Átszállás nélkül a budai városrészek között: a budai fonódó villamoshálózat

A budai fonódó villamoshálózat a széttagolt budai villamosvonalak egységes hálózattá alakítását tűzte ki célul – erre is utal a nevében szereplő „fonódó” jelző –, hogy átszállás nélküli utazás valósuljon meg a budai városrészek között. A projektben a 17-es villamos vonala egyesült három budai járatéval, ezáltal hosszú, észak–déli irányban egész Budát átszelő vonalak jöttek létre: Óbudáról a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé.

Ennek megfelelően a beruházás két fő eleme a Széll Kálmán téri és a Bem rakparti ág kialakítása volt. A budai fonódó villamoshálózat Széll Kálmán téri ágának megépítése közvetlen összeköttetést teremt Buda északi és déli része között. A fonódó villamoshálózat Bem rakparti ága a Margit hidat és a Batthyány teret kapcsolja össze egybefüggő villamosvonallal, mely közvetlenül köti össze Óbudát és Újbudát. Ennek érdekében egy új vonalszakaszt is kiépítettek a 19-es és a 41-es villamosnak egy közbenső megállóval a Bem József téren, amelyet a Margit híd alatt vágányfonódással vezettek át – ez a másik oka a projekt nevében szereplő „fonódó” szónak.

Az akadálymentes villamoshálózat kényelmesebb, gyorsabb, jobban tervezhető és kevesebb átszállással megvalósítható utazást tesz lehetővé. A peronszintet minden megállóban a járműfejlesztési projektben beszerzett új, alacsony padlós CAF villamosokhoz igazították, ezért kerekesszékkel és babakocsival is sokkal könnyebb utazni. Az egész Budát átszelő fonódó villamoshálózat kiépítésével csökkent az utazási idő, a menetrend kiszámíthatóbbá, az utazás körülményei színvonalasabbá váltak. Az új villamoshálózat az autós közlekedés reális alternatíváját jelenti.

 

Időszak

2014–2016
 

Fotók, videó

a budai fonódó villamos
A képre kattintva galéria nyílik

 

 

 Főbb adatok és számok

4 budai villamosjárat vonala egyesült (17-es, 19-es, 41-es, 61-es)
4 új villamosvonal jött létre (47B [2020 novembere óta szünetel a forgalom], 56, 56A, 59B)
4 villamosvonal útvonala módosult (17, 19, 41, 61)
18,4 kilométerrel a 41-es villamos lett Budapest leghosszabb villamosvonala
55 dél-budai villamosmegállót korszerűsítettek 2016 második felében

 

További információ