Előzmények
A felújítást megelőzően a Lánchíd forgalmi kialakítása lényegében senki számára nem volt megfelelő:
- A hídon napközben rendszeresek voltak a torlódások, a híd képéhez szinte hozzátartoztak dugóban araszoló személygépjárművek, taxik és autóbuszok.
- A torlódások miatt a közösségi közlekedés hatékonysága jelentősen lecsökkent. Például a 16-os autóbusz menetidejének 2019-ben történt vizsgálata igazolta, hogy a Széll Kálmán tér felé tartó buszok vonalán a reggeli csúcsidőben tapasztalható késések egyértelműen és koncentráltan a Lánchíd térségében alakultak ki. A Deák Ferenc tér felé valamelyest jobban szétszóródtak a késések, de az igazán nagy késések ott is a Clark Ádám tér környezetére összpontosultak. A vonal kritikus szakasza egyértelműen a Lánchíd volt.
- Kerékpárral nem voltak biztosítva a biztonságos és kényelmes közlekedés feltételei. A mikromobilitási eszközökkel akár az útpályán, akár – a torlódások miatt kényszerűségből, de szabálytalanul – a szűk a járdán haladva gyakoriak voltak a konfliktusok a többi közlekedővel. Pedig a híd belvárosi elhelyezkedése miatt jelentős igény mutatkozott arra, hogy mikromobilitási eszközökkel is könnyen át lehessen hajtani. Bel-Buda és a pesti Belváros között például a kerékpár az egyik legversenyképesebb közlekedési eszköz, hiszen 10-15 perc alatt el lehet jutni háztól házig a térségben.
Már a felújítás előtt is minimális volt a híd szerepe a gépjárműközlekedésben
A gyakori torlódások alapján sokan gondolhatják, hogy a Pest és Buda között közlekedő gépjárművek jelentős hányada használta a Lánchidat korábban. A közvélekedéssel ellentétben azonban a számok azt mutatják, hogy a Lánchíd szerepe a személyi gépjárműközlekedésben már a felújítás előtt is minimális volt. Egy 2019 őszi felmérés alapján a budapesti Duna-hidak közül a Lánchídon a gépjárműforgalom 4 százaléka hajtott keresztül. Ennél csak a Szabadság híd gépjárműforgalmának aránya volt alacsonyabb a maga 3 százalékával.
|
|
A budapesti hidak forgalmi szerepe és elhelyezkedésük a közúti közlekedésben, 2019 ősz, egységjármű/nap
A torlódások okait tehát elsősorban nem a személygépjármű-forgalom jelentős arányában kell keresni, hanem leginkább a híd és a kapcsolódó úthálózat fizikai adottságai a meghatározó tényezők. A hídon található egy-egy szűk forgalmi sávot már önmagában jelentős zavarérzékenység jellemezte, hiszen akár egy kisebb koccanás esetén is hosszú időre megbénulhatott a Lánchíd és környékének forgalma. A hídfőket (Széchenyi tér és Clark Ádám tér) és a levezető utakat (József Attila utca, Alagút, stb) szintén korlátozott kapacitás jellemzi. Ezek olyan történelmi fizikai adottságok, melyeken nem lehet érdemben változtatni.
A torlódások fent említett okai a felújítással sem szűnnek majd meg. Ebből kifolyólag olyan megoldásokban érdemes gondolkozni, hogy hogyan lehet előnyben részesíteni a nagy kapacitást biztosító közösségi közlekedést, valamint a kis helyigényű aktív- és mikromobilitási módokat, amelyek sokkal hatékonyabb közlekedési módok ezen a szűk, történelmi belvárosi területen.
