Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúrafejlesztés

A projekt célja

A „Budapesti trolibuszjármű-beszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés” elnevezésű projekt célja Budapest elöregedett trolibuszállományának frissítése.

2015–2016-ban összesen 47 új CAF villamos (ebből 35 rövid, 10 hosszú) és 36 új Solaris trolibusz (20 szóló, 16 csuklós) érkezett Budapestre a „Budapesti villamos- és trolibuszjármű-projekt I. ütem” keretében. A BKK 2014-ben úgy kötötte meg a szerződéseket a járműgyártókkal, hogy a rá következő években további 77 villamost, illetve 72 trolibuszt hívhat le a szerződés terhére.

A Budapesti Közlekedési Központ a „Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi vasúti elérhetőség javítása a közép-magyarországi régióban” című felhívásra benyújtott, IKOP-3.1.0-15-2017-00016 azonosító számmal nyilvántartott támogatási kérelmét a Közlekedési Operatív Programokért Felelős Helyettes Államtitkárság vezetője 3 891 000 000 forint összegű támogatásra érdemesnek ítélte 2018. január 22-én.

A fenti döntés alapján a BKK 10 szóló és 11 csuklós trolit vásárolhat, illetve a trolibuszok közlekedésének biztosításához a Baross utcában felsővezeték-rendszert építenek.

Solaris–Škoda trolibuszok

A járművek nyáron légkondicionáltak, télen fűtöttek, emellett 4 kilométert felsővezeték nélkül, önjáró üzemmódban is képesek megtenni. Ennek köszönhetően a járatnak nem okoz gondot egy esetleges áramkimaradás, illetve az sem, ha olyan szakaszon kell haladnia, ahol hiányos a felsővezeték. Az önjáró üzemmód új lehetőségeket teremt a hálózat egyes vonalainak átalakításában.

A szóló típusok 64 főt, a csuklós trolibuszok 104 főt tudnak befogadni. Mindegyik jármű alacsony padlós, ezért a mozgásukban korlátozottak, illetve a babakocsival közlekedők utazása kényelmesebben megoldható. A komfortosabb utazás érdekében a műszaki és ergonómiai megoldásokat is szem előtt tartjuk a beszerzésben – különös tekintettel a kedvező energiafogyasztásra, illetve arra, hogy minél több olyan troli legyen Budapesten, amelyben nincs lábtartó (dobogó) az üléseknél. Az összes új járművet kamerákkal szerelik fel, amelyek növelik az utasok biztonságérzetét és segítséget nyújtanak a szándékos károkozások megelőzésében vagy az elkövetők azonosításában.

A projekt megvalósítási időszakának kezdő időpontja: 2018. 02. 01. 
A projekt fizikai befejezésének időpontja: 2021. 06. 30.

Előzmények

A „Budapesti villamos- és trolibuszjármű-projekt I. ütem” eredményeként 47 villamost és 36 trolibuszt szerzett be a BKK: az új alacsony padlós járművek korszerűek, és hatékony az energiafelhasználásuk. Az érintett járatok megállóhelyeit átépítették, hogy a kötöttpályás útvonalakon akadálymentes és korszerű utazást nyújtsanak.

A fővárosi villamos- és trolibuszhálózat évente több mint 400 millió utast szállít, a jelenlegi járműflotta azonban egyre kevésbé képes ekkora forgalmat kiszolgálni. A járművek átlagéletkora magas, emiatt nem mindig képesek fennakadás nélkül közlekedni, továbbá jelentős az energiafelhasználásuk.

A projekt I. üteméről részletes információk itt találhatók.

Finanszírozás

A „Budapesti trolibuszjármű-beszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés” (IKOP-3.1.0-15-2017-00016) a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 3,891 milliárd forinttal támogatja. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 3 912 912 309 forint.

Ütemezés

Az új járműflotta első példányai 2015-ben érkeztek a fővárosba. A jelen projekt során beszerzett járműveknél az alábbi ütemezés várható:

  • az új járművek várhatóan 2019. október 7-től állnak forgalomba.


Közbeszerzés

A „Budapesti villamos- és trolibuszjármű-fejlesztés I. ütem” keretében a műszaki leírásnak megfelelő, 100%-ban alacsony padlós, azonos típuscsaládba tartozó új, minimum 4 kilométer folyamatos felsővezeték nélküli üzemre alkalmas személyszállító csuklós és szóló trolibuszok beszerzése.

Ajánlati felhívás PDF-formátumban (0,2 MB)
Előzetes vitarendezési kérelem PDF-formátumban (0,3 MB)
Ajánlati felhívás módosítása PDF-formátumban (0,1 MB)
Módosító hirdetmény PDF-formátumban (0,1 MB)
Összegezés PDF-formátumban (0,2 MB)
Válasz előzetes vitarendezésre PDF-formátumban (0,5 MB)