Budapest, 2025. december 19. – A sikeres futáspróbákat és a hatósági vizsgát követően újabb, immár a 25. CAF-villamost vette át és állította forgalomba a BKK. Az új jármű tovább bővíti a főváros korszerű, alacsonypadlós villamosflottáját, kényelmesebb és akadálymentes utazást biztosítva az utasoknak. A járműbeszerzés az IKOP_PLUSZ-1.1.0-23-2025-00012 azonosító számú, „51 db CAF-villamos beszerzése Budapest részére” című projekt keretében, az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg; a vissza nem térítendő támogatás összege 54,15 milliárd forint.
Huszonötre nőtt a Budapesten közlekedő új CAF-villamosok száma azzal, hogy a spanyol gyártó újabb járművet adott át a BKK-nak. A 2281-es pályaszámú villamos többek között a 3-as vonalon szállítja az utasokat. Emellett további egy jármű gyártása is befejeződött Budapesten, sikeres hatósági vizsgát tett, és még idén forgalomba állhat, tovább erősítve a főváros korszerű villamosflottáját.
A villamosok a korábban megrendelt – jelenleg is gyártás alatt lévő – 51 darabos flotta tagjai. A gyártó folyamatosan adja át a vadonatúj járműveket, amelyek révén a forgalomban lévő alacsonypadlós villamosok aránya a jelenlegi 30-ról több mint 40 százalékra emelkedhet Budapesten.
Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt CAF-villamosok jelentősen hozzájárulnak az utazási komfort növeléséhez, az esélyegyenlőség biztosításához, valamint a környezetbarát és energiahatékony közlekedés erősítéséhez.
Ezeken a vonalakon bővülhet az alacsonypadlós flotta
A járműállomány folyamatos megújítása lehetővé teszi, hogy egyre több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már jelenleg is járnak. Így az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is tovább növekedhet a CAF-villamosok száma.
Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével – és az európai uniós infrastruktúrafejlesztési források rendelkezésre állása esetén – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán szintén megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak. Ezenkívül a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának felkérésére a BKK és a BKV vizsgálja a 47-es és a 49-es vonalon történő bevezetés infrastrukturális feltételeit is.
EU-s forrás szükséges az infrastrukturális beruházásokra
Az új járművek fogadásához és a hálózat további korszerűsítéséhez elengedhetetlenek bizonyos infrastrukturális beruházások, többek között az áramellátás fejlesztése, egyes végállomások átépítése és akadálymentes peronok kialakítása.
Ezekhez a fejlesztésekhez egyelőre nem állnak rendelkezésre a szükséges EU-s források, a főváros azonban elkötelezett a beruházások megvalósítása mellett. A források biztosítanák:
- az alacsonypadlós villamossal még nem kiszolgált vonalak fejlesztését;
- további peronok akadálymentesítését, valamint
- a kocsiszínek teljes körű felkészítését az új járművek tárolására és karbantartására.
A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.
A CAF-villamosok beszerzése az IKOP_PLUSZ-1.1.0-23-2025-00012 azonosító számú „51 db CAF-villamos beszerzése Budapest részére” című projekt keretében, az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg.