A Lánchíd útpályájának megnyitása a híd felújítása után
A Lánchíd közúti útpályájának 2022. december 16-i megnyitását követően egy kísérleti forgalmi rendet vezetünk be. A felújítás előtti, valamint az útpálya felújítása alatti forgalmi rend mindenki számára jól ismert. A tesztidőszak alatti forgalmi rendtől – amely a híd teljes felújításának befejezéséig tart –azt várjuk, hogy
- kiszámíthatóbb és ennek köszönhetően vonzóbb lesz a hídon áthaladó közösségi közlekedési szolgáltatás;
- a kerékpáros közlekedés biztonsága és vonzereje növekszik;
- a gépjárműforgalom nem növekszik sehol sem túlzott mértékben a mostani állapothoz képest, hiszen az elmúlt 18 hónapban a gépjárművel közlekedők megtalálták az alternatív útvonalakat;
- a közösségi közlekedés, valamint az aktív-és mikromobilitási módok gyorsabbá, megbízhatóbbá és vonzóbbá válásával a most még autóval közlekedők egy része is buszra, kerékpárra, rollerre vált Bel-Budán és a Belvárosban, és ennek hatására a gépjárműforgalom lehetőleg még csökkeni is fog.
Milyen lehetőségeket vizsgáltunk?
A BKK az alábbi alternatívákat vizsgálta meg a Lánchíd forgalmi rendjének kialakítása kapcsán. A vizsgálat során azt elemeztük, hogy melyik alternatíva biztosítja leginkább a fenti elvárások megvalósulását:
- Visszaáll az eredeti forgalmi rend.
- Forgalomcsillapított Lánchíd: csak közösségi közlekedéssel, taxival, motorkerékpárral és kerékpárral lehet áthajtani a hídon.
- Egyirányúsított Lánchíd Pestről Buda felé, és ezzel egyidejűleg egyirányúsított Szabadság híd Budáról Pest felé.
Mit vizsgáltunk?
Az alternatívák elemzése során vizsgáltuk a közúti közlekedési hatásokat:
- forgalmi irányokat és terhelést, a gépjárművek számának változását,
- közösségi közlekedési hálózatot,
- az aktív- és mikromobilitás közlekedés feltételeit.
1. változat: visszaáll a hídfelújítás előtti forgalmi rend a Lánchídon
Forgalmi kialakítás rövid bemutatása:
- A személygépjárművek, buszok, taxik újra áthajtanak a Lánchídon a felújítás előtti forgalmi rend szerint.
- Kerékpárral a gépjárművekkel együtt az útpályán lehet közlekedni.

Az egyéni gépjárműközlekedés várható forgalma a mai lezárt állapothoz képest:
- A Lánchíd napi forgalma körülbelül 27.000 EJM[1]/napra nő, ami megegyezik a felújítás előtti értékkel;
- a Margit híd és az Erzsébet híd napi forgalma kis mértékben csökken, körülbelül 55-60.000 EJM/napra;
- a Budai alsó rakpart forgalma a maihoz hasonlóan alakul, napi 30-40.000 EJM/nap, tekintve, hogy a budai oldalon nincs közvetlen le- és felhajtási lehetőség a Lánchídra
- a Pesti alsó rakpart forgalma kis mértékben, kb. 30 ezer EJM/napra nő, mivel a pesti oldalon közvetlenül lehet le-és felkanyarodni a rakpart és a Lánchíd között.
Közösségi közlekedéssel kapcsolatos hálózati változások:
- A 105-ös busz újra a Lánchídon át közlekedik, a 178-as busszal együtt összehangoltan változatlan kiszolgálást nyújt.
- A 16-os busz újra a Deák Ferenc térig közlekedik, az új 216-os járattal kiegészülve.
- A 110E járat megszűnik, helyette a 105-ös és a mai 110-es, 112-es busszal lehet utazni az Apor Vilmos tér térségéből.
A keresztmetszeti kialakításhoz javasolt új közösségi közlekedési hálózati alternatíva a felújítás előttihez képest hatékonyabb, mivel a pesti oldalon két buszjárat közösen adja a korábbihoz képest nagyobb közlekedési kapacitást, a budai oldalon eltérő hálózati lefedettséggel.
