlekedés is gyorsabb lehet. Az elektromos terhelés növekedése miatt a korszerűsítés során fejlesztették az elektromos betáplálás kábelhálózatát, új felsővezeték épült a Szabó Ervin tér és a Múzeum körút között, új felsővezetéki elosztóváltó a Mária utcánál, és a Kálvin téren új felsővezetéktartó-oszlopokat is telepítettek.
Előzmények
A „Budapesti villamos- és trolibusz-járműprojekt I. ütem” eredményeként 47 villamost és 36 trolibuszt szerzett be a BKK: az új alacsonypadlós járművek korszerűek és hatékony az energiafelhasználásuk. Az érintett járatok megállóhelyeit átépítették, hogy a kötöttpályás útvonalakon akadálymentes és korszerű utazást nyújtsanak.
A fővárosi villamos- és trolibuszhálózat évente több mint 400 millió utast szállít, a jelenlegi járműflotta azonban egyre kevésbé képes ekkora forgalmat kiszolgálni. A járművek átlagéletkora magas, emiatt nem mindig képesek fennakadás nélkül közlekedni, továbbá jelentős az energiafelhasználásuk.
A projekt I. üteméről részletes információk itt találhatók.
Finanszírozás
Kedvezményezett neve: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság
A „Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés” (IKOP-3.1.0-15-2017-00016) a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 3,891 milliárd forinttal támogatja. Ez a projekt összköltségére nézve 99,44%-os támogatási intenzitást jelent. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 4.010.574.286 forint.
Ütemezés
Az új járműflotta első példányai 2015-ben érkeztek a fővárosba, az első troli 2019. szeptember 23-án állt forgalomba.