Peronfelújítás

Fejlődik a budapesti villamosközlekedés: átépültek a peronok Dél-Budán

Megújult a villamosvasúti infrastruktúra azokon a vonalakon, amelyeken az új, alacsony padlós CAF villamosok közlekednek. A Bartók Béla úton, a Fehérvári úton, az Alkotás utca–Villányi úton akadálymentessé váltak a peronok, illetve megújult az áramellátási rendszer is.

Az európai uniós forrásokból megvalósult projekt célja az volt, hogy a Bartók Béla úton 8, a Fehérvári úton 9, az Alkotás–Villányi úton pedig 10 megállóhely kényelmesebbé váljon. A felsorolt megállóhelyeken összesen 16, 17, illetve 20 peron újult meg. Az átépített villamosperonok egységesen 26 cm magasak és legalább 35 méter hosszúak, környezetükben nőtt a zöldfelület nagysága, az utasvárók korszerűbbé váltak, illetve új hulladékgyűjtő edényeket helyeztek ki. Az összes peronba védőcsövek kerültek, amelyek a jegyautomaták és az egyéb elektromos berendezések ellátását biztosítják. A peronok arculata egységessé vált, mindegyik térkő borítást kapott. A projekt részeként több helyszínre új FUTÁR kijelzők kerültek.

Akadálymentes közlekedés

A peronszintet minden megállóban a járműfejlesztési projektben beszerzett új, alacsony padlós CAF villamosokhoz igazították, ezért már kerekesszékkel és babakocsival is akadálytalanul be lehet jutni a villamosokba. A gyalogos-átkelőhelyeknél rámpák könnyítik meg a feljutást, a látásukban korlátozottak közlekedését pedig vakvezető sáv segíti. Ott, ahol az akadálymentes megközelítés jelenleg nem megoldott – például a Déli pályaudvarnál –, új gyalogátkelőhely létesült.

Vonzó közlekedési alternatíva

Az egész Budát átszelő fonódó villamoshálózat kiépítésével növekedett az utasok száma, csökkent az utazási idő, a menetrend kiszámíthatóbbá vált, a szolgáltatás színvonala növekedett. A szerződés nemcsak a villamosperonok átépítésére vonatkozott, hanem az érintett vonalszakaszok egyes részein a vágány- és egyenáramú kábelek építésére, a felsővezeték-építési, váltóállítási munkákra és a váltófűtés megvalósítására is. Hogy a villamosok áramellátása jobb legyen, kábeleket építettek a földbe. A munkák elvégzése után elkezdődött a Fehérvári út Lecke utca és Csurgói út közötti szakaszának felújítása. Eltűnt az Albertfalva kitérő környezetéből a használaton kívüli betétjárati végállomás, a villamosvágányokat átépítették és új kitérőkkel bővítették.

Élhetőbb főváros – a káros környezeti hatások csökkentése

Az új villamoshálózat alternatívája lehet az autós közlekedésnek. A kötöttpályás járművek használatával jelentősen csökken a közúti forgalom zaj- és légszennyezése, valamint a forgalmi dugók száma. A megállóhelyek és peronok átépítésével kényelmesebben és biztonságosabban utazhatnak a közösségi közlekedést igénybe vevők.

Közbeszerzések

„A Budapest villamos- és trolibuszjármű-fejlesztés I. ütem” projekt keretében elvégezték a közúti vasúti peron-, vágány- és egyenáramú kábelépítés, valamint a kapcsolódó felsővezeték-építési, váltófűtés-létesítési, közműépítési, forgalomtechnikai, útépítési és kiegészítő tervezési munkákat.

Ajánlati felhívás PDF Formátumban (0,3 MB)

A munkát a 2016. április 21-én hatályba lépett vállalkozási szerződés alapján a CC Peronépítő Konzorcium (Colas Alterra Zrt. és Colas Út Zrt.) végezte.

A felújítás ütemezése

  • 2016 május–június: a vágányok lezárásnak előkészítése.
  • 2016 június 16. – 2016. augusztus 28.:
    • a peronok átépítése a Fehérvári úton és a Bartók Béla úton;
    • a villamospálya átépítése, illetve földkábelek fektetése az Albertfalva kitérő környezetében;
    • a vágányok lezárása a BKV Zrt. beruházásában megvalósuló Bartók Béla úti vágányfelújítással és a BKK Zrt. beruházásában megvalósuló Budafoki kocsiszín külső munkáival összehangolva történt.
  • 2016 október 17.: átadták az utasforgalomnak az Alkotás utcai, a Budaörsi úti és a Villányi úti korszerűsített villamos-megállóhelyi peronokat.
  • 2016 szeptember–november közepe: a Fehérvári út felújítása a Lecke utca és a Csurgói út között.
  • 2017 január vége: műszaki átadás-átvétel. A hátralévő munkálatok elvégzése: az esőbeállók kényelmi berendezései és az utastájékoztató peronberendezések kihelyezése, valamint a még hátralévő út-, szegély- és korlátépítési, forgalomtechnikai, valamint a környezetrendezési munkákat is elvégzik.
  • 2017 március vége: lezárult az Alkotás utcai és a Villányi úti szakasz műszaki átadás-átvétele. Megszüntették kisebb hibákat a Bartók Béla úti peronoknál.

Finanszírozás

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása a Budapesti villamos- és trolibuszjármű-fejlesztés I. ütem (IKOP-3.1.0-15-2016-00005) tárgyú projekt része. A „közúti vasúti peron, vágány- és egyenáramú kábelépítés, valamint kapcsolódó felsővezeték építési, váltófűtés létesítési, közműépítési forgalomtechnikai és útépítési munkák, és kiegészítő tervezési munkák elvégzése” című projektet az Európai Unió Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program a Széchenyi 2020 keretében támogatja. A járműbeszerzési projekt 85% európai uniós támogatás és 15% Magyar Állam Központi Költségvetése által nyújtott támogatás felhasználásával valósult meg, összesen 26 898 000 000 forint értékben. Ebből a projektrész összege nettó 2 165 367 408 forint.
A projekt kedvezményezettje a BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság.

Elérhetőségek

Budapesti Közlekedési Központ
1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 19–21.
Telefon: +36 1 3 255 255
e-mail: [email protected]
Fax: +36 30 774 1001
BKK Ügyfélszolgálat

Ügyfélközpontjaink elérhetőségeit és nyitvatartási rendjüket az az alábbi linken érheti el.