Budapest, 2025. szeptember 1. – A fővárosi trolibuszhálózat-fejlesztéshez kapcsolódva jelentős felsővezeték-építési és -felújítási munkák valósulhatnak meg a 83-as trolibusz útvonalán az Orczy tér, illetve a Népliget metróállomás környezetében. A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a beruházás kivitelezésére, aminek köszönhetően fejlődik és korszerűsödik a budapesti trolibusz-infrastruktúra, hatékonyabbá válik a 83-as troli közlekedése, valamint hosszabb távon új lehetőségek nyílnak a fővárosi trolihálózat bővítésében.
A BKK elkötelezett a környezetbarát közösségi közlekedés és a fenntartható működtetés mellett, ezért – kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez – többek között a trolifejlesztésekben látja a közlekedés zöldítésének gazdaságos lehetőségét.
A trolibuszhálózat-fejlesztés részeként a 83-as trolibusz jelenlegi útvonalán, az Orczy tér, valamint a Népliget metróállomás környezetében új felsővezeték-szakaszok épülhetnek, valamint kisebb infrastrukturális fejlesztések is megvalósulhatnak. A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a hálózatbővítési és -észszerűsítési, valamint a kapcsolódó korszerűsítési munkák kivitelezésére.
A fejlesztés során a BKK
- meghosszabbítja a Csobánc utcáig meglévő felsővezetéket a Kálvária tér–Elnök utca–Diószegi Sámuel utca–Könyves Kálmán körút útvonalon;
- kiépíti a Bláthy Ottó utcában a hiányzó trolifelsővezeték-hálózatot;
- új megállót (Magyarok Nagyasszonya tér) alakít ki a Győrffy István utcánál;
- új, áthelyezett megállót létesít az Elnök utcában a Szenes Iván térnél;
- bővíti és felújítja a Baross utcai, valamint a népligeti áramátalakító berendezést;
- új felsővezeték-tartó és közvilágítási oszlopokat telepít, egyúttal kicseréli a lámpatesteket és a -karokat is, hogy korszerűsítse a közvilágítást, és egységes utcaképet alakítson ki, valamint
- többfunkciójú oszlopokat helyez el, hogy minél kevesebb foglalja el a közterületet.
Korszerűsítés és hálózatbővítés EU-s támogatással
Az új felsővezeték-szakaszok hozzájárulhatnak a trolibuszhálózat fejlesztéséhez, egyúttal hatékonyabbá tehetik a 83-as trolibusz közlekedését, amely jelenleg az Orczy tér és a Népliget metróállomás közötti szakaszt önjáró üzemmódban, akkumulátoros hajtással teszi meg. A beruházással lehetővé válhat a fővárosi trolihálózat bővítése, így a 83-as járat Népligeten túli meghosszabbítása is. A fejlesztéskor megvalósuló közvilágítási, burkolati, szegély- és forgalomtechnikai korrekciók általánosan segíthetik az útvonalak használatát az arra közlekedőknek.
A kivitelezés az Európai Unió „IKOP Plusz 1.1.0-23 Tiszta üzemű városi-elővárosi közlekedés erősítése Budapesten és agglomerációs településein program” keretében valósulhat meg európai uniós támogatásból. A munkák az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása és az uniós forrás biztosítása esetén 2026 első felében kezdődhetnek el.
Így zajlik a trolibusz-közlekedés megújítása és bővítése
A BKK az elmúlt években számos trolibuszfejlesztést hajtott végre, és a következő években új vonalak létesítését, illetve több vonal meghosszabbítását tervezi a főváros különböző részein.
- Június végén indult, és népszerű az új 81-es trolibusz: naponta mintegy 4000-en utaznak az új járattal, ami közvetlen kapcsolatot teremt a Miskolci utcán keresztül a Mexikói út metróállomás és az Örs vezér tere között.
- A 73-as trolibusz tavasztól új, meghosszabbított útvonalon, a Nyugati pályaudvar és a kőbányai Kápolna tér között közlekedik. A vonal meghosszabbítása szorosan kapcsolódik a kőbányai trolihálózat-fejlesztés tesztüzeméhez, ami a BKK honlapján véleményezhető.
- Ősszel a BKK a zuglói önkormányzat támogatásával és segítségével bővítené a 82-es trolibusz szolgáltatását a betétjáratok meghosszabbításával.
- Felsővezeték-építési és -felújítási munkák zajlanak a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban: az úgynevezett állatkerti deltának köszönhetően korszerűbb lesz a trolibusz-infrastruktúra, és új lehetőségek nyílnak a hálózat bővítésére.
- Mindezekkel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további 160 új trolival bővülhet a járműflotta. A BKK megteremtette annak a lehetőségét, hogy – ha rendelkezésre állnak a szükséges források – korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós trolibuszok érkezzenek Budapestre.
A fejlesztéseknek köszönhetően egyszerre válhat zöldebbé, mindenki számára kényelmesebbé és még inkább hozzáférhetővé a budapesti közösségi közlekedés. A részletekről ezen az oldalon olvashat bővebben.