Nagyrendezvény, nagy munka – így dolgozik a BKK egy meccsnapon

Budapest, 2023. november 18. – Nem mindennapi munkát végez a BKK: folyamatosan reagál a város rezdüléseire, hogy mindenki eljusson az úti céljához. Közlekedési szempontból óriási kihívást jelent egy olyan budapesti nagyrendezvény, mint amilyen például a vasárnapi Magyarország–Montenegró labdarúgó-Eb-selejtező. A BKK ilyen esetekben is megszervezi és koordinálja a megszokottnál nagyobb forgalmat, valamint végrehajtja a közúti korlátozások miatti teendőket.

Szurkolók a Puskár Arénánál.

Nem kevesebb mint 20-25 fő elszánt munkája, 22 pluszvillamos és 7 többlet-metrószerelvény, 8 tartalékbusz, 7 helyszíni forgalomirányító – legalább ennyi pluszt jelent a közösségi közlekedésben egy olyan nagyobb esemény, mint a vasárnapi Eb-selejtező lebonyolítása. Természetesnek tűnik a közlekedés zavartalansága a nagyrendezvények idején és környékén, pedig jelentős extra kapacitást igényel a BKK-tól és partnereitől.

Budapest közlekedésszervezőjeként a BKK elkötelezett amellett, hogy a nagyrendezvények látogatói kényelmesen közelítsék meg, illetve hagyják el az események helyszínét. Ez többnyire jelentős próbatétel: a közlekedésszervező összetett előkészítő munkával, illetve széles körű forgalomtechnikai és -szervezési megoldásokat alkalmazva igyekszik zavartalanná tenni a látogatók szórakozását. A BKK célja, hogy ilyenkor is megfelelően biztosítsa a közlekedést mindenkinek, tehát nem csak azoknak, akik az adott rendezvényre tartanak.

 

Tervezés, előkészítés és végrehajtás – nincs megállás!

A november 19-ei, vasárnap délutáni Magyarország–Montenegró labdarúgó-Eb-selejtezőnek a több mint 67 ezer férőhelyes Puskás Aréna ad otthont. A BKK, a főváros és a rendezvény szervezőjének közös érdeke, hogy a létesítmény megközelítéséhez minél többen a közösségi közlekedést – főleg a kötöttpályás közlekedési eszközöket – válasszák. Ez kevesebb stresszel jár, és gyorsabb, mint autóval utazni. Fontos szempont az is, hogy a Puskás Aréna környékén meccs- vagy koncertnapokon ideiglenes forgalmi korlátozások vannak; korlátozottak a parkolási lehetőségek, illetve a környék úthálózata sem bírná el a tömeges gépjárműforgalmat, aránytalanul hosszú kocsisorok és közúti torlódások alakulnának ki a térségben.

A BKK mindent megtesz, hogy kényelmesen lehessen utazni a tömegrendezvények idején is, ezért sűríti a nagy kapacitású, kiszámíthatóbb és kötöttpályás közlekedést, mert azt kevésbé lassítja a közúti forgalmat.

 

A forgalomszervező cég munkatársai emellett

a mérkőzés kezdéséhez és befejezéséhez igazodva – a kapcsolódó feladatok és korlátozások összehangolásával – meghatározzák és előkészítik a közlekedési rendet;

a létesítmény környezetében tervezett útlezárásokat figyelembe véve pontról pontra kitűzik a feladatokat, miközben számba veszik a közösségi közlekedés legnagyobb kapacitását;

együttműködnek az érintett szervezetekkel, úgymint a rendezvényszervező cég, a közútkezelő Budapest Közút, a különböző hatósági és biztonsági szervek (rendőrség, katasztrófavédelem);

gondoskodnak arról, hogy a közlekedőket a megfelelő időben pontosan, részletesen és teljeskörűen tájékoztassák;

a lebonyolítás során folyamatosan koordinálják a szereplőket, illetve

• szükség esetén operatív beavatkozásokkal reagálnak.

 

Egy ilyen sokrétű esemény előkészítése és lebonyolítása a BKK részéről akár 20-25 fő részvételét is megkövetelheti, ideértve a forgalomszervezési, a menetrendi, a forgalomfelügyeleti, az utastájékoztatási és a biztonsági szervezeteket is.

 

Mi történik a Puskás Arénánál?

Puskás Aréna.

