Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Hely az új CAF-oknak: közbeszerzés indult a Ferencváros kocsiszín fejlesztésének a tervezésére

Budapest, 2025. október 9. – A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a Ferencváros kocsiszín fejlesztésének a megtervezésére. A korszerűsítés szorosan kapcsolódik a folyamatban lévő járműbeszerzési projekthez – az új CAF-villamosok forgalomba állásához –, és elengedhetetlen a Budapestre érkező további villamosok hosszú távú, zavartalan tárolásához, hatékony működtetéséhez. Ha rendelkezésre áll a szükséges európai uniós forrás, sor kerülhet többek között a műemlékvédelem alatt álló kocsiszín érintett két épületének átalakítására, a napi üzemben tartáshoz szükséges berendezések elhelyezésére, valamint az áramellátás fejlesztésére is.

 

Új CAF-villamosok a Budafok kocsiszínben.

 

Folyamatosan érkeznek Budapestre az új CAF-villamosok, amelyek a korábban megrendelt, jelenleg is gyártás alatt lévő 51 darabos flotta részei. A járműpark megújításához kapcsolódva fejlesztésre szorulnak a villamosok tárolását és karbantartását végző kocsiszínek és azok épületei. Ilyen jellegű kocsiszíni fejlesztésekre korábban – például a Combino villamosok érkezésekor – is szükség volt.

Az új CAF-járművek beszerzésével a Könyves Kálmán körúti Ferencváros kocsiszín feladatai közé tartozik majd a CAF-villamosok tárolása és üzemben tartása is. A kocsiszín műemlékvédelem alatt álló épületei ezért korszerűsítésre és átalakításra szorulnak: a BKK október elején feltételes közbeszerzési eljárást indított a fejlesztések tervezésére. A kiviteli tervek az eredményes eljárás lefolytatása és a szükséges forrás biztosítása esetén előreláthatólag 2027 nyarán állhatnak rendelkezésre.

 

Új berendezések, átalakított vágányok, fejlettebb áramellátás

A tervező feladata lesz, hogy a műemléki értékek figyelembevételével – és azok megóvása mellett – megtervezze az érintett csarnokok átépítését, a vágányrendszer átalakítását, valamint az áramellátás fejlesztését is.

 

  • A beruházás részeként egy-egy csarnokban mosóberendezést és homoktöltőt alakítanának ki, amelyek hozzájárulnak a CAF-villamosok napi szintű, üzemszerű működtetéséhez.
  • Az új villamosok érkezése indokolja a vágányrendszer átalakítását is, megkönnyítve az új járművek tárolását és mozgatását.
  • Az üzem zavarmentes kiszolgáláshoz a telep áramellátása további fejlesztésre szorul, hogy a járművek be- és kiállása minden évszakban zökkenőmentes legyen.

 

CAF-villamosok Budapesten: bővül az alacsonypadlós flotta

Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt korszerű CAF-villamosoknak kulcsszerep jut az utazási komfort és az utaselégedettség növelésében, az esélyegyenlőség biztosításában, a klímacélok elérésében, valamint az energiahatékonyság javításában.

A megújuló járműállomány lehetővé teszi, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak. Ezt azt jelenti, hogy az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is folyamatosan bővülhet az alacsonypadlós és légkondicionált villamosok száma.

 

Új CAF-villamos.

 

Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével és az európai uniós infrastrukturális források rendelkezésre állását követően – a szükséges beavatkozások (mint például az áramellátás fejlesztése vagy egyes végállomások átépítése) elvégzése után – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán is megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak. Ezen túlmenően a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának felkérésére a BKK és a BKV vizsgálja a 47-es és a 49-es vonalon történő bevezetés infrastrukturális feltételeit is.

 

EU-s forrás szükséges az infrastrukturális beruházásokra

A BKK továbbra is számít arra, hogy a korábban az RRF-programban előirányzott EU-s forrás rendelkezésre áll majd az infrastrukturális fejlesztések tervezésére és kivitelezésére, vagyis biztosítható lesz a jelenleg alacsonypadlós villamossal még nem járható vonalak fejlesztése, további peronok akadálymentesítése, valamint a kocsiszínek teljes körű felkészítése az érkező villamosok tárolási, illetve kiszolgálási feladatainak ellátására.

A BKK ezért gondos előkészítő munkával megteremtette annak a lehetőségét, hogy a kormány az Európai Unió és a főváros közötti megállapodások alapján biztosított EU-s források rendelkezésre állása esetén megvalósítsa a Ferencváros kocsiszín fejlesztését, és annak eredményeképpen megteremtse a kocsiszínben a CAF-villamosok hatékony üzemeltetési és tárolási feltételeit.

Ha a szükséges európai uniós forrás nem érkezik meg, a megvalósítani kívánt kocsiszínfejlesztés tervezése sem indulhat el. Így a BKK és a BKV által előkészített vészmegoldás ugyan biztosítja majd a járművek üzemeltetését, de a fővárosnak hosszabb „rezsifutással” – vagyis magasabb üzemeltetési költségekkel – kell számolnia, a Budapesten közlekedők pedig kevesebb vonalon találkozhatnak majd az újonnan beszerzett CAF-villamosokkal.

 

A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.