Összehozzuk a várost: 14 éves a BKK!

Budapest, 2024. november 16. – Tizennegyedik születésnapját ünnepli szombaton a Budapesti Közlekedési Központ, amelyet napra pontosan 14 esztendeje, 2010. november 16-án jegyeztek be. Jelentős kihívásokkal, de előremutató fejlesztésekkel teli egy évet tudhat maga mögött a BKK: a BudapestGO alkalmazás és a Pay&GO töretlen népszerűsége, a márciusban bevezetett tarifaközösség, a folyamatos járműparkfejlesztés, a MOL Bubi közbringarendszer bővítése és a közterek felújítása, akadálymentesítése egyaránt ékesíti az idei születésnapi tortáját.

 

BKK születésnapi logó.

 

Több mint hárommillió utazás történik nap mint nap közösségi közlekedéssel Budapesten. Az elmúlt tizennégy év alatt a BKK járatai

  • összesen körülbelül 190 milliószor indultak el a végállomásukról, és
  • csaknem 1,9 milliárd kilométert tettek meg Budapest útjain, vagyis az Egyenlítő mentén haladva már 47 ezerszer kerülhették volna meg a Földet.

 

A társaság sok kihívással szembesült az elmúlt időszakban, ennek ellenére hosszú távra szóló, kedvező eredményeket sikerült elérnie 2024-ben is. Ezek rövid összegzésére – a teljesség igénye nélkül – kiváló alkalmat kínál a szombati születésnap.

 

  • Folyamatosan nő a digitális fizetési megoldásokat használók száma a fővárosi közösségi közlekedésben: 2024-ben már minden harmadik jegyet vagy bérletet a BudapestGO alkalmazásban vesznek.
     
  • Az ügyfelek megváltozott fizetési szokásaihoz igazodva a BKK vizsgálja a tesztjelleggel bevezetett Budapest Pay&GO rendszer továbbfejlesztését és teljes körű kiterjesztésének lehetőségét is, hiszen indulása óta összesen már csaknem 1,8 millió jegyvásárlás történt rajta keresztül.
     
  • A BKK előkészítette a népszerű közbringarendszer folytatását, a Bubi 3.0-t, amelyben megduplázódik a jelenlegi flotta, és a tervek szerint nemcsak hagyományos, hanem elektromos rásegítésű kerékpárokat is lehet bérelni.
     
  • Március 1-jén még olcsóbb lett a Budapest-bérlet, és jött a kölcsönös bérletelfogadás. A teljes árú havibérlet ára 10 év után újra csökkent (8950 forintra), de jól jártak az agglomerációból ingázók is, mert a BKK-járatokon elfogadják a Budapest-bérlet mellett a Pest vármegye- és az országbérletet is.
     
  • Megújulhat a BKK jegy- és bérletautomata-hálózata annak köszönhetően, hogy a BKK közbeszerzési eljárást indított az automatahálózat megújítására és üzemeltetésére, valamint vadonatúj automaták beszerzésére.
     
  • A BKK előkészítette a FUTÁR, azaz a Forgalomirányítási és Utasjékoztatási Rendszer megújítását. A tíz éve üzemelő FUTÁR-t folyamatosan karbantartják és fejlesztik a szakemberek, de a további fejlesztésekhez és a technológiai változások lekövetéséhez szükség lesz a rendszer teljes megújulására.
     
  • A BKK átadta a megújult és akadálymentes Határ úti aluljárót; közterület-fejlesztései nagy hangsúlyt fektettek a tervezésre és az előkészítésre. Idetartozik például a Flórián téri felüljárók felújítása, a Pesti alsó rakpart komplex felújítása, valamint a kerékpáros-fejlesztések. A BKK szakemberei minden tervezés vagy kivitelezés során figyelembe veszik az akadálymentesítési szempontokat.
     
  • Az elmúlt években a nagyszámú járműbeszerzésekkel nőtt a korszerű, légkondicionált, alacsonypadlós járművek aránya Budapesten, és folyamatos a járműflotta megújítása: 51 korszerű CAF-villamos érkezik, és a BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, amelynek köszönhetően akár további több mint 100 új, korszerű villamossal bővülhet a flotta. Emellett megteremtette a lehetőséget arra, hogy ha rendelkezésre állnak a szükséges források, korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós trolibuszok érkezzenek a fővárosba. Sőt, az idén aláírt járatüzemeltetési (szolgáltatási) szerződéseknek köszönhető, hogy a következő években 170 új autóbusz állhat forgalomba, amelyek között lesz 70 teljesen elektromos meghajtású is.
     
  • A közlekedésszervező elindította a villamoshálózat-fejlesztések előkészítését (például a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő villamosvágányok, a 3-as és a 42-es villamosvonal meghosszabbítása), folytatódott a munka az alacsonypadlós villamosvonalak bővítésén, illetve a trolibuszhálózatok fejlesztésén.
     
  • A BKK tovább javította a közösségi közlekedés hálózati kapcsolatait: többek között elindította például a 75-ös trolibusz tesztüzemét; új, közvetlen kapcsolatot hozott létre Megyer és Káposztásmegyer között, valamint a megnövekedett igényekre reagálva sűrítette bizonyos járatait.
     
  • Döntései előkészítéséhez a társaság – szakmai és civil szervezetek bevonásával – széles körű társadalmi egyeztetéseket folytatott (ilyenek a BKK Agóra eseményei és a Mobilitási Témacsoport ülései is), valamint „Határtalan mobilitás” címmel megrendezte az I. Balázs Mór Konferenciát.

 

Közlekedésszervezőként a BKK küldetése, hogy mindenki időben megérkezzen oda, ahol dolga, feladata, öröme van, ahol várják. A cég munkatársai többtucatnyi területen dolgoznak Budapest közlekedésének fejlesztésén és működtetésén a tervezéstől a hálózat üzemeltetéséig.

A BKK Összehozzuk a várost kampányában az ő munkájukra, a sokszor kevésbé látható, de nélkülözhetetlen szerepükre hívja fel a figyelmet. A kampányhoz kapcsolódó videó ezen a linken érhető el.

 

A BKK célja továbbra is az, hogy élhetőbb és vonzóbb városi környezetet hozzon létre. A Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők mindig a nekik legmegfelelőbb közlekedési eszközt választhassák, és folyamatosan javuló szolgáltatási színvonalat biztosítson többek között a BudapestGO továbbfejlesztésével, valamint a digitális jegyvásárlás és -érvényesítés kiterjesztésével.