Közlekedés kerékpárral:
Mikromobilitási eszközökkel a hídon való közlekedés továbbra sem lesz vonzó a jelentős gépjárműforgalom miatt. Ennek hatására az amúgy egymástól 10-15 percnyire lévő távolságok jelentősen megnőnek a nagyobb kerülők miatt. A Lánchíd közelében lévő Duna-hidak közül ráadásul csak a Margit híd északi járdáján van kijelölt kerékpárút, a többi belvárosi hídon nincs ilyen kerékpáros infrastruktúra.
Ez a kialakítás mennyiben segíti a megfogalmazott elvárásainkat?
Felújítás előtt | Felújítás után | |
Csökkenő forgalmi torlódások | 😔 A híd és a kapcsolódó úthálózat korlátozott kapacitása (szűk, belvárosi környezet) miatt gyakori torlódások voltak jellemzők. | 😔 A híd és a kapcsolódó úthálózat korlátozott kapacitása változatlan marad, mivel a történelmi beépítettségen nem lehet változtatni. Emiatt a hídfelújítás előtti forgalmi rend visszaállása után továbbra is gyakori torlódásokra kell számítani. |
Kiszámíthatóbb közösségi közlekedés | 😔 A gyakori torlódások miatt megnövekedett utazási idő, csökkenő hatékonyság volt a jellemző, ami miatt a szolgáltatás nem volt vonzó. | 😔 A gyakori torlódások miatt továbbra is megnövekedett utazási idővel, csökkenő hatékonysággal kell számolni, ami rontja a szolgáltatás megbízhatóságát és vonzerejét. |
Biztonságos és vonzó kerékpáros közlekedés | 😔 A biztonságos közlekedés feltételei hiányoztak a szűk útpálya miatt, a többi közlekedővel gyakori konfliktusok voltak. | 😔 A biztonságos közlekedés feltételei továbbra is hiányoznak a szűk útpálya miatt, a többi közlekedővel gyakori konfliktusok várhatók. |
Kiszámíthatóbb taxiszolgáltatás | 😔 A gyakori torlódások miatt megnövekedett utazási idő volt a jellemző. | 😔 A gyakori torlódások miatt továbbra is megnövekedett utazási idővel, csökkenő hatékonysággal kell számolni, ami rontja a szolgáltatás megbízhatóságát és vonzerejét |
2/a változat: forgalomcsillapított Lánchíd, csak közösségi közlekedéssel, kerékpárral és taxival lehet áthajtani a hídon – nyitott kerékpársávval
Forgalmi kialakítás rövid bemutatása:
- A hídon csak buszok, taxik és kerékpárok hajthatnak át.
- Kerékpárral közlekedők számára nyitott kerékpársávokat jelölünk ki.
- A nyitott kerékpársávok lényege, hogy arra a gépjárművek csak akkor hajthatnak rá, ha az egymással szemben közlekedő járművek egymás mellett történő elhaladása ezt szükségessé teszi, az irányváltoztatásra vonatkozó szabályok betartása mellett.

Az egyéni gépjárműközlekedés várható forgalma a mai lezárt állapothoz képest:
- A forgalomcsillapított Lánchídon 1600 EJM/napra csökken a forgalom, ami jelentős változás a korábbi 27.000 EJM-hez képest. Ennek jelentős részét várhatóan autóbuszok teszik ki;
- a Margit híd, Erzsébet híd és a Szabadság híd forgalma megegyezik a 2022 őszi forgalom nagyságával;
- a Budai alsó rakpart forgalma kis mértékben, naponta 1000 EJM-mel csökken;
- a Pesti alsó rakpart forgalma körülbelül napi 3000 EJM-mel csökken.
Közösségi közlekedéssel kapcsolatos hálózati változások:
A keresztmetszeti kialakításhoz az 1. változatban már ismertetett közösségi közlekedési hálózatfejlesztést javaslunk. Mivel ugyanakkor a közösségi közlekedés akadálytalanul használhatná a hidat, a csúcsidőszakban a hídon közlekedő buszjáratokkal utazók 5 perces menetidőnyereséggel számolhatnak a korábbi, torlódásokkal terhelt forgalmi rendhez képest.
