Budapest, 2025. október 31. – Fontos döntést hozott a Fővárosi Közgyűlés október 29-i, szerdai ülésén: felhatalmazta a BKK-t közbeszerzési eljárás indítására az Angyalföld kocsiszín és a 14-es villamosvonal fejlesztésének a tervezésére. A beruházás szorosan kapcsolódik a folyamatban lévő járműbeszerzési projekthez – az új CAF-villamosok forgalomba állításához –, illetve nélkülözhetetlen a Budapestre érkező további villamosok hosszú távú, zavartalan tárolásához és hatékony üzemeltetéséhez. Ha rendelkezésre áll a szükséges európai uniós forrás, sor kerülhet többek között egy, a villamosokat fékhomokkal feltöltő berendezés fogadására alkalmas új csarnok létesítésének, a kocsiszíni vágányrendszer felújításának, valamint Angyalföldön és Újpesten a villamosközlekedést gyorsító beavatkozásoknak a megtervezésére is.
(A fotó illusztráció)
Folyamatosan érkeznek Budapestre az új CAF-villamosok, amelyek a korábban megrendelt és jelenleg is gyártás alatt lévő 51 darabos flotta részei. A fővárosi járműpark megújításával párhuzamosan fejlesztést igényelnek a villamosok tárolását és karbantartását biztosító kocsiszínek, illetve azok létesítményei is. Ilyen jellegű kocsiszíni fejlesztések korábban – például a Combino villamosok érkezésekor – szintén szükségesek voltak.
Az új CAF-járművek beszerzésével a IV. kerületben lévő Angyalföld kocsiszín feladatai közé tartozik majd a Budafok kocsiszínből átkerülő rövid CAF-villamosok tárolása és üzemben tartása is. A Fővárosi Közgyűlés döntésének köszönhetően a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indíthat a kocsiszíni fejlesztések tervezésére, ehhez szorosan kapcsolódik a 14-es villamosvonal infrastruktúrájának a korszerűsítése. A kiviteli tervek az eredményes eljárás lefolytatását követően – és a szükséges forrás biztosítása esetén – előreláthatólag 2027. nyár végére állhatnak rendelkezésre.
Új csarnok homoktöltővel, átalakított vágányok
A tervező feladata lesz olyan kocsiszíni és villamosvonali fejlesztések megtervezése, amelyek elengedhetetlenek a CAF-villamosok forgalomba helyezéséhez és közlekedtetésükhöz a 14-es vonalon.
- Egy új csarnokban a fékhomok betöltésére szolgáló berendezés kap helyet, ami hozzájárul a járművek napi, üzemszerű, biztonságos működtetéséhez, és kialakítják a homokot szállító tehergépjárművek mozgásához szükséges útvonalakat.
- A vágányrendszer átalakítása is szükségessé válik az új járművek tárolásának és mozgatásának a megkönnyítése érdekében; a tervezési feladat így összesen 18 kocsiszíni kitérő felújításának megtervezését foglalja magában.
- A projekt része továbbá a CAF-villamosoknak a 14-es vonalon történő, gyorsabb közlekedéséhez szükséges beavatkozások, például a 12-es Fóti úti kiágazásának, a Dózsa György út keresztezésének, valamint a kocsiszín környéki kitérők korszerűsítésének a megtervezése is.
(A fotó illusztráció)
CAF-villamosok Budapesten: bővül az alacsonypadlós flotta
Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt korszerű CAF-villamosok kulcsszerepet kapnak, hogy növeljék az utazási komfortot és az utaselégedettséget, biztosítsák az esélyegyenlőséget, megvalósuljanak a klímacélok, valamint javuljon az energiahatékonyság.
A megújuló járműállomány lehetővé teszi, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már jelenleg is járnak. Ezt azt jelenti, hogy az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is folyamatosan bővülhet az alacsonypadlós és légkondicionált villamosok száma.
Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével és az európai uniós infrastrukturális források rendelkezésre állását követően – a szükséges beavatkozások (mint például az áramellátás fejlesztése vagy egyes végállomások átépítése) elvégzése után – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán szintén megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak. Ezenkívül a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának felkérésére a BKK és a BKV vizsgálja a 47-es és a 49-es vonalon történő bevezetés infrastrukturális feltételeit is.
EU-s forrás szükséges az infrastrukturális beruházásokra
A BKK továbbra is bízik abban, hogy a korábban az RRF-programban előirányzott uniós források rendelkezésre állnak majd az infrastrukturális fejlesztések tervezéséhez és kivitelezéséhez. Ezek a források biztosíthatják a jelenleg alacsonypadlós villamossal még nem kiszolgált vonalak fejlesztését, a további peronok akadálymentesítését, valamint a kocsiszínek teljes körű felkészítését az új járművek tárolására és karbantartására.
A BKK gondos előkészítő munkával megteremtette annak a lehetőségét, hogy a kormány az Európai Unió és a főváros közötti megállapodások alapján biztosított EU-s források rendelkezésre állása esetén megvalósíthassa az Angyalföld kocsiszín és a 14-es villamosvonal fejlesztését, ezzel biztosítva a CAF-villamosok hatékony üzemeltetési és tárolási feltételeit.
Ha azonban a szükséges európai uniós forrás nem áll rendelkezésre, a fejlesztés tervezése sem kezdődhet el. Ebben az esetben a BKK és a BKV által kidolgozott vészmegoldás biztosítja majd a járművek üzemeltetését ugyan, de a fővárosnak hosszabb távon magasabb üzemeltetési költségekkel kell számolnia, és a Budapesten közlekedők kevesebb vonalon találkozhatnak majd az új CAF-villamosokkal.
A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.




