A vonal infrastruktúrája teljesen megújul a Margit híd és a Tímár utca között, korszerű pályát, felsővezetéket, megállóhelyeket építünk ki, a felújítás kiterjed Frankel Leó utca és Bécsi út kockaköves szakaszaira is. Új forgalmi rendet vezetünk be: a villamosokat mentesítjük a torlódások hatásaitól. A megállókba akadálymentes közlekedésre alkalmas peronok épülnek, a folyamatban lévő járműbeszerzési projektünk keretében új, alacsonypadlós villamosok is érkezhetnek a vonalra. A fejlesztés kapcsolódik a III. kerület Óbudai Promenád fejlesztése című projektjéhez, melynek keretében a Bécsi út – Nagyszombat utca – Lajos utca – Kolosy tér által határolt terület újul meg.
Közmű rekonstrukciós munkák a 17-es villamos vonalán
2014. április 14-étől (hétfőtől) közmű-rekonstrukciós munkákba kezd a Fővárosi Vízművek és a Fővárosi Csatornázási Művek a 17-es villamos vonala mentén, az első ütemben a Zsigmond tér és az Üstökös utca között. A két társaság saját beruházásban szakaszosan kiváltja az elöregedett közműveket a Frankel Leó utcában. Ezért 2014. április 14-től a 17-es villamos nem közlekedik. Helyette teljes vonalon pótló autóbusz jár a Bécsi út/Vörösvári út és a Batthyány tér M+H végállomások között. A pótlás a közműmunkálatokat követően, várhatóan nyáron induló Budai Fonódó villamos kiépítése alatt is szükséges lesz a Bécsi úti villamospálya-rekonstrukció és közterületrendezési munkák miatt.
A 17-es villamos pótlása 2014. április 14-étől
A 17-es villamos helyett közlekedő pótlóbusz mindennap, kivéve a szombat üzemkezdettől 15:00-ig tartó időszakot a Bécsi út/Vörösvári út–Vörösvári út–Váradi utca–Bécsi út–Nagyszombat utca–Lajos utca–Zsigmond tér–Árpád fejedelem útja–Bem rakpart–Bem József tér–Fő utca–Batthyány tér–Bem rakpart–Árpád fejedelem útja–Zsigmond tér–Lajos utca–Nagyszombat utca–Bécsi út–Bécsi út/Vörösvári út útvonalon közlekedik. A pótlóbusz megállói:
- Vörösvári út végállomás, felszállóhely: a 160-as, a 218-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Óbudai rendelőintézet: a 137-es, a 160-as, a 218-as, a 237-es, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Váradi utca: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Szent Margit Kórház: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Selmeci utca: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Katinyi mártírok parkja: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Galagonya utca: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Kolosy tér: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Zsigmond tér: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Császár-Komjádi uszoda: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Margit híd, budai hídfő H: a 9-es, a 26-os, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Bem József tér: a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Batthyány tér M+H végállomás, leszállóhely: a 39-es busz végállomása,
- Batthyány tér M+H végállomás, felszállóhely: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Bem József tér: a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Margit híd, budai hídfő H: a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Császár-Komjádi uszoda: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Zsigmond tér: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Kolosy tér: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Katinyi mártírok parkja: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Selmeci utca: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Szent Margit kórház: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Váradi utca: a 960-as busz megállója,
- Perényi út: a 960-as busz megállója,
- Bécsi út: a 960-as busz megállója,
- Bécsi út (Vörösvári út) végállomás, leszállóhely: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója.
Közúti közlekedés a közműépítési munkák idején
A Frankel Leó utca és az Üstökös utca csomópontjában jelenleg is tartó vízvezeték-rekonstrukció miatt az Üstökös utcán egy sávon zajlik a közúti forgalom, tehát a Török utca az Árpád fejedelem útja felől továbbra is elérhető.
A Frankel Leó utca forgalmát 2014. április 14-étől (hétfőtől) a Lukács fürdő és Üstökös utca, 16-ától (szerdától) az Üstökös utca és Vidra utca, 18-ától (péntektől) pedig a Komjádi Béla utca és a Frankel Leó utca 58. szám közötti részen is a Margit körút felé egyirányúsítjuk, előreláthatólag két hétre.
Budai fonódó villamoshálózat: a 17-es helyett 19-es, 41-es, 61-es villamos
A Budai fonódó villamosprojekt célja, hogy a jelenleg széttagolt budai villamosvonalak ismét egységes hálózatot alkossanak, új átszállásmentes kapcsolatok jöjjenek létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között. A projektben a 17-es villamos egyesül három budai járattal – a 19-es, a 41-es és a 61-es villamossal –, így hosszú, észak–déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre. Óbudáról átszállásmentes, az autós közlekedéssel szemben is versenyképes kötöttpályás kapcsolat létesül a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé. A fejlesztés érinti a Széll Kálmán tér vágányhálózatát is kapcsolódva a tér rekonstrukciójához.
A Budai fonódó Széll Kálmán téri ágának nyáron induló felújítása keretében a 17-es villamos vonalát összekötjük a 4-es és 6-os villamoséval a Frankel Leó utcán és a Török utcán keresztül. Új vágánykapcsolat létesül a Margit körút–Frankel Leó úti csomópontban a 17-es és a 4-es, 6-os villamosvonal csatlakozásának biztosításához. Megállóhely épül a Török utcában és Frankel Leó utcában, és többféle korszerű felépítmény készül annak érdekében, hogy a jelenlegi zaj- és rezgésterhelés ne emelkedjen. Megtörténik a Széna téri kitérők cseréje, mely a kivitelezési határ is egyben, ezen a ponton csatlakozik a Széll Kálmán tér fejlesztése és a Budai fonódó Széll Kálmán téri ág projekt.
A jelenlegi nyomvonalon a Margit hídtól a Tímár utcáig megújul a villamospálya. A jelenlegi 17-es villamosvonal pályájának részleges felújítását követően nő az utazási sebesség, így csökken az utazási idő. A Margit körút és a Nagyszombat utca között felújítjuk a Frankel Leó utca és a Bécsi út rossz állapotú, kockaköves útburkolatát, továbbá a járdákat és a zöldfelületeket is.
Forgalmi zavarok idején a vonal szakaszos üzemét lehetővé tevő vágánykapcsolatokat hozunk létre a Szent Lukács Gyógyfürdő megállóhelynél és a Nagyszombat utcánál. Korszerűsítjük a megállóhelyeket, ezzel párhuzamosan az útépítési, forgalomtechnikai, közműépítési, műtárgyépítési munkákat is elvégezzük.
A Frankel Leó utca és a Török utca csomópontját és az ott található kis teret teljes egészében felújítjuk, több helyen cserje- és fatelepítéssel tesszük barátságosabbá a környezetet. Ugyancsak megújul a Zsigmond tér, a csomópont teljes átalakításával tehát kedvezőbbé válik a kereszteződésben való átjutás, az átépítéssel kellemes, élhető közteret alakítunk ki. Megváltozik az Árpád fejedelem útján az Üstökös utcai kereszteződés forgalmi rendje: balra kanyarodási lehetőséget biztosítunk a Batthyány tér felől érkező autósoknak. Az Árpád fejedelem útja–Komjádi Béla utca csomópontban szintén biztosítjuk a balra kanyarodási és megfordulási lehetőséget a déli irányból érkezők számára, ezzel együtt megszüntetjük a balesetveszélyes, jelzőlámpás szabályozás nélküli megfordulási lehetőséget.
A felújítást követően a villamosvonal megállóhelyei a Margit híd és a Tímár utca között, továbbá a Váradi utcánál, és a Vörösvári úti végállomáson akadálymentesekké válnak, a villamosvonal környezete pedig új arculatot kap ezen a szakaszon, köszönhetően a „faltól falig” történő felújításnak, a megújuló utastájékoztatásnak, az átépülő Zsigmond térnek, amely új forgalmi rendjével valódi köztérré alakul majd. A Vörösvári útig megújul az áramellátó rendszer is. A vonalszakasz áramellátásának felújításakor három áramátalakító állomást is korszerűsítünk, ezen kívül teljes hosszában megújul a felsővezeték-hálózat, valamint kicseréljük az energiaellátást biztosító kábeleket. Az energiaellátás fejlesztésének köszönhetően növekszik az energiahatékonyság és az üzembiztonság. A frissen felújított vonalon részben a járműbeszerzési projekt keretében beszerzésre kerülő új, alacsonypadlós korszerű villamosok állnak majd forgalomba. Kapcsolódó anyagok: