Újabb jegy- és bérletkiadó automatákat telepít a BKK

A BKK 2014 márciusában, az új értékesítési hálózat és stratégia kialakításához igazodva az elektronikus jegyrendszer egyik elemeként kezdte meg az automaták telepítését, melyeknek köszönhetően hatszorosára nőtt a készpénzes és a kártyás fizetésre alkalmas értékesítőhelyek száma. A készülékekről az ügyfelek visszajelzései pozitívak, ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy egyre többen és egyre többször veszik azokat igénybe, és azok üzembe helyezése óta összesen 37,6 milliárd forint értékben, összesen 23 millió jegyet és bérletet vásároltak belőlük.

A jegytípusok közül a vonaljegy a legnépszerűbb (mintegy 14 millió eladott termék), a bérletek közül pedig a felnőtt havi bérletből vásárolták a legtöbbet (hozzávetőleg 1,5 millió). A eddigi forgalom 54%-a készpénzes, 46%-a pedig kártyás vásárlás, ami jól mutatja, mekkora igény volt a korábban nehezen elérhető bankkártyás fizetésre a tömegközlekedésben.

Az értékesítési adatokat elemezve látható, hogy az eredeti elképzeléseknek megfelelően az ügyfelek a nagy csomópontokon kívül egyre inkább a lakó- és a munkahelyük közelében veszik meg a termékeket az automatákból, ennek eredményeként csökkent a pénztárak előtti sorok hossza, és a várakozással töltött idő. A BKK jegy- és bérletkiadó automatákat leginkább a modernségük, egyszerűségük, valamint a gyorsaságuk miatt választják a közösségi közlekedés igénybe vevői. Az ügyfelek visszajelzéseiből kitűnik, hogy a készpénzes és a bankkártyás fizetési lehetőségeket egyaránt szívesen alkalmazzák, és a számlakérés lehetőségével is egyre többen élnek.

Az újabb és újabb jegy- és bérletkiadó automaták üzembe helyezését követően azonban megjelentek olyan személyek, akik a készülékek eltömítésével próbálják megszerezni a vásárlás során visszajáró készpénzt. Annak  érdekében, hogy ne járjanak sikerrel, a BKK egy olyan szoftvermódosítást alkalmazott a készülékeken, melynek köszönhetően a visszajáró bankjegyek kiadását követően a készülék 60 másodpercet vár arra, hogy elvegyék azt. Azonban ha mindez nem történt meg, akkor a készülék visszahúzza a pénzt, ezzel is megakadályozva, hogy az eltömített bankjegy a visszaadó nyíláson keresztül ne illetéktelenek kezébe kerüljön.

Az automaták használata során lehetőség van arra is, hogy az ügyfelek a Segítség gomb megnyomásával élőszavas és képernyő-átvételes segítségnyújtással a BKK ügyfélszolgálatának támogatását kérjék a szükséges termékek megvásárlásához. A segítségnyújtási funkciókon túl az elérhető nyelvek listájának bővítésével a magyar, az angol, a német, a francia, az orosz és a román nyelven kívül már spanyolul, kínaiul és szlovákul is olvasható a készülékek menürendszere. Az új funkciók elsősorban azoknak az ügyfeleknek nyújtanak segítséget, akik még nem használják teljes biztonsággal a készülékeket, illetve akadálymentesített menürendszeren keresztül is igénybe tudják venni a készülékek által nyújtott szolgáltatásokat.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetése – annak komplexitása okán – több évig tartó fejlesztés, de a BKK Zrt. nem akarta tovább fenntartani az eddig használt, elavult és egyáltalán nem ügyfélbarát rendszert. Ennek érdekében a projektből kiemelte és időben előrehozta a jegy- és bérletkiadó automaták üzembe helyezését. A rövid távú cél, hogy időt spóroljanak ügyfeleiknek Budapesten és agglomerációjában úgy, hogy az összes értékesítési ponton könnyen és gyorsan megvásárolhassák szinte az összes terméküket az automatából, fizethessenek az érméken kívül papírpénzzel és bankkártyával is. A készülékek termékkínálata folyamatosan bővül: a vonaljegy és napijegy típusú jegyeken, a Budapest-bérleteken, a környéki és a HÉV-bérleteken kívül már kutya- és kerékpárbérletek is megvehetők. A BKK-automatákból vásárolt termékekről egyszerűsített számla is igényelhető, ehhez a BKK honlapján előzetes regisztráció szükséges.

A korszerű jegy- és bérletkiadó automaták nemcsak a belváros forgalmasabb csomópontjaiban érhetők el – Keleti és Nyugati pályaudvar, Kelenföld vasútállomás M, Puskás Ferenc Stadion M, Újpest-Központ M, Blaha Lujza tér M, Deák Ferenc tér M, Örs vezér tere M –, hanem az ügyfelek színvonalasabb kiszolgálása érdekében a korábbinál jobb területi eloszlásban számos HÉV-állomáson és Budapest külvárosi, kertvárosi részein is. Az agglomerációs települések közül Budaörsön, Dunaharasztiban, Gödöllőn, Nagykovácsiban,  Ráckevén, Szentendrén, Pomázon, Szigetszentmiklóson, Tökölön, Törökbálinton és Gyálon is időt spórolnak az ügyfeleknek az automatákkal.

Az új értékesítési stratégia sikerét az is mutatja, hogy a  kormány 2014. novemberben kiadott határozatában a projekt 2,3 milliárd forintos európai uniós támogatásáról döntött, melynek része az új jegy- és bérletkiadó automaták beszerzése és telepítése a főváros és az agglomeráció forgalmasabb pontjaira.

Az automaták pontos helyéről a térképes keresőn lehet tájékozódni, használatukról pedig a kisfilm és az interaktív bemutató felület az alábbi címen érhető el: https://bkk.hu/automata/.