Összesen bruttó 8,22 milliárd forint európai uniós támogatást nyert a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és egyes önkormányzatok által alkotott konzorcium a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében megvalósítható, fenntartható közlekedési módok feltételeinek javítására irányuló közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztésekre.
A támogatást nyert projektek célja, hogy összefüggő területen sok kisebb-nagyobb beavatkozással javítsanak a kerékpáros- és gyalogosközlekedés feltételein. A környezettudatos életmód előtérbe kerülése és ennek részeként a környezetbarát közlekedési mód választása komoly növekedési potenciált biztosít a kerékpározás arányának növelésére, csökkentve a túlburjánzó gépjárműhasználatot. Ez a változás a város minden lakója számára előnyös, ezért szükséges folyamatosan javítani a jelenleg sok hátrányt szenvedő kerékpárhasználat feltételeit.
A fejlesztések célja
A pályázati kiírásnak megfelelően a fejlesztések célja, hogy Budapesten a mindennapi utazásokban növekedjen a gyalogos, kerékpáros és közösségi közlekedési módot választók részaránya. Ez összhangban van a fővárosi közlekedés fejlesztésének irányait kijelölő Budapesti Mobilitási Tervvel, amely a közösségi, a kerékpáros- és gyalogosközlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul annak érdekében, hogy fővárosunk élhetőbb és még inkább ember- és környezetbarát város legyen.
A projektek a meglévő kerékpárforgalmi hálózat leginkább hiányzó szakaszainak létrehozását, biztonságos kapcsolatok megteremtését célozzák. A fejlesztés feladata a jelenlegi forgalmi rend és forgalmi igények, valamint a közterületi funkciók felülvizsgálata, a környezetvédelem gyakorlati megvalósítása, a közlekedési mód választásának elősegítése. Ennek jegyében a komplex szemléletű, részletekre kiterjedő fejlesztéssel javulnak a kerékpáros-közlekedés feltételei, biztonságosabbá és komfortosabbá válhat a gyaloglás; a gyalogos- és zöldfelületek fejlesztése ösztönzi a közterületek közösségi használatát, növeli a kerékpáros- és a mikromobilitási forgalom arányát.
A jellemző beavatkozások:
- Fő- és gyűjtőutak mentén elválasztott kerékpárforgalmi létesítmények (kerékpársávok, kerékpárutak) kialakítása
- Területi vagy vonali forgalomcsillapítás
- Egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpárforgalom számára
- Lokális akadályok leküzdése (zsákutcák átnyitása, a lépcsőn tolósínek elhelyezése stb.)
- Kerékpárparkolási létesítmények fejlesztése (közterületi kerékpártámaszok B+R és zárható kerékpártárolók).
Az adott területeket teljeskörűen kerékpárosbaráttá tenni hosszú, több éves folyamat, sokféle átalakítást igényel, amelyeket különböző projektekben (pl. útfelújítások, nagyobb köztérfejlesztések keretében) lehet megvalósítani.
Szemléletformálási és oktatási módszertan
A VEKOP-projekteknek és a főváros mobilitást elősegítő terveinek is fontos része a szemléletformáló tevékenység folytatása. A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ célja, hogy a projekteket átfogó általános ernyőkampányt és a kerületspecifikus népszerűsítő, szemléletformáló tevékenységeket, oktatási programokat, valamint a kerületekben megvalósuló fejlesztéseket egységes módszertan alapján, egységes arculattal mutassa be.
Fontos, hogy bárki számára, aki a városi kerékpározással kapcsolatos kommunikációs és/vagy oktatási tevékenységet végez, gyorsan elérhető, könnyen érthető szakmai tudástár és útmutató álljon rendelkezésre, melyben részletesen megtalálhatja a szakmában már elfogadott álláspontokat és üzeneteket. Így lehet ugyanis a leghatékonyabban lebontani a meglévő tévhiteket, sőt bővíteni az információkat a lakosság és a döntéshozók körében. Ennek érdekében készült ez a módszertani kézikönyv, amelyben többek között összefoglaltuk a szakmai célokat, valamint az elérésükhöz szükséges kommunikációs szempontokat és eszközöket.