Híreink

Megállapodott a főváros az EBRD-vel az elektronikus jegyrendszer hitelfedezetéről

Tarlós István, Budapest főpolgármestere és Jean-Patrick Marquet, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) Önkormányzati és Környezeti Infrastruktúra igazgatója ma ünnepélyes keretek között aláírta az elektronikus jegyrendszer bevezetésének finanszírozásához szükséges önkormányzati támogatási szerződést. A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) számára az EBRD 54,5 millió euró hitelt nyújt, a Főváros önerőből összesen több mint 8 milliárd forintot biztosít a projekt megvalósítására, a hitelszerződést a bankkal a Budapesti Közlekedési Központ, a Főváros közlekedésszervezője nevében Vitézy Dávid vezérigazgató szintén ma írta alá, a Fővárosi Közgyűlés keddi jóváhagyó döntése alapján. 

Jelentős állomás, ahová ma elértünk, 2014 végére a budapestiek életét alapvetően fogja megváltoztatni és a közösségi közlekedést kényelmesebbé tenni a fejlesztés – mondta az aláíráskor Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Emlékezetett rá, hogy az új városvezetés 2010 őszi hivatalba lépésekor azonnal nekikezdett a közösségi közlekedés struktúrájának újraszervezéséhez: szétválasztották a megrendelői, a végrehajtói és az ellenőrzési feladatokat. Világossá vált az is, hogy a struktúrán belüli elavult rendszereket is korszerűsíteni kell: „tőlünk nyugatra már mindenhol időalapú jegyet használnak, míg Budapesten az 1960-as évekből itt maradt technológiát, ami szánalmas és megmosolyogtató volt, a bliccelők miatt pedig kárt is okozott”. Kitért rá, hogy a korábbi 20 évben voltak próbálkozások, de az e-jegyrendszer bevezetésének elhatározásán túl nem jutottak. – Most viszont az EBRD segítségével nagyot léphetünk, 2014 végére e téren is utolérhetjük Európát – jelentette ki. A főpolgármester hozzátette: az elektronikus jeggyel, bérlettel utazók élete kényelmesebb lesz, a hamisítás és a bliccelés lehetősége gyakorlatilag megszűnik. A kivitelezési tendert is kiírta a főváros, komoly az érdeklődés, 8 pályázó jelentkezett. Az új rendszerben a bérletesek az interneten is feltölthetik bankkártyához hasonló csipkártyájukat, vagyis nem kell többé sorban állniuk és papírszelvényt venniük. Az időalapú jegy pedig igazságosabb és egyszerűbb rendszert jelent, hiszen átszálláskor sem lesz teendője az utasnak. Ugyanaz a rendszer fog működni Budapesten, mint Londonban, Chicagóban vagy Philadelphiában – emelte ki. Tarlós István hangsúlyozta: a közösségi közlekedés átalakítása tovább folytatódik, hiszen a kormány átvállalta az önkormányzata adósságának jelentős részét, így javult a város hitelképessége. A város nyitott az együttműködés bővítésére a téren az EBRD-vel – tette hozzá.

ebrd_1Jean-Patrick Marquet, az EBRD Önkormányzati és Környezeti Infrastruktúra igazgatója azt mondta: „boldogan támogatjuk Budapest városát és a BKK-t a stratégiai projekt kivitelezésében. Ez fontos lépés Budapest közlekedési stratégiájában, amelynek többek között az a célja, hogy az emberek inkább a tömegközlekedést válasszák a személygépkocsijuk helyett.”

A közel másfél éves tárgyalási folyamat lezárásaként 2013. szeptember 3-án a Fővárosi Közgyűlés nagy többséggel elfogadta a szerződés megkötésére irányuló előterjesztést. A ma aláírt önkormányzati támogatási szerződés és a hitelszerződés tükrözi az EBRD bizalmát Budapest 2010-ben megválasztott vezetésének közlekedésfejlesztési célkitűzései iránt. A szerződésekkel az elektronikus jegyrendszer megvalósításának finanszírozása teljes körűen biztosított. Bár Budapest előző vezetése 1990 és 2010 között gyakran beszélt elektronikus jegyekről, a projekt finanszírozására most először született megoldás, állnak rendelkezésre aláírt szerződések.

A Tarlós István programjában szereplő projektjéhez kapcsolódó beszerzési folyamat a potenciális pályázók előminősítésével 2013. június 10-én kezdődött el, a beérkezett részvételi jelentkezések értékelése várhatóan 2013. szeptember végén fejeződik be, amelyet követően kezdődik a műszaki részletek tisztázása az ajánlattevőkkel.

Pénzügyi adatok

A szerződések megkötésével az EBRD társfinanszírozója lesz a modern elektronikus tömegközlekedési jegyrendszer budapesti kifejlesztésének és bevezetésének. Az EBRD hitele mellett a Főváros önerőből összesen több mint 8 milliárd forintot biztosít a projekt megvalósítására, amely hosszú távon kisebb működési kiadást eredményez majd a főváros költségvetésében. Az 54,5 millió euró kölcsön legalább 75 százalékát forintban folyósítja az EBRD. A hitel futamideje 8 év, a visszafizetés félévenként esedékes legkésőbb 2021. június 30-ig.

Korszerű jegyrendszer, komfortos használat

A hatékony elektronikus jegyrendszer Magyarország egyik legösszetettebb közlekedés-informatikai fejlesztése. A jegyrendszer gyors működése és a vásárlási lehetőségek körének bővítése rugalmas használati lehetőséget nyújt a fővárosi utazóközönségnek. Kedvező lesz a rendszeres és alkalmi tömegközlekedőknek, és jelentősen növelni fogja a közösségi közlekedés vonzerejét. Az elektronikus jegyrendszer révén nőhetnek a közösségi közlekedés bevételei.

Az új jegyrendszer megvalósítása 2014-ben kezdődik meg: először az ingyenesen utazók kapnak elektronikus kártyát, majd a ma használatos papírbérletet váltják fel az elektronikus kártyák, ezt követően pedig a járműveken és megállókban található jegylyukasztó berendezéseket és papíralapú jegyrendszert váltják le a legkorszerűbb megoldással. A metróállomásokon és a legforgalmasabb HÉV-állomásokon beléptető kapuk lesznek. A metróbeléptető kapuk tesztjében már most is részt vesznek az utasok az M3-as metró Corvin-negyed állomásán december végéig.

A rendszer lényege

  • A bérletigazolványt felváltja egy csipkártya, a papír bérletszelvény megszűnik, és virtuális termékké válik. Hasonlóan működik majd, mint egy bankszámla, a hozzá tartozó bankkártya, illetve a pénz, ami a számlán van. A számlát a BKK fogja vezetni, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, míg a számlán lesz nyilvántartva a bérlet. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására vagy a kártya elvesztése esetén annak letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére. Az összes, a BKK által forgalmazott jegy és bérlet elektronikus rendszerűre áll át a projekt során, a papíralapú rendszerek fokozatosan megszűnnek.
  • Az eddig megszokott vonaljegyet felváltja a Tarlós István programjában is kiemelt helyen szereplő új, időalapú jegy, amely érvényességi idején belül (30 vagy 60 perc) korlátlan számú átszállást biztosít. Az utasok többségének ez könnyebbséget, olcsóbb utazást is jelenthet a jelenlegi vonaljegyhez képest.
  • Új jegyérvényesítőket telepítenek, ami lehetővé teszi a napi költési limit bevezetését. Ezt azt jelenti, ha a jeggyel utazók egy napon belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor aznap már többet nem von le a rendszer számlájukról. Ez különösen a nem bérlettel utazóknak praktikus, amennyiben mégis úgy alakul, hogy a tervezettnél többet kell utazniuk az adott napon.
  • Megszűnhet a pénztárak előtti sorban állás, mert az utazási kártyákat és az azokhoz tartozó utazási számlát a jövőben pillanatok al att, interneten vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével, valamint az újonnan telepítendő 300 jegyautomaták bármelyikén is fel lehet tölteni.
  • Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenőrök hordozható készülékekkel fogják ellenőrizni a jegyek és bérletek érvényességét, a metró- és bizonyos HÉV-állomásokon automatikusan működő be- és kiléptető kapuk épülnek.

További részletek a projektről ezen a linken olvashatók.

Kapcsolódó hírek:

Elektronikus jegyrendszer
300 új jegy- és bérletautomata Budapesten 2014-től
Elkezdődik a metróállomások beléptető kapuinak tesztje
Jövőre indul a budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítása
Együttműködés a Nemzeti Egységes Kártyarendszer és a budapesti elektronikus jegyrendszer között
Döntött a Fővárosi Közgyűlés: indul az elektronikus jegyrendszer megvalósítása, új koncepció szerint épül át a Körtér és új P+R parkolók épülhetnek Budapesten

Kategória: Híreink | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.