MORE

Nagy forgalmú városi utak funkciójának újragondolása.

Projekt neve: MORE (Multi-modal Optimisation of Road-space in Europe)

Projekt neve magyarul: Nagy forgalmú városi utak funkciójának újragondolása

Időtartam: 2018. 09. 01. – 2022. 02. 28.

 

Ismertető

A MORE projekt célja, hogy többszempontú közterületmegújítási szemlélettel megoldást találjon a városi főutak közlekedési és közterülethasználati problémáira. A projekt kiemelten kezeli azon városi helyszíneket, ahol a gépjármű forgalom okozta negatív hatások élhetetlenné teszik a gyalogosan és kerékpárral is használt közterületeket a helyi lakosok számára.

A projekt emellett vizsgálja a TEN-T hálózatra ráhordó főútvonalak időbeli és térbeli kapacitásának optimalizálását is. A projektben a BKK a konzorciumvezető UCL mellett London, Lisszabon, Malmö és Konstanca városaival dolgozik együtt az adott városban kiválasztott útszakasz részletes vizsgálatán.

A Budapesten a feladat a kiválasztott célterület a TEN-T Mediterrán korridorhoz csatlakozó városi összekötő útszakasz (M1/M7 autópálya bevezető – Keleti Pályaudvar), amelynek részletes feltérképezését, a magyar tervezési előírások összegyűjtését, a tervezési és kivitelezési gyakorlatok megismerését, majd a részletes adatgyűjtést (gyalogosszámlálás, csomóponti forgalomfelvétel a Ferenciek tere – Blaha Lujza tér szakaszon) a BKK 2019 folyamán elvégezte. 2020-ban további feladatai a közösségi tervezéssel, valamint modellezés segítségével a különböző keresztmetszeti elrendezésekre vonatkozó szcenáriók kialakítása és részletes vizsgálata.

2020 szeptember-októberében a részletesen vizsgált célterületen társadalmi egyeztetés keretében elemezte a BKK a közlekedési problémákat és a közterület használathoz kapcsolódó igényeket a felméréshez létrehozott weboldalon. A társadalmi egyeztetés eredményeit többek között új közterülethasználati megoldások vizsgálatához (pl: igényalapú közterület-kialakítás, dinamikus járdaszegély-használat, forgalmi sávok és közlekedési felületek dinamikus újraosztása) használja fel.

A projekt eredménye a jelenlegi helyzet és a várható trendek, valamint a sikeres európai példák alapján kialakított módszertan és eszköztár, amely más utak keresztmetszeti újragondolása során is könnyen alkalmazható.

 

Projekthonlap: https://www.roadspace.eu/

Vezető partner: University College London (UCL)

Partnerek: Technische Universität Dresden, Fondation Nationale des Sciences Politiques, PTV Planung Transport Verkehr, Dynniq Nederland, Vectos (South) Limited, Buchanan Computing Ltd., European Integrated Project, Polis, Union Internationale des Transports Publics, IRU Projects ASBL, Nemzetközi Gyalogos Szövetség, Európai Kerékpárosok Szövetsége, Budapesti Közlekedési Központ, Lisszaboni Városi Tanács, Transport for London, Malmö Stad, Konstanca Önkormányzata

A projekt összköltségvetése: 5 537 113,75 €, BKK költségvetése a projektben: 281 750 €

Támogatási szerződés azonosítója: 769276

Támogatók: Horizon 2020

BKK szerepe a projektben: Projektpartner