Közlekedés kerékpárral:
A gépjárművek számának jelentős csökkenésével, valamint a nyitott kerékpársávok kijelölésével a hídon való közlekedés mikromobilitási eszközökkel jelentősen vonzóbbá válik. A buszok és taxik a két oldalon kijelölt nyitott kerékpársáv közötti útfelületet használhatják mindkét irányban, azonban az egymással szemben közlekedő járművek ráhajthatnak a kerékpársávokra, ha az egymás mellett történő elhaladása ezt szükségessé teszi, az irányváltoztatásra vonatkozó szabályok betartása mellett. A nyitott kerékpársáv kialakításával kapcsolatban azonban nehézséget jelent a Lánchíd esetében a híd domború íve, ami miatt nem lehet jól belátni az útszakaszt. Emiatt fennáll a veszélye, hogy a nyitott kerékpársáv közötti útfelületen egymással szemben haladó gépjárművek csak túl későn vennék észre egymást, ami jelentős konfliktusforrást jelentene a közlekedők között és növelné a közlekedésbiztonsági kockázatot, különösen, hogy a gépjárművek többsége autóbusz lesz várhatóan.
Ez a kialakítás mennyiben segíti a megfogalmazott elvárásainkat?
Felújítás előtt | Felújítás után | |
Csökkenő forgalmi torlódások | 😔 A híd és a kapcsolódó úthálózat korlátozott kapacitása (szűk, belvárosi környezet) miatt gyakori torlódások voltak jellemzők. | 😊 Egyéni gépjárművel az áthajtás nem megengedett a hídon, ezáltal ott nem várható forgalmi torlódás. A híd környezetében a felújítás során tapasztalt forgalomhoz képest nem várható növekedés, mivel a személygépjárművel közlekedők az elmúlt 18 hónapban már átszoktak az alternatív útvonalakra. Ráadásul a közösségi közlekedés, valamint az aktív-és mikromobilitási módok gyorsabbá, megbízhatóbbá és vonzóbbá válásával a most még autóval közlekedők egy része is várhatóan közlekedési módot vált, ha bel-Buda és a Belváros térségében közlekedik, aminek hatására a gépjárműforgalom csökkenése is várható. |
Kiszámíthatóbb közösségi közlekedés | 😔 A gyakori torlódások miatt megnövekedett utazási idő, csökkenő hatékonyság volt a jellemző, ami miatt a szolgáltatás nem volt vonzó. | 😊 A torlódások megszűnésével kiszámíthatóbb, megbízhatóbb szolgáltatás várható, amivel vonzóbbá válik a szolgáltatás. |
Biztonságos és vonzó kerékpáros közlekedés | 😔 A biztonságos közlekedés feltételei hiányoztak a szűk útpálya miatt, a többi közlekedővel gyakori konfliktusok voltak. | 😐 Vonzóbb feltételek várhatók a jelentősen lecsökkent gépjárműforgalom miatt, azonban a híd domború íve miatt nem lehet jól belátni az útszakaszt. Emiatt fennáll a veszélye, hogy a nyitott kerékpársáv közötti útfelületen egymással szemben haladó gépjárművek csak túl későn vennék észre egymást, ami jelentős konfliktusforrást jelentene a közlekedők között és növelné a közlekedésbiztonsági kockázatot. |
Kiszámíthatóbb taxiszolgáltatás | 😔 A gyakori torlódások miatt megnövekedett utazási idő volt a jellemző. | 😊 A torlódások megszűnésével kiszámíthatóbb, megbízhatóbb szolgáltatás várható. |
2/b. változat: forgalomcsillapított Lánchíd, csak közösségi közlekedéssel, kerékpárral és taxival lehet áthajtani a hídon – mindkét irányból behajtani tilos, kivéve BKK, taxi, motorkerékpár, kerékpár
Forgalmi kialakítás rövid bemutatása:
- A hídon csak buszok, taxik, motorkerékpárok és kerékpárok hajthatnak át.
