Híreink

Új korszak a budapesti taxizásban

2013. szeptember 1-jén, vasárnap 0 órától Budapesten életbe lép a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott új taxirendelet. A jogszabály értemében a Budapesten személytaxi-szolgáltatást nyújtó társaságok csak az elfogadott fix árak szerint vihetnek utasokat. Az alapdíj 450, a kilométer-díj 280 forint, várakozás vagy lassú haladás esetén a percdíj 70 forint. Az új rendelet értelmében 2014 szeptemberéig fokozatosan az összes taxi egységes, sárga arculatot kap, illetve minden járműben kötelező lesz bankkártyát elfogadni, illetve minden taxit működő klímaberendezéssel kell felszerelni. A rendelet a gépkocsik méretére, korára, környezetvédelmi besorolására is szigorú, a következő két évben fokozatosan életbe lépő szabályokat tartalmaz, mely az utasok számára magasabb szolgáltatási színvonalat, megbízhatóbb taxiközlekedést jelent Budapesten.

2013. szeptember 1-jén, vasárnap 0 órától az életbe lépő új taxirendelet egyetlen fix tarifa használatát engedélyezi a személyfuvarozók számára a taxaméterek, azaz a taxidíj-mutató eszközök 1. számú programhelyére beprogramozva. Az alábbi tarifatáblázatban olvasható fuvarozási díjon kívül más árat alkalmazni nem lehet. A taxiszolgáltatás díja a személygépkocsikon jól látható módon, a műszerfalon, a jobb oldali és bal oldali hátsó ablakon lesz kihelyezve.

Alapdíj (forint) Távolsággal arányos díj (forint/kilométer) Idővel arányos egységdíj (forint/perc)
450 280 70

A rendelet a személytaxi-szolgáltatás viteldíját hatósági árként állapítja meg, tekintettel a piacon kialakult torz helyzetre és a személytaxi-vállalkozások erre vonatkozó igényére, a lefolytatott egyeztetések eredményére. A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által előkészített taxirendeletet 2011 óta mintegy 40 alkalommal egyeztették a különböző taxis érdekképviseleti szervezetekkel. Az előkészítés során feldolgoztuk a beérkezett utasvéleményeket, majd több alkalommal Tarlós István főpolgármester vezetésével megtartott, teljes körű egyeztetés alapján készült el az új taxirendelet-tervezet, amelyet a Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-i ülésén fogadott el.

A személyfