Budapest, 2025. április 14. – Jelentős felsővezeték-építési és -felújítási munkák kezdődtek a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban. A beruházás a fővárosi trolihálózat fejlesztéséhez kapcsolódik: az úgynevezett állatkerti deltának köszönhetően korszerűsödik a budapesti trolibusz-infrastruktúra, valamint hosszabb távon új lehetőségek nyílnak a hálózat bővítésére. A munkák több ütemben zajlanak, és később szükségszerűen ideiglenes forgalomkorlátozásokkal, illetve járattereléssel járnak majd, amelyekről a BKK részletesen tájékoztat. A kivitelezés várhatóan 2025. ősz végéig befejeződik.
A szegélykorrekcióhoz és az oszloptelepítéshez kapcsolódó előkészítő munkák, valamint a Kós Károly sétány felüljáróin végzett anyagvizsgálat lezárultával újabb üteméhez érkezett a trolibuszhálózat fejlesztését célzó beruházás a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontjában. A most induló munkafázisban az új oszlopok alapozása és az ehhez tartozó ideiglenes forgalomtechnika kiépítése zajlik, miközben valamennyi járda és közúti sáv járható marad.
A hálózatbővítésre, valamint a kapcsolódó korszerűsítési és útépítési munkák elvégzésére csaknem hét hónap áll rendelkezésre.
Az állatkerti delta fejlesztése során a BKK
- felújítja a trolibusz-felsővezetéket, új váltószerkezeteket létesít a Kacsóh Pongrác út, az Állatkerti körút és a Hermina út csomópontjában, továbbá
- új felsővezetéket épít, amelynek köszönhetően a trolibuszok a Kacsóh Pongrác útról érkezve az Állatkerti körútra (valamint ellenkező irányban) is bekanyarodhatnak;
- új felsővezeték-tartó és közvilágítási oszlopokat telepít, egyúttal kicseréli a lámpatesteket és a -karokat, hogy korszerűsítse a közvilágítást, és egységes utcaképet alakítson ki;
- többfunkciójú oszlopokat helyez el, hogy minél kevesebb foglalja el a közterületet;
- akadálymentesítést is végez, valamint
- olyan irányt és magasságot határozott meg a trolihálózat nyomvonalának a kialakításakor, amely csak kismértékben érinti a meglévő fákat, és a szükséges munkák nem károsítják a zöldfelületet.
A kivitelezés később szükségszerűen ideiglenes forgalmi változásokkal – csúcsidőben sávszűkítéssel, csúcsidőn kívül kisebb forgalomkorlátozással vagy lezárással – jár, és a munkák során lesznek olyan rövid időszakok, amikor a 74-es trolibusz terelve közlekedik. A közösségi közlekedési változásokról és a módosított útvonal részleteiről a BKK részletesen tájékoztat majd.
Bővítési lehetőségeket teremt a zuglói fejlesztés
A felsővezeték-hálózat fejlesztésével a BKK biztosítja, hogy a mai hálózaton nagyobb megbízhatósággal közlekedjenek a trolibuszok, illetve az önjáró képességüket azokon a területeken hasznosítsák, ahol nincs felsővezeték. A fővárosi trolibuszhálózat-fejlesztési projekteket így lehet a leghatékonyabban megvalósítani.
A zuglói fejlesztés közvilágítási, szegély- és forgalomtechnikai korrekciói komplexen segítik az arra közlekedőket. A beruházás nem csak a XIV. kerület közlekedésére lesz jelentős hatással: a Kacsóh Pongrác úti–Állatkerti körúti „kanyar” lehetőséget ad arra, hogy a BKK később továbbfejlessze és -bővítse a trolibuszhálózatot. Az esetleges változásokról a BKK társadalmi egyeztetést is indít majd.
A fejlesztés tervezetten az Európai Unió IKOP Plusz-1.1.0-23 programja finanszírozásával valósulhat meg. Mivel a támogatási szerződést a magyar állam még nem kötötte meg a BKK-val, a kivitelezést a Fővárosi Önkormányzat előfinanszírozza.
Így zajlik a trolibusz-közlekedés megújítása és bővítése
A BKK elkötelezett a környezetbarát közösségi közlekedés és a fenntartható működtetés mellett, ezért – kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez – a trolifejlesztésekben látja a közlekedés zöldítésének gazdaságos lehetőségét. A következő években a BKK új vonalakat létesítene a főváros több részén is, illetve a meglévőket meghosszabbítaná.
A tervek szerint nyár elejétől jár az új 81-es troli, amely gyorsabb és kényelmesebb közlekedést biztosít Zugló Alsórákos részén, és a Miskolci utcán közlekedve kapcsolja össze a Mexikói úti metróállomást az Örs vezér terével.
Ezzel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további 160 új trolival bővülhet a járműflotta. A BKK megteremtette annak a lehetőségét, hogy – ha rendelkezésre állnak a szükséges források – korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós trolibuszok érkezzenek Budapestre.
A tervezett fejlesztéseknek köszönhetően egyszerre válhat zöldebbé, mindenki számára kényelmesebbé és még inkább hozzáférhetővé a budapesti közösségi közlekedés. A részletekről ezen az oldalon olvashat bővebben.