A Puskás Arénánál a BKK-nak jól bevált gyakorlata van a telt házas rendezvényekre, ami már a koronavírus-járvány miatt 2021-ben rendezett Európa-bajnokságon is jól működött. A kötöttpályás hálózat (az 1-es villamos, illetve a 2-es és a 4-es metró) maximális kapacitása mellett 1-1,5 óra alatt el lehet szállítani a teljes stadionnyi többletutast villamossal és metróval.

 

 A vasárnapi mérkőzés során a maximális kapacitás elérése érdekében
      • 22 plusz-villamosszerelvény, valamint
      • 7 többlet-metrószerelvény áll még forgalomba.

 

Emellett a Thököly úti busztengelyen tapasztalható utasszám-növekedés miatt a mérkőzés előtt és után minden expresszjárat megáll a Stefánia út és a Reiner Frigyes park megállóban. Ezt kiegészítve, a mérkőzés végén 8 tartalék autóbusz is készen áll a Stefánia úton a szurkolók hazaszállítására. A többletjárműveket és azok járművezetőit a BKV biztosítja.

A tartalék járművek megfelelő időpontban és adott vonalra beállításáról a BKK forgalomirányításért felelős szervezete gondoskodik. A stadion térségében 7 helyszíni forgalomirányító felügyeli és koordinálja a közösségi közlekedés zökkenőmentes lebonyolítását, akik a helyszíni rendőri irányítással is folyamatos kapcsolatot tartanak. További 4 BKK-utaskoordinátor segíti az utasok eligazodását és tájékoztatását.

A BKK a stadionban működő operatív irányítási központba is delegál kapcsolattartó munkatársat, aki a szervezőkkel, a rendőrökkel és a biztonsági szolgálatokkal együtt figyeli a rendezvény lebonyolítását, illetve folyamatosan kapcsolatban áll a BKK forgalomirányító központjával az esetleges operatív közösségi közlekedési beavatkozások miatt.

A vasárnapi Magyarország–Montenegró labdarúgó-mérkőzés idején érvényes közúti és közösségi közlekedési változásokról a BKK részletes összefoglalóban számolt be.

 

Nemcsak a várható létszám, hanem a forgalmi adottság is számít

Budapest mint világváros otthont ad számos hazai és nemzetközi nagyrendezvénynek, amelyek száma folyamatosan növekszik. Ilyenek például a nagyobb sport- vagy kulturális események, és egy-egy legalább 10-15 ezer fős fővárosi eseményt a legtöbbször már nagyrendezvénynek lehet nevezni.

A BKK a várható létszám és a forgalmi adottságok alapján igyekszik megtervezni, mennyi és milyen mértékű beavatkozást kell végrehajtania ahhoz, hogy a rendezvényt megfelelően lehessen megközelíteni és elhagyni. Az előkészítő munka sokszor nagyobb erőfeszítést igényel, mint a feladatok végrehajtása.

Idén eddig több mint 20 olyan nagyrendezvényt tartottak a fővárosban, amelyek jelentős (plusz)feladatot jelentettek a BKK-nak.

 

 Ilyen volt például
      • Ferenc pápa látogatása;
      • a Guns N’ Roses- és a Depeche Mode-koncert a Puskás Arénában;
      • a Majka- és a Tom Jones-koncert az MVM Dome-ban;
      • az atlétikai világbajnokság;
      • az augusztus 20-ai nemzeti ünnephez kapcsolódó programok;
      • a Wizz Air Budapest félmaraton futóverseny;
      • a SPAR Budapest maraton futóverseny, valamint
      • a magyar labdarúgó-válogatott hazai mérkőzései.

 

A BKK figyelemmel kíséri a nagyobb, több ezer főt vonzó koncertek helyszíneit, és szükség esetén többlet-járműkapacitást biztosít. Az ehhez kapcsolódó feladatok ellátását rendszerint a BKK és a nagyrendezvény szervezőjének egyeztetése előzi meg.

Szurkolók a Puskás Arénánál.

A fővárosi közlekedésszervező korábbi blogbejegyzésében addig soha közzé nem tett diagramokon mutatja be, milyen kihívást jelent közlekedési szempontból egy budapesti nagyrendezvény lebonyolítása.

25 BKK-munkatárs részvételét követeli meg az előkészítés és lebonyolítás
1,5 óra alatt elszállítható a teljes stadionnyi többletutas villamossal és metróval
7 többlet-metrószerelvényt vetnek be a maximális kapacitás elérése érdekében
22 plusz-villamosszerelvény forgalomba állítását követeli meg egy nagyrendezvény
7 helyszíni forgalomirányító felügyeli és koordinálja zökkenőmentes lebonyolítást
4 BKK-utaskoordinátor segíti az utasok eligazodását és tájékoztatását