Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Bővült a CAF-flotta: már 20 új villamos közlekedik Budapesten

Infoblokk.

 

Budapest, 2025. szeptember 25. – A teljesített futáspróbák és a sikeres hatósági vizsgák után újabb CAF-villamost adott át a spanyol gyártó a BKK-nak, ezzel 20-ra nőtt a Budapesten közlekedő új CAF-ok száma. A villamos a korábban megrendelt – jelenleg is gyártás alatt lévő – 51 darabos flotta része. A járműveket a spanyol gyártó folyamatosan adja át, a „csomag” utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végétől szállíthat utasokat. A járműbeszerzési projekt az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg – a megítélt támogatás összege 54,15 milliárd forint –, aminek köszönhetően a jelenlegi 30-ról 40 százalék fölé emelkedhet a forgalomban lévő alacsonypadlós villamosok aránya Budapesten.

 

CAF-villamos

(A fotóra kattintva galéria nyílik)

 

További egy CAF-villamossal bővült a budapesti flotta, ezzel az újonnan forgalomba állt járművek száma már 20-ra emelkedett. Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt korszerű villamosoknak kulcsszerep jut az utazási komfort és az utaselégedettség növelésében, az esélyegyenlőség biztosításában, a klímacélok elérésében, valamint az energiahatékonyság javításában.

Az 51 darabos flotta járműveit a spanyol gyártó folyamatosan adja át a BKK-nak, további egy sikeres hatósági vizsgát tett. A „csomag” utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végéig állhat forgalomba. A járműbeszerzési projektnek köszönhetően a jelenlegi 30-ról több mint 40 százalékra emelkedhet a forgalomban lévő alacsonypadlós villamosok aránya a fővárosban.

 

CAF-villamos

 

A megújuló járműállomány lehetővé teszi, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak. Ezt azt jelenti, hogy az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is folyamatosan bővülhet az alacsonypadlós és légkondicionált villamosok száma.

 

Az infrastrukturális fejlesztések forrása még várat magára

Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével és az európai uniós infrastrukturális források rendelkezésre állását követően – a szükséges beavatkozások (mint például az áramellátás fejlesztése vagy egyes végállomások átépítése) elvégzése után – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán is megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak.

 

CAF-villamos

 

A BKK és az Irányító Hatóság aláírta a támogatási szerződést, amely európai uniós forrásból, az IKOP Plusz-1.1.0-23 felhívás keretében biztosítja a járművek további finanszírozását. Csakhogy a szerződés nem tér ki a szükséges infrastrukturális fejlesztések finanszírozására, ezek hiányában problémákba ütközik a villamosok tartós és hatékony üzemeltetése, valamint újabb vonalak bevonása az alacsonypadlós hálózatba. Enélkül nem biztosított a jelenleg alacsonypadlós villamossal nem járható vonalak fejlesztése, további peronok akadálymentesítése, valamint az érkező villamosok kocsiszíni tárolási, illetve kiszolgálási feladatainak ellátására történő felkészítése.

A BKK által előkészített infrastrukturális fejlesztésekre a Kormány – korábbi határozatával ellentétben – továbbra sem biztosítja a fővárosnak a szükséges EU-s forráshoz való hozzáférés lehetőségét, miközben az fenntartja rá az igényét.

 

CAF-villamos

 

A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.

 

Az IKOP_PLUSZ-1.1.0-23-2025-00012 azonosító számú „51 db CAF villamos beszerzése Budapest részére” című projekt az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg.