Váltson BKK-bérletet és fütyüljön az üzemanyagárakra!

Budapest, 2021. június 25. - Folyamatosan emelkedik az üzemanyagok ára, ami komoly terheket jelent a magyar háztartások számára. Érdemes alaposan végiggondolni a közlekedéssel járó kiadásokat, sok esetben ugyanis a közösségi közlekedés használata a legjobb választás anyagi szempontból. A BKK bérletei közel 10 éve változatlan áron elérhetők. A fővárosi felújításokkal járó forgalmi változások miatt sokszor gyorsabban lehet haladni autóbusszal, vagy villamossal, mint autóval. Azaz nem csak a pénz, hanem az idő szempontjából is sokat nyerhet az, aki tudatosan közlekedik.

Folyamatosan emelkedik a kőolaj világpiaci ára, emellett gyengélkedik a magyar fizetőeszköz – ez a két tényező sajnos sosem jelent jót az autóval közlekedők számára. A romló tendenciák szinte minden esetben az üzemanyagárak drágulását okozzák. Múlt héten 5-5 forinttal nőtt a benzin és a gázolaj ára, június 23-ától majd június 25-étől pedig ismét többet kell fizetni a magyar benzinkutakon. Hamarosan az üzemanyagok átlagára jó eséllyel már az eddigi történelmi csúcshoz, 450 forinthoz fog közelíteni. A drágulás érzékenyen érinti a személyautóval közlekedőket és a nagy közlekedési cégeket egyaránt.

 

Irreális ára lehet a rossz közlekedési szokásoknak

Az autó rengeteg ember utazását teszi kényelmesebbé, helyzettől függően sokak számára ez a legpraktikusabb utazási eszköz. Más kérdés, hogy valóban indokolt-e a használata ilyen mértékben. Valóban ennyire sokan vannak azok, akiknek a munkájához elengedhetetlen az autó, vagy akik nagycsaládosként rendszeresen 5-6 családtagot fuvaroznak napközben? Az autó használata előtt érdemes mérlegelni, hogy hányan utaznak egyszerre a járművel és mekkora összegekért lehet parkolni az úti cél közelében.

Nem csak az anyagi szempontok, hanem az utazás időtartama miatt is javasolt átgondolni, hogy mikor érdemes autóba ülni Budapesten belül. Idén nyáron számos olyan nagy beruházás kezdődik a fővárosban, amely ideiglenesen átalakítja a közlekedési rendet. Újjászületik a Lánchíd, megújul az Idősebb Antall József rakpart, hosszú idő után végre elkezdődik a Blaha Lujza tér felújítása. Emellett az M3-as metró közel két éven át tartó felújítása is jelentős forgalmi terhet jelent a belváros szűk, nagy forgalmú és sűrűn beépített részeire. De a fővárosi közlekedésre jelentős plusz terhet ró az M0-ás autópálya déli szektorának újbóli lezárása, illetve a csepeli Atlétikai stadion építése is, amely nyolc hónappal növeli a csepeli HÉV újraindulását. Június 19-étől a Nyugati pályaudvart is lezárták, amelynek szintén van hatása a főváros közlekedésére. Ebből kifolyólag pedig sokan választják a pótlóbusz helyett az autót. Emellett a Népliget metróállomásnál épülő kézilabda csarnok is korlátozza a forgalmat az Üllői úton, jelentős torlódásokat okozva az útszakaszon. Ezért sok esetben gyorsabban lehet haladni autóbusszal, vagy villamossal.

Öröm az ürömben: egyre versenyképesebb a közösségi közlekedés

A BKK épp egy évvel ezelőtt, 2020 júniusában kérdezte meg közösségi oldalán a fővárosban közlekedőket arról, hogy saját tapasztalata alapján ki, melyik utazási formát tartja gazdaságosnak. A kérdésre több mint 7000 felhasználó válaszolt, akiknek a 60%-a a közösségi közlekedésre szavazott.

Az üzemanyag folyamatos drágulása miatt egyre többen vannak azok, akiknek mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, ha továbbra is autóval szeretnének közlekedni a fővárosban. Aki viszont szeretné elkerülni az üzemanyagok drágulásából fakadó plusz kiadásokat, annak egyértelműen az a legjobb választás, ha kiszáll az autóból és közösségi közlekedésre vált. Ma a fővárosban a BKK ügyfelei Budapest-bérlettel 9500, diákbérlettel 3450, nyugdíjasbérlettel 3330 forintért utaznak havonta. Korlátlanul és az üzemanyagáraktól függetlenül. Számos termék a „legzöldebb” formában, mobiljegyként is előre megvásárolható.

A Budapesti Közlekedési Központ azt javasolja, hogy aki csak teheti, vegye igénybe a közösségi közlekedést. Ezzel a döntéssel nem csak a kiadásokat lehet enyhíteni, hanem a főváros szén-dioxid terhelése, a forgalmi dugók száma is csökkenhet, ami zöldebb és élhetőbb környezetet biztosít az itt élők számára.