Folytatjuk a taxisok fokozott ellenőrzését

Kapcsolódó anyagok:

  • tizenegy társaság minősítése volt sikeres, és kapta meg előzetes hozzájárulásunkat;
  • egy társaság az informatikai minősítésen való alkalmatlansága miatt jelenleg ismételt auditra vár;
  • további egy, a hiánypótlás teljesítésére váró társaság a minősítési eljárásban időközben minősített cégbe olvadt.

Minősített és regisztrált fuvarszervezőként tevékenykedhet:

  • a Főtaxi Autóközlekedési és Szolgáltató Zrt.;
  • a Taxi Plus Europe Kft.;
  • a Reklámtaxi Fuvarközvetítő Kft.;
  • az RT5 Taxi Holding Kft.;
  • a Taxi4 Kft.;
  • a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet;
  • a Városi Taxi (Centrum Taxi Szolgáltató Kft.);
  • a 6X6 Taxi Közlekedési Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.;
  • a TOP Taxi-2000000 Kft.;
  • a Tele 5 Taxi Hungary Kft.
  • és az MB Elit Luxury Kft.

Összesen 5503 nyílt és 6579 próbautazásos ellenőrzést végeztünk a 2013. szeptember 1. és 2014. március 31. közötti időszakban. Ezek során:

  • 364-szer kezdeményeztük a Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Hatóságánál taxiengedély visszavonását, mert az ellenőrzött taxinak nem volt érvényes taxiállomás-használati engedélye;
  • a próbautazásokon 1711-szor tapasztaltuk – ez az ellenőrzések mintegy 26%-a –, hogy a szolgáltató a fuvarfeladat befejeztével nem ad nyugtát vagy számlát a fuvardíj átvételéről. Az illetékes hatóságokat hivatalosan értesítjük erről;
  • a próbautazások alkalmával 585 esetben tapasztaltunk olyan mértékű árdrágítást, vagyis a rendeletben rögzített hatósági ártól magasabb ár alkalmazását, a taxaméter mérésének külső befolyásolását, hamisszámla-adást, illetve a viteldíjmérő óra használata nélküli szolgáltatásvégzést, aminek következtében a taxiállomás-használati engedélyt azonnali hatállyal felmondtuk, értesítettük a Közlekedési Hatóságot, és kértük az árdrágító szolgáltató taxiengedélyének visszavonását. Ezzel párhuzamosan eljárást kezdeményeztünk a Fogyasztóvédelmi Hatóságnál is a vásárlók megkárosítása miatt.
  • 91 alkalommal tapasztaltunk engedély nélküli személyszállítási szolgáltatást. Ezekben az esetekben eljárás megindítását kezdeményeztük a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál, valamint az illetékes közlekedési hatóságnál.

Továbbra is folyamatosan ellenőrizzük a taxisok tevékenységét éjjel-nappal, munkanap és hétvégén, kiemelt figyelmet fordítva a hatóságilag rögzített ár betartására. Az ellenőrzések egy jelentős részében a BKK a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság közterület-felügyelőivel közösen végzi, de közös ellenőrzéseket hajtottunk végre a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal, Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelőségével, és a rendőrséggel.

A taxirendeletről

2013. szeptember 1-jén lépett életbe a Fővárosi Önkormányzat által megalkotott új budapesti taxirendelet (31/2013. (IV. 18.) Főv. Kgy.). Ennek értelmében a taxik az eddigi maximált ár helyett fix viteldíjjal fuvaroznak. Az alapdíj 450 forint; kilométerenként 280 forintot, várakozásnál pedig percenként 70 forintot kell fizetni. A rendelet előírásai betartásának ellenőrzésére – különösen a fix ár alkalmazására – közös ellenőrzésbe kezdett a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság, a Budapesti Közlekedési Központ, valamint Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelősége. Budapesten 2014. január 16-ától a gyártási évtől számított 15 évesnél idősebb gépkocsikkal nem lehet személyszállítást végezni.