- A híd két végén mindkét irányból behajtani tilos, kivéve BKK, taxi, motorkerékpár és kerékpár tábla kerül ki.

Az egyéni gépjárműközlekedés várható forgalma a mai lezárt állapothoz képest:
- A forgalomcsillapított Lánchídon 1600 EJM/napra csökken a forgalom, ami jelentős változás a korábbi 27 000 EJM-höz képest;
- a Margit híd, az Erzsébet híd és a Szabadság híd forgalma megegyezik a 2022 őszi forgalom nagyságával;
- a Budai alsó rakpart forgalma kis mértékben, naponta 1000 EJM-mel csökken;
- a Pesti alsó rakpart forgalma körülbelül napi 3000 EJM-mel csökken.
Közösségi közlekedéssel kapcsolatos hálózati változások:
A keresztmetszeti kialakításhoz az 1. változatban már ismertetett közösségi közlekedési hálózatfejlesztést javaslunk. Mivel ugyanakkor a közösségi közlekedés akadálytalanul használhatná a hidat, a csúcsidőszakban a hídon közlekedő buszjáratokkal utazók 5 perces menetidőnyereséggel számolhatnak a korábbi, torlódásokkal terhelt forgalmi rendhez képest.
Közlekedés kerékpárral:
A gépjárművek számának jelentős csökkenésével a hídon való közlekedés mikromobilitási eszközökkel jelentősen vonzóbbá válik.
Ez a kialakítás mennyiben segíti a megfogalmazott elvárásainkat?
Felújítás előtt | Felújítás után | |
Csökkenő forgalmi torlódások | 😔 A híd és a kapcsolódó úthálózat korlátozott kapacitása (szűk, belvárosi környezet) miatt gyakori torlódások voltak jellemzők. | 😊 Egyéni gépjárművel az áthajtás nem megengedett a hídon, ezáltal ott nem várható forgalmi torlódás. A híd környezetében a felújítás során tapasztalt forgalomhoz képest nem várható növekedés, mivel a személygépjárművel közlekedők az elmúlt 18 hónapban már átszoktak az alternatív útvonalakra. Ráadásul a közösségi közlekedés, valamint az aktív-és mikromobilitási módok gyorsabbá, megbízhatóbbá és vonzóbbá válásával a most még autóval közlekedők egy része is várhatóan módot vált, ha bel-Buda és a Belváros térségében közlekedik, aminek hatására a gépjárműforgalom csökkenése is várható. |
Kiszámíthatóbb közösségi közlekedés | 😔 A gyakori torlódások miatt megnövekedett utazási idő, csökkenő hatékonyság volt a jellemző, ami miatt a szolgáltatás nem volt vonzó. | 😊 A torlódások megszűnésével kiszámíthatóbb, megbízhatóbb szolgáltatás várható, amivel vonzóbbá válik a szolgáltatás. |
Biztonságos és vonzó kerékpáros közlekedés | 😔 A biztonságos közlekedés feltételei hiányoztak a szűk útpálya miatt, a többi közlekedővel gyakori konfliktusok voltak. | 😊 Vonzóbb, biztonságosabb feltételek várhatók a jelentősen lecsökkent gépjárműforgalom miatt. A tervezett kialakítás a város több pontján ismert, így a konfliktusok minimalizálhatók a közlekedők között. |
Kiszámíthatóbb taxiszolgáltatás | 😔 A gyakori torlódások miatt megnövekedett utazási idő volt a jellemző. | 😊 A torlódások megszűnésével kiszámíthatóbb, megbízhatóbb szolgáltatás várható. |
3. változat: forgalomcsillapított Lánchíd és Szabadság híd, a gépjárműforgalom mindkét hídon csak egy irányba haladhat
Forgalmi kialakítás rövid bemutatása:
- A személygépjárművek, buszok, taxik újra áthajtanak a Lánchídon, azonban csak Pestről Buda felé.
