VEKOP-támogatású kerékpáros-fejlesztések Budapesten

Kerékpárjelzés az aszfalton

 

A BKK beruházásában elkészült projektek

 

A projekt neve A projekt állapota Projekttérkép Képek a kivitelezésről
Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest II., III. és XIII. kerületében

A fejlesztések részletei

Kivitelezés befejeződött

Kivitelezés befejeződött:
2023. december 15.

A térkép megnyitásához kattints ide!

A képek megnyitásához kattints ide!

Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest X. kerületében

A fejlesztések részletei

Kivitelezés befejeződött


Kivitelezés befejőzödött:
2023. december 15.

A térkép megnyitásához kattints ide!

A képek megnyitásához kattints ide!

Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XI. kerületben

A fejlesztések részletei

Kivitelezés befejeződött

Kivitelezés befejeződött:
2023. november 30.

A térkép megnyitásához kattints ide!

A képek megnyitásához kattints ide!

Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XV. kerületében

A fejlesztések részletei

Kivitelezés befejeződött:
2023. május 31.

A térkép megnyitásához kattints ide!

A képek megnyitásához kattints ide!

Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest XIX. kerületében

A fejlesztések részletei

Kivitelezés befejeződött:
2023. szeptember 30.

A térkép megnyitásához kattints ide

A képek megnyitásához kattints ide!

Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XX. kerületében

A fejlesztés részletei

Kivitelezés befejeződött:
2023. november 15.

A térkép megnyitásához kattints ide!

A képek megnyitásához kattints ide!

Rákos-patak menti kerékpárút építése Budapest XIII. kerületében

Részletek

Kivitelezési közbeszerzés eredménytelenül zárult

Kivitelezési közbeszerzés eredménytelenül zárult

Kivitelezési közbeszerzés eredménytelenül zárult 

Rákos-patak menti kerékpárút építése Budapest XIV., X. és XVII. kerületében

Részletek

Kivitelezési közbeszerzés eredménytelenül zárult

Kivitelezési közbeszerzés eredménytelenül zárult

Kivitelezési közbeszerzés eredménytelenül zárult 

 

A fejlesztések háttere

A fenntartható közlekedési módok feltételeinek javítására a Fővárosi Önkormányzat, egyes kerületek és a BKK Zrt. konzorciumot alkotva a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében pályázott európai uniós forrásokra. A projektek keretében az Európai Unió támogatásával összesen bruttó 8,22 milliárd forint jut közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztésekre Budapesten. A támogatást nyert, összesen 11 projekt fejlesztései elsődlegesen területi alapúak. Céljuk, hogy összefüggő területen sok kisebb-nagyobb beavatkozással javítsanak a kerékpáros- és gyalogosközlekedés feltételein. A hivatásforgalmi célú kerékpározás alapját a főváros mintegy 1,8 milliós lakosságának napi helyváltoztatási igénye adja. A környezettudatos életmód előtérbe kerülése és ennek részeként a környezetbarát közlekedési mód választása komoly növekedési potenciált biztosít a kerékpározás arányának növelésére, csökkentve a túlburjánzó gépjárműhasználatot. Ez a változás a város minden lakója számára előnyös, ezért szükséges folyamatosan javítani a jelenleg sok hátrányt szenvedő kerékpárhasználat feltételeit.

Támogatási szerződéssel az alábbi projektek rendelkeznek:

  • Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest II., III. és XIII. kerületében
  • Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest XIX. kerületében
  • Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest II. kerületében
  • Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XX. kerületében
  • Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XVI. kerületében
  • Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XI. kerületében
  • Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest IV. kerületében
  • Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XV. kerületében
  • Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest X. kerületében
  • Rákos-patak menti kerékpárút építése Budapest XIII. kerületében
  • Rákos-patak menti kerékpárút építése Budapest XIV., X. és XVII. kerületében

A projekteket megvalósító konzorciumokat minden esetben a Fővárosi Önkormányzat vezeti, a BKK biztosítja a szakmai kontrollt. A BKK a 11 projektből 8 projekt beruházásáért felel. A II., a IV. és a XVI. kerületben a helyi önkormányzat a beruházó.

A projektekhez tartozó Támogatási Szerződés szerinti támogatási összegek (bruttó):

  • III-XIII. kerület - 993.100.000 Ft
  • XV. kerület - 265.613.330 Ft
  • XIX. kerület - 883.200.229 Ft
  • XX. kerület - 980.650.634 Ft
  • X. kerület - 1.113.600.000 Ft
  • XI. kerület - 76.377.312 Ft
  • Rákos-patak XIII. - 546.400.000 Ft
  • Rákos-patak XIV., X., XVII. – 1.789.774.650 Ft

A BKK Zrt. részére – 100%-ban európai uniós forrásból – biztosított támogatásból projektenként az alábbi összegek kerültek felhasználásra, melyek tartalmazzák az előzetes tanulmányok, az engedélyezési dokumentumok, a tervezés, a kivitelezés, a műszaki ellenőri feladatok ellátásának, a szemléletformálásnak, valamint a közbeszerzési eljárások lefolytatásának költségét is.

  • II–III–XIII. kerületi fejlesztés: 979.837.320 Ft
  • X. kerületi fejlesztés: 1.003.314.010 Ft
  • XI. kerületi fejlesztés: 67.069.801 Ft
  • XIX. kerületi fejlesztés: 676.038.110 Ft
  • XX. kerületi fejlesztés: 847.635.837 Ft
  • XV. kerületi fejlesztés: 245.604.954 Ft

Három projekt esetén a beruházásért az adott kerület felelős, a BKK mindössze a szemléletformálási feladatokat látta el:

  • IV. kerület – 507.149.350 Ft, ebből a szemléletformálás költsége: 4.500.000 Ft
  • II. kerület – 250.000.000 Ft, ebből a szemléletformálás költsége: 4.993.020 Ft
  • XVI. kerület – 700.000.000 Ft, ebből a szemléletformálás költsége: 12.786.000 Ft

 

A fejlesztések célja

A pályázati kiírásnak megfelelően a fejlesztések célja, hogy Budapesten a mindennapi utazásokban növekedjen a gyalogos, kerékpáros és közösségi közlekedési módot választók részaránya. Ez összhangban van a fővárosi közlekedés fejlesztésének irányait kijelölő Budapesti Mobilitási Tervvel, amely a közösségi, a kerékpáros- és gyalogosközlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul annak érdekében, hogy fővárosunk élhetőbb és még inkább ember- és környezetbarát város legyen.

A projektek a meglévő kerékpárforgalmi hálózat leginkább hiányzó szakaszainak létrehozását, biztonságos kapcsolatok megteremtését célozzák. A fejlesztés feladata a jelenlegi forgalmi rend és forgalmi igények, valamint a közterületi funkciók felülvizsgálata, a környezetvédelem gyakorlati megvalósítása, a közlekedési mód választásának elősegítése. Ennek jegyében a komplex szemléletű, részletekre kiterjedő fejlesztéssel javulnak a kerékpáros-közlekedés feltételei, biztonságosabbá és komfortosabbá válhat a gyaloglás; a gyalogos- és zöldfelületek fejlesztése ösztönzi a közterületek közösségi használatát, növeli a kerékpáros- és a mikromobilitási forgalom arányát.

A jellemző beavatkozások:

  • Fő- és gyűjtőutak mentén elválasztott kerékpárforgalmi létesítmények (kerékpársávok, kerékpárutak) kialakítása
  • Területi vagy vonali forgalomcsillapítás
  • Egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpárforgalom számára
  • Lokális akadályok leküzdése (zsákutcák átnyitása, a lépcsőn tolósínek elhelyezése stb.)
  • Kerékpárparkolási létesítmények fejlesztése (közterületi kerékpártámaszok B+R és zárható kerékpártárolók).

Az adott területeket teljeskörűen kerékpárosbaráttá tenni hosszú, többéves folyamat, sokféle átalakítást igényel, amelyeket különböző projektekben (pl. útfelújítások, nagyobb köztérfejlesztések keretében) lehet megvalósítani. A VEKOP-projektek keretében a szükséges infrastruktúra-fejlesztések tervei elkészültek, egy részük 2023-ban megvalósul, fennmaradó részük kivitelezése a rendelkezésre álló tervek szerint később lehetséges.

 

Szemléletformálási és oktatási módszertan

A VEKOP-projekteknek és a főváros mobilitást elősegítő terveinek is fontos része a szemléletformáló tevékenység folytatása. A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. célja, hogy a 11 projektet átfogó általános ernyőkampányt és a kerületspecifikus népszerűsítő, szemléletformáló tevékenységeket, oktatási programokat, valamint a kerületekben megvalósuló fejlesztéseket egységes módszertan alapján, egységes arculattal mutassa be.

Fontos, hogy bárki számára, aki a városi kerékpározással kapcsolatos kommunikációs és/vagy oktatási tevékenységet végez, gyorsan elérhető, könnyen érthető szakmai tudástár és útmutató álljon rendelkezésre, melyben részletesen megtalálhatja a szakmában már elfogadott álláspontokat és üzeneteket. Így lehet ugyanis a leghatékonyabban lebontani a meglévő tévhiteket, sőt bővíteni az információkat a lakosság és a döntéshozók körében. Ennek érdekében készült ez a módszertani kézikönyv, amelyben többek között összefoglaltuk a szakmai célokat, valamint az elérésükhöz szükséges kommunikációs szempontokat és eszközöket.

A módszertani kézikönyvet ide kattintva éred el.

A jelenleg érvényes ütemezés alapján a kivitelezések tervezetten 2023 őszéig befejeződnek. Oldalunkon folyamatosan tájékoztatunk a beruházások előrehaladásáról.