Projekt neve: CATCH-MR (Cooperative Approaches to Transport CHallenges in Metropolitan Regions
Projekt neve magyarul: A közlekedés kihívásainak kooperatív megközelítései a nagyvárosi régiókban
Időtartam: 2010.01.01. - 2012.12.31.
Leírás
Hét európai nagyvárosi régió cserélt tapasztalatot abban, hogy:
- A nagyváros és a környező régiója között hogyan csökkenthető a személyközlekedés a mobilitás korlátozása nélkül?
- Hogyan válhatnak vonzóvá az egyéni közlekedés alternatívái?
- Hogyan növelhető a környezetbarát technológiák aránya a közlekedés területén?
A projekt célja, hogy javítsa a nagyvárosi régiók életszínvonalát és a versenyképességét. E cél eléréséhez szükséges a nagyvárosok és környező területeik közötti hatékony és környezetbarát személyközlekedési szolgáltatások erősítése. A projekt, a résztvevő nagyvárosi régiókban, jó példaként szolgál a fenntartható területés közlekedésfejlesztésre, valamint vizsgálta az eredmények más régiókban történő alkalmazhatóságát is.
A közlekedés hatékony, megbízható és fenntartható jellege képezi a gazdasági növekedés egyik legfőbb feltételét. Ez különösen érvényes a nagyvárosi régiókra, mint a területfejlesztés motorjaira. A nagyvárosi régiók a helyi, regionális és nemzetközi közlekedés központi csomópontjai, melyeknek kezelniük kell a közlekedés folyamatosan növekvő igényeit.
A nagyvárosi régiók a közlekedési infrastruktúrák fejlesztésének és a szolgáltatások megszervezésének komoly kihívásaival szembesülnek. A pénzügyi követelmények mellett figyelembe kell venniük a demográfiai változások kérdését, valamint a környezet- és klímavédelemmel kapcsolatos elvárásokat egyaránt. A jövőben a sikeres példák ismereteiből levont tanulságok segíthetik a jobb együttműködést az európai várostérségek és a városok érintettjei között.
A CATCH-MR résztvevői nagyvárosi régiók között tapasztalatcserét szerveztek, valamint információkat nyújtottak és ajánlásokat tettek az alábbi területekkel kapcsolatban:
- a közlekedési igények csökkentésére, különös tekintettel a településfejlesztés és a közlekedés tervezésének koordinációjára;
- közlekedési módok közötti váltás (intermodalitás), különösen a helyi közösségi közlekedés vonzerejének fokozására;
- hatékony és alacsony szennyezőanyag-kibocsátású technológiák fokozottabb használata az egyéni- és a közösségi közlekedésben.
Az integrált megközelítés alkalmazása különösen a következő kérdések vizsgálata során lényeges:
- a városok szétterülésének okai és a lehetséges beavatkozási eszközök;
- a helyi közösségi közlekedés vonzerejének növelése jobb keretfeltételek biztosításával;
- megfizethető technológiák és a szükséges infrastruktúra kialakításával a megújuló energiaforrások intenzívebb használatának előmozdítása a személyszállításban;
- fokozottabb tervezési együttműködés a nagyvárosok és régióik között.
Vezető partner: Közös Területrendezési Osztály (JSP)-Berlin-Brandenburg
Projektmenedzser: Frank Segebade
Partnerek: Ljubljana városi régió fejlesztési ügynöksége, Szlovénia; Szlovén Tudományos és
Művészeti Akadémia Tudományos Kutató Központja, Szlovénia; Oslo város, Norvégia;
Akershus megye közgyűlése, Norvégia; Göteborg régió önkormányzatainak szövetsége,
Svédország; Budapest Főváros Önkormányzata, Főpolgármesteri Hivatal, Magyarország;
BKK Budapesti Közlekedési Központ, Magyarország; Bécs városa, Ausztria; Alsó-Ausztria
tartományi kormány, Ausztria; Róma provincia, Olaszország; Üzleti Innovációs Központ
(BIC), Lazio, Olaszország
Összköltségvetés: 2.004.602 €, BKK költségvetés: 57.686 €
Támogatási szerződés azonosító: 0619R2
Támogatók: Európai Unió Interreg IVC keretprogramja, Európai Regionális Fejlesztési Alap 85 %
mértékben, Magyar Állam 10 % mértékben
BKK szerepe a projektben: Projektpartner
BKK kapcsolattartó: Fejes Balázs, Innovációs szakértő, SMART-MR projektmenedzser
[email protected]