- Ezzel egyidőben a Szabadság híd is egyirányúvá válik a gépjárműforgalom számára Budáról Pestre.
- Kerékpárral mindkét híd mindkét irányban használható marad, elkülönített kerékpáros infrastruktúrával.

Az egyéni gépjárműközlekedés várható forgalma a mai lezárt állapothoz képest:
- A budai irányba egyirányúsított Lánchídon körülbelül 18.000 EJM/napra csökken a forgalom a korábbi 27.000 EJM/naphoz képest;
- a Margit híd és az Erzsébet híd forgalma megegyezik a 2022. őszi forgalom nagyságával;
- a pesti irányba egyirányúsított Szabadság híd napi forgalma jelentősen, körülbelül 40 százalékkal (9600 EJM) csökken;
- a Budai alsó rakpart forgalma érdemben nem változik;
- a Pesti alsó rakpart forgalma kis mértékben, naponta körülbelül 2000 EJM-mel csökken.
Közösségi közlekedéssel kapcsolatos hálózati változások:
- A 105-ös busz a 178-as busszal együtt a Lánchíd felújítása alatt megszokott Lánchíd utca–Erzsébet híd–Jane Haining rakpart–Széchenyi István tér útvonalon közlekedik.
- A 16-os busz újra a Deák Ferenc térig közlekedik, az új 216-os járattal kiegészülve. A buszok Pestről Buda felé a Lánchídon közlekednek, míg Budáról Pestre a 105-ös, 178-as busszal megegyező útvonalon, az Erzsébet hídon keresztül járnak.
- A 110E járat továbbra is közlekedik az Apor Vilmos tér és a Bosnyák tér között.
Az ebben a változatban javasolt közösségi közlekedési hálózati terv kockázata, hogy a közösségi közlekedés az egyetlen forgalmi irányban tapasztalható torlódások miatt továbbra is késéseket szenved. Az emiatti menetidő-növekedés következtében pedig több autóbuszt kell indítani az egyes vonalakon.
Közlekedés kerékpárral:
A gépjárművek számának jelentős csökkenésével, és a mindkét irányban biztosított kerékpársávoknak köszönhetően mind a Lánchídon, mind a Szabadság hídon való közlekedés jelentősen vonzóbbá válik mikromobilitási eszközökkel.
Ez a kialakítás mennyiben segíti a megfogalmazott elvárásainkat?
Felújítás előtt | Felújítás után | |
Csökkenő forgalmi torlódások | 😔 A híd és a kapcsolódó úthálózat korlátozott kapacitása (szűk, belvárosi környezet) miatt gyakori torlódások voltak jellemzők. | 😔 Egyéni gépjárművel az áthajtás csak Pestről Budára lehetséges. A híd és a kapcsolódó úthálózat korlátozott kapacitása változatlan marad, mivel a történelmi beépítettségen nem lehet változtatni. Emiatt a forgalmi rend bevezetése után továbbra is gyakori torlódásokra kell számítani. |
Kiszámíthatóbb közösségi közlekedés | 😔 A gyakori torlódások miatt megnövekedett utazási idő, csökkenő hatékonyság volt a jellemző, ami miatt a szolgáltatás nem volt vonzó. | 😔 A közösségi közlekedés csak Pestről Budára használhatja a hidat a személygépjárművekkel együtt, ami növeli a torlódások esélyét is. Ráadásul Budáról Pestre jelentősebb kerülőt kell tenniük a buszoknak és a vonalak zavarérzékenysége is nő. |
Biztonságos és vonzó kerékpáros közlekedés | 😔 A biztonságos közlekedés feltételei hiányoztak a szűk útpálya miatt, a többi közlekedővel gyakori konfliktusok voltak. | 😊 Biztonságosabb közlekedés feltételeinek garantálása, a konfliktusok minimalizálása várható a többi közlekedővel. |
Kiszámíthatóbb taxiszolgáltatás | 😔 A gyakori torlódások miatt megnövekedett utazási idő volt a jellemző. | 😔 A taxik csak Pestről Budára használhatják a hidat, és még ebben az esetben is előfordulhatnak torlódások. |
Összegzés
Közúti közlekedési hatások:
A Lánchíd felújítása alatt bevezetett forgalmi rend bebizonyította, hogy az időlegesen hiányzó híd funkcióit és autóforgalmát a környező hálózat és hidak átvették. Így a forgalmi rend az 1-es változatban bemutatott visszaállítása érdemben nem javítaná a közlekedési helyzetet.
A 2-es változatban bemutatott forgalomcsillapított Lánchíd esetében az egyéni gépjárműközlekedés a felújítás alatt megszokott forgalmi terhelést jelentené a párhuzamos hidakra és azok környezetére. A Lánchíd környékén továbbra is fennmaradna az alacsonyabb járműterhelés.
A 3-as változatban bemutatott egyirányú hidak esetén a Lánchídon a korábbi szinthez képest a budai irányba megnövekedő forgalom folyamatos torlódást okozna. A Szabadság hídon 40 százalékkal csökkenne az autóforgalom.
A közösségi közlekedési hálózat kialakítási lehetőségei:
A legjobb hálózati megoldást az 1-es és 2-es változat jelentené, mert általuk megteremthető a legrövidebb/leggyorsabb kapcsolat a Vár és a belváros között. Ezzel szemben a 3-as változat (egyirányú hidak) esetén Pest felé megnövekedne a menetidő, ezáltal több autóbuszra lenne szükség. A közösségi közlekedés a 3-as változat esetében a Lánchídon jelentősen torlódna, kivéve, ha erősebb kapuzással megfognánk az egyéni gépjárműforgalmat már hamarabb.
Kerékpáros közlekedés helyzete:
A korábbi forgalmi rend 1-es változatban bemutatott visszaállítása esetén a kerékpáros forgalom biztonsága sehol nem javulna a felújítás előtti állapothoz képest.
A 2-es változat (forgalomcsillapított Lánchíd) bevezetésével a kerékpáros forgalom biztonsága jelentősen javulna. Nyitott kerékpársáv alkalmazása (2/a) mellett a híd domború íve növelné a közlekedésbiztonsági kockázatot. Így a 2/b változatot javasoljuk, tehát a hídra alapesetben mindkét irányból behajtani tilos, kivéve a BKK járataival, taxival, kerékpárral vagy motorkerékpárral.
A3-as változat (egyirányú gépjárműforgalmú hidak) esetében a Lánchídon két irányban (kerékpársávval), a Szabadság hídon pedig egy irányban (egyirányú kerékpárúttal) jelentősen javulna a kerékpáros közlekedés biztonsága, vonzereje.
Konklúzió
A fent bemutatott alternatívák vizsgálata alapján, figyelembe véve aztis, hogy melyik variáció szolgálná leginkább a Fővárosi Önkormányzat és a BKK által megfogalmazott célkitűzéseket a BKK javaslata, hogy a hídpálya átadását követő tesztidőszak alatt a hídon a 2/b változatban megfogalmazott tervek valósuljanak meg. Ennek alapján azt javasoljuk, hogy kísérleti jelleggel a hidat a közösségi közlekedés járművei, a taxik, a kerékpárral és a motorkerékpárral közlekedők használhassák, a korábbi 30 km/h sebességkorlátozás visszaállítása mellett. A 2/b változat tesztjelleggel történő bevezetése mellett szól az is, hogy az 1. változatban is bemutatott korábbi kialakítást, valamint a híd teljes lezárását már megismerhette a város, azonban célszerű kipróbálni, hogy milyen hatást gyakorol a híd és a környék forgalmára a közösségi közlekedés, a taxik és kerékpárok előnyben részesítése.