Aláírtuk az elektronikus jegyrendszer szállítói és üzemeltetői szerződését

Bérleteseknek: a bérletigazolványt felváltja egy megszemélyesített chipkártya, a papír bérletszelvény megszűnik, és virtuális termékké válik. Hasonlóan működik majd, mint egy bankszámla, a hozzá tartozó bankkártya, illetve a pénz, ami a számlán van. A számlát a BKK fogja vezetni, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, míg a számlán lesz nyilvántartva a bérlet. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására vagy – a kártya elvesztése esetén annak – letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére, akár interneten keresztül is. Az összes, a BKK által forgalmazott bérlet elektronikus rendszerűre áll át a projektben, a papíralapú bérletek fokozatosan megszűnnek. A mai ismert bérlet típusú termékek (havi, éves stb.) a koncepció értelmében megmaradnak. A diákok – terveink szerint – az új diákigazolvány segítségével tudnak bérletet vásárolni, illetve a kártyát a rendszerben közvetlenül tudják majd használni. Csak jeggyel utazóknak: a jeggyel rendszeresen utazóknak is szükségük lesz – anonim vagy megszemélyesített – chipkártyára, melyre előre kell pénzösszeget feltölteniük. Kedvező változás, hogy az eddig megszokott jegyeket felváltja az időalapú jegy, amely érvényességi idején belül (pl. 30 vagy 60 perc) korlátlan számú átszállást és utazást tesz lehetővé Budapesten, ezért minden fel-, illetve átszálláskor érvényesíteni szükséges. Az utasok többségének ez könnyebbséget, olcsóbb utazást is jelenthet a jelenlegi vonaljegyhez képest, hiszen nem bünteti az átszállást. Bevezetik a napi költési díjplafont, amely az előre váltott napijegyeket fogja kiváltani: ha a jeggyel utazók egy napon belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor aznap már többet nem von le a rendszer a számlájukról. Ez azért praktikus, mert adott napon az utazás megkezdésekor nem kell eldönteni, hogy jegyet vagy napijegyet vásároljon az utas: adott összegnél semmiképp nem tud többet BKK-s utazásra költeni Budapest területén. Anonim kártya vásárolható majd a BKK automatáiból, feltölteni pedig az interneten is lehet. Azok az alkalmi utasok, akik rendszertelenül és ritkán, évente egyszer-kétszer használják a budapesti közösségi közlekedést, és ezért nem rendelkeznek sem anonim, sem megszemélyesített kártyával, egy papíralapú okoskártya („smart paper”) használatával utazhatnak. Ez gyakorlatilag egy olyan időalapú jegy, amely Budapest közigazgatási határán belül az érvényességi időtartam alatt (pl. 30 vagy 60 perc) korlátlan átszállásra jogosítja tulajdonosát. Egyszeri használat után eldobható, hiszen újabb termék vásárlása nem lehetséges vele. A jegy az automatákból elérhető lesz. Érvényesítés: a metrón belépéskor a kapukba épített új érvényesítő készülékhez való érintéssel – bérleteseknek, ingyen utazóknak és jegyeseknek is. Buszon, villamoson, trolibuszon a járműfedélzetre telepített érvényesítő készülékhez való érintéssel – bérleteseknek, ingyen utazóknak csak elsőajtós járatokon, jegyeseknek minden felszálláskor. A héven  a főbb állomásokon a kapuknál, a metróhoz hasonló módon, a kapukkal nem rendelkező megállóhelyeken a peronra telepített érvényesítő készülékeknél kell érvényesíteni induláskor és érkezéskor is, mivel a hévek átlépik Budapest közigazgatási határát, és így tarifazónát váltanak – bérleteseknek, ingyen utazóknak és jegyeseknek minden esetben. Ellenőrzés: az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenőrök hordozható készülékekkel fogják ellenőrizni a jegyek és bérletek érvényességét. Az elektronikus ellenőrzésnek köszönhetően gyorsabban és könnyebben történik majd a kontroll. A felszíni véletlenszerű ellenőrzés megmarad, a metrókban az állandó beléptetési ellenőrzést a kapuk váltják fel, de a kapusoron belül a véletlenszerű ellenőrzés megmarad. Megszűnhet a pénztárak előtti sorban állás, mert az utazási kártyákat és az azokhoz tartozó utazási számlát a jövőben pillanatok alatt, interneten vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével, valamint az újonnan telepítendő 300 jegyautomata bármelyikén is fel lehet tölteni. Fejlesztési terveinkben szerepelt, hogy a jelenlegi diákigazolványok alkalmasak legyenek a kedvezményjogosultság igazolására, valamint a budapesti elektronikus jegyrendszer közvetlen használatára. Továbbá az is, hogy az érintés nélküli bankkártya (MasterCard – PayPass, Visa – PayWave) is alkalmas lesz az elektronikus jegyrendszerben való közvetlen használatra, ahol az utazások összegét a nap végi összesítéskor vonja le majd a rendszer. A bankkártyák használatához előzetes regisztráció nem lesz szükséges a BKK háttérrendszerében, azonban a regisztrációkor az utas tájékozódhat az utazástörténetről, a tranzakciókról. INFORMATION IN ENGLISH Kapcsolódó anyagok:

Ez komoly lépés a fővárosi közlekedés szervezésében, az utazóközönség korszerű és sokkal kényelmesebb kiszolgálásában – mondta az aláírást megelőzően Tarlós István főpolgármester. Hozzátette: elindul annak az időalapú jegyrendszernek a bevezetése, „amelyet többen megígértek már, érdekes módon ebben a kampányban is, valaki nem szólt nekik, hogy már folyamatban van a dolog. Emlékeztetett rá, hogy „jóval korábban, már 2004 körül – a tegnapi fellépése alapján aggasztó állapotban lévő – Demszky Gábor is elkezdte ezt a munkát, de aztán a pannon puma eltévesztette az ugrást, és végül nem lett belőle semmi”. A főpolgármester felidézte, hogy 2010-ben, amikor átvették a város vezetését, elindították a programot, a Fővárosi Önkormányzat a BKK-t bízta meg az előkészítéssel. 2013-ra sikerült megállapodni az EBRD-vel a finanszírozásról: 54,5 millió eurós megállapodást sikerült kötni, majd elindult a tendereztetés. 79 érdeklődő volt, majd az előminősítéseknél nyolcan maradtak állva, végül a Scheidt&Bachmann német cég nyerte el a tervezés, a kivitelezés, a karbantartás és az üzemeltetés feladatát is. Kérdésre válaszolva a főpolgármester azt mondta: a főváros saját forrásból 5,3 milliárd forintot biztosít a megvalósításhoz. Tarlós István úgy fogalmazott: éppen ideje volt az időalapú jegyrendszer bevezetésének, „mert a jelenlegi, papíralapú rendszer már Európa szégyene kezdett lenni”. Kitért arra, hogy a komplett beruházás 2017-ben fejeződik be, akkorra fogják elhelyezni a körülbelül 800 db kaput, amelyen az elektronikus jegyrendszer használói be tudnak lépni a metrómegállók mindegyikébe. Nem lehetséges mindenhová kapukat felszerelni, a héveknél például a falra vagy az oszlopokra szerelt érvényesítő berendezések lesznek csakúgy, mint a járműveken. Csaknem 2500 járművön mintegy 10 ezer ilyen érvényesítő berendezés lesz, másfél millió megszemélyesített és anonim (alapvetően a rendszeres utazóknak szóló), valamint csaknem 9 millió eldobható chipkártyát fognak kiállítani. Utóbbi a vidékek, a turisták, a fővárosba látogatók céljait hivatott szolgálni – tette hozzá a főpolgármester. Ismertette: ütemesen, több lépcsőben vezetik be a rendszert, először a bérleteket fogják kiváltani, utoljára a jegyeket. Hangsúlyozta: az első chipkártyákat minden budapesti ingyen fogja megkapni. Első hallásra talán fel sem lehet mérni, milyen minőségi változást hoz kényelem szempontjából is az új rendszer. Nem kell többet sorba állni, mobiltelefonnal vagy az interneten is megvásárolhatók lesznek a jegyek és a kártyák. Budapest nemcsak utol fogja érni Európát, de még egy lépéssel előbbre is kerül mindazoknál, akik mögött kullogtunk évtizedeken keresztül – jegyezte meg a főpolgármester.

A ciklus elején a nulláról kellett kezdeni a munkát

Tarlós István főpolgármester programjának részeként a Fővárosi Közgyűlés megbízásából és támogatásával a BKK a ciklus elején fogott hozzá az elektronikus jegyrendszer előkészítésének. A munkát nulláról kellett kezdenie, érdemben felhasználható előzmények nem álltak rendelkezésére. A Fővárosi Közgyűlés által 2012 elején elfogadott koncepció alapján sikerült a BKK-nak először finanszírozást szereznie a projekthez, majd lefolytatnia a beszerzési eljárást. Magyarország legnagyobb, legtöbbek által igénybe vett közlekedési hálózatának régi nagy hiányossága volt egy korszerű, könnyen és egyszerűen használható jegy- és bérletrendszer, mely az utasok igényeihez rugalmasan és innovatívan alkalmazkodik. Az elmúlt évtizedekben a világ számos nagyvárosában vezettek be hasonló rendszert, most ez végre Budapesten is megtörténik. Bár több mint 20 éven át ígérték, az érdemi előkészítés és megvalósítás 2011-ben kezdődött el. Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével jelentősen emelkedik a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala. Az időalapú jegy bevezetésével megújul a tarifarendszer, az új BKK-automaták és ügyfélközpontok nyújtotta értékesítési szolgáltatásokat kiegészíti majd az internetes és mobiltelefonos vásárlási lehetőség, valamint modernizálják az ellenőrzési rendszert is. Hamarosan végleg eltűnnek tehát a papírjegyek és -bérletek Budapesten. Mindezek megvalósításában az elektronikus jegyrendszerek világpiacának egyik legnagyobb európai szereplője, a német Scheidt&Bachmann, valamint alvállalkozójaként a hongkongi kártyarendszert is működtető Octopus lesz a BKK mint a Főváros közlekedésszervezőjének partnere. A 2013 nyarán indult beszerzési eljáráson nyertes vállalkozás a szerződés értelmében nemcsak a rendszer részletes tervezését és kiépítését végzi, hanem ötéves üzemeltetését is. A Scheidt&Bachmann nem ismeretlen szereplő a budapesti közösségi közlekedésben. Az 1872-ben alapított mönchengladbachi székhelyű cég gyártotta a BKK új jegy- és bérletkiadó automatáit is, melyekből már több mint 200 darab üzemel sikeresen Budapesten és a környező településeken. A szerződés aláírását követően kezdődik meg az elektronikus jegyrendszer részletes, több hónapig tartó műszaki-informatikai szállítói előkészítése, majd a tesztidőszak után először az ingyenesen utazó utasok kapnak kártyát. Ezt követi a bérlet típusú termékek kiváltása, majd ha az elektronikus kapuk és a járműfedélzeti jegykezelők cseréje megtörtént, a projekt az időlapú jegy és a díjplafon-konstrukció bevezetésével ér véget. A fejlesztésben az összes felszíni járművön új érvényesítő készülékeket szerelnek fel, valamint az összes metró- és kiemelt hévállomást automatikusan működő be- és kiléptető kapuval látják el, mindezt megelőzően pedig kiépül a rendszer központi része. A rendszer teljes egészében 2017-ben váltja ki a mai papíralapú jegyeket és bérleteket, ezért az átmeneti időszakban a két rendszer párhuzamosan működik majd.

Beszerzés és finanszírozás

Az elektronikus jegyrendszer bevezetését az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54,5 millió euró értékben finanszírozza a 2013. szeptemberben aláírt Kölcsönszerződés értelmében. A  Fővárosi Önkormányzat a 2013 áprilisában megkötött Fejlesztési Megállapodásból 5,3 milliárd forintot bocsátott a BKK rendelkezésére. Az elektronikus jegyrendszer tendere az EBRD beszerzési eljárása alapján zajlott le, amelyben 8 pályázó közül 6-an teljesítették a BKK által megszabott – és az EBRD által jóváhagyott – komoly előminősítési kritériumokat. Ezt követően, az előminősítés lezárása után, 2014 márciusában kezdődött el az első ajánlattételi szakasz, ahol az előminősített ajánlattevők a legfontosabb műszaki és üzleti követelményeket tartalmazó műszaki specifikáció alapján elkészítették saját műszaki ajánlatukat. A beérkező javaslatok és az azt követő műszaki tárgyalások alapján a BKK elkészítette a végleges műszaki specifikációt, amelyre az előminősített ajánlattevők műszaki és kereskedelmi ajánlatot adtak. Mind a négy előminősített pályázó, azaz a – nyertes Scheidt&Bachmannon kívül – az amerikai Cubic, a dél-koreai LG CNS, valamint a francia Thales-Xerox konzorcium is érvényes ajánlatot adott be. A Scheidt&Bachmann árajánlata a rendszer bevezetésére és ötéves üzemeltetésére összesen 91 millió euró, a második helyezett LG CNS ajánlata 112 millió euró, a harmadik Cubicé 128 millió euró, míg a negyedik Thales-Xerox ajánlata 168 millió euró, azaz rendkívül erős versenyhelyzetben egyértelmű eredménnyel végződött az eljárás: a legolcsóbb, műszakilag is megfelelő ajánlat nyert. A nemzetközi piac a beadott műszaki-technológiai, valamint árajánlatokon keresztül visszaigazolta a BKK koncepcióját és költségbecslését a bevezetési, valamint üzemeltetési költségeket érintve egyaránt: a nyertes ajánlat alatta marad az előzetesen becsült költségeknek. Ennek eredményeképp kijelenthető, hogy a projekt megvalósítása és majdani üzemeltetése nem forráshiányos.

A rendszer fő elemei

Az elektronikus jegyrendszer működésének alapját a központi rendszer jelenti, amely nyilvántartja a kártyákat és más utasmédiákat, a termékvásárlásokat és egyenlegfeltöltéseket, elvégzi az árkalkulációt és a kapcsolódó pénzügyi elszámolásokat, valamint támogatja az új, integrált értékesítési csatornákat. A szállító feladata a rendszer összes hardver- és szoftverelemének szállítása, üzembe helyezése, teljes körű konfigurációja, tesztelése, majd átadása üzemeltetésre. Számításaink szerint 1,5 millió megszemélyesített és anonim (alapvetően a rendszeres utazóknak szóló), valamint csaknem 9 millió eldobható (alapvetően a Budapestre látogatóknak szóló, rövidebb idejű felhasználást lehetővé tevő) okoskártyát bocsátanak ki a következő években. Ehhez új internetes felületet fejlesztenek, a BKK-automatákat integrálják az elektronikus jegyrendszerbe, bevezetik a telefonos ügyfélszolgálaton történő értékesítést, valamint kártyamegszemélyesítő géppel látnak el minden BKK ügyfélközpontot. A bevételvédelmi rendszert is megújítják, hiszen a metró- és a kiemelt hévállomásokra mintegy 800 automatikusan működő be- és kiléptető kaput telepítenek, az ellenőrök pedig összesen több mint 600 új, hordozható kézi készülék segítségével végzik majd munkájukat, amelyek segítségével könnyen és gyorsan ellenőrizhetik a kártyák érvényességét. A szállító feladata lesz az összes állomás kapcsolódó szerelési terveinek elkészítése, a teljes hatósági engedélyeztetés, a kapuk gyártása, szállítása és kiépítése. A rendszer részét képezi majd a 2500 járműre (buszra, trolibuszra, villamosra) felszerelendő mintegy 10 ezer darab új érvényesítő készülék, míg a kapuval nem lezárható hévállomásokra 450 állomási érvényesítő készüléket helyeznek ki. A járművek elektronikus jegyrendszerre való felkészítése a projekt legidőigényesebb része (tanulva a FUTÁR telepítésének tapasztalataiból is), emiatt tart a beruházás mintegy 3 évig, és nyilvánvalóan csak ennek a folyamatnak a végén lehet teljesen kivezetni a mai papíralapú jegyeket.

Változások az elektronikus jegyrendszer bevezetésével

A fejlesztéseknek köszönhetően a papírbérletet és -jegyeket felváltja egy chippel ellátott műanyag kártya, amelynek megszemélyesített és anonim formáját is választhatják az utasok. A névvel és fényképpel ellátott (megszemélyesített) utazási kártya más részére nem lesz átadható, és bármilyen kedvezményes terméket (díjmentes, nyugdíjas stb.), valamint különböző bérlettípusokat is csak ezzel a megszemélyesített műanyag kártyával lehet majd vásárolni. Az anonim kártya ezzel ellentétben fényképet és nevet nem, csak egy kártyaszámot tartalmaz, ennek megfelelően mások részére átruházható, átadható majd. Ez a kártya a hozzá rendelt egyenleg terhére kizárólag jegy típusú termékek vásárlására jogosít.

Kinek mi változik majd?