Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Megújulhat a fővárosi villamoshálózat áramellátása: a tervezőt keresi a BKK

Budapest, 2025. december 12. – A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a budapesti villamoshálózat áramellátásának a megerősítésére. A tervezett beruházás szorosan kapcsolódik a folyamatban lévő járműbeszerzési projekthez – az új CAF-villamosok forgalomba állításához –, és nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a fővárosba érkező villamosok olyan vonalakon is közlekedhessenek, ahol eddig nem, vagy csak kisebb arányban tudtak. Ha rendelkezésre áll a szükséges európai uniós forrás, az áramellátás fejlesztésének köszönhetően további vonalakon nyílhat lehetőség az alacsonypadlós villamosközlekedés bevezetésére, valamint a ma ismert vonalakon nagyobb arányban közlekedhetnek majd CAF-villamosok.

 

CAF-villamos áramszedője.

 

Folyamatosan érkeznek Budapestre az új CAF-villamosok, amelyek a korábban megrendelt, jelenleg is gyártás alatt lévő 51 darabos flotta részei. A járműpark megújításához kapcsolódva egyes fővárosi vonalakon megerősítésre szorul a villamoshálózat áramellátása, mert a CAF-ok áramfelvétele magasabb, mint a cserére váró magaspadlós járműveké.

A beruházás célja, hogy elkészüljenek az áramellátási hálózat fejlesztéséhez és bővítéséhez kapcsolódó engedélyezési és kiviteli tervek. A szükséges – vonali infrastruktúrát és áramátalakítókat érintő – beavatkozások igazodnak az új CAF-villamosok műszaki tulajdonságaihoz, és hozzájárulnak azok hatékony, biztonságos közlekedéséhez. Lehetővé teszik továbbá, hogy a korszerű, alacsonypadlós járművek olyan vonalakon is járjanak, ahol eddig csak részben, vagy egyáltalán nem tudtak.

 

Hat villamosvonalon indulhat a korszerűsítés

A tervező feladata lesz összesen hat villamosvonal, valamint hét áramátalakító esetében az áramellátási hálózat megújításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, az építési engedélyek megszerzése és a kivitelezési tenderdokumentáció elkészítése.

 

  • Külső beavatkozások szükségesek a 2-es, a 14-es, a 24-es, az 51A, a 62-es és a 69-es villamos vonalán, valamint
  • a vonalakat kiszolgáló áramátalakítók is korszerűsítésre és bővítésre szorulnak.

 

A tervek az eredményes eljárás lefolytatását követően – és a szükséges forrás biztosítása esetén – előreláthatólag 2028 első felében állhatnak rendelkezésre. Az áramellátási hálózat akkor válik alkalmassá az új CAF-villamosok fogadására, ha a fejlesztések egyszerre valósulnak meg.

 

CAF-villamosok Budapesten: bővül az alacsonypadlós flotta

Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt CAF-villamosok jelentősen hozzájárulnak az utazási komfort növeléséhez, az esélyegyenlőség biztosításához, valamint a környezetbarát közlekedés erősítéséhez.

A járműállomány folyamatos megújítása lehetővé teszi, hogy egyre több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már jelenleg is járnak. Így az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is tovább növekedhet a CAF-villamosok száma.

 

CAF-villamos áramszedője.

 

Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével – és az európai uniós infrastruktúrafejlesztési források rendelkezésre állása esetén – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán szintén megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak. Ezenkívül a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának felkérésére a BKK és a BKV vizsgálja a 47-es és a 49-es vonalon történő bevezetés infrastrukturális feltételeit is.

 

EU-s forrás szükséges az infrastrukturális beruházásokra

Az új járművek fogadásához és a hálózat további korszerűsítéséhez elengedhetetlenek bizonyos infrastrukturális beruházások, többek között az áramellátás fejlesztése, egyes végállomások átépítése és új peronok kialakítása.

Ezekhez a fejlesztésekhez egyelőre nem állnak rendelkezésre a szükséges EU-s források, a főváros azonban elkötelezett a beruházások megvalósítása mellett. A források biztosítanák:

  • az alacsonypadlós villamossal még nem kiszolgált vonalak fejlesztését;
  • további peronok akadálymentesítését, valamint
  • a kocsiszínek teljes körű felkészítését az új járművek tárolására és karbantartására.

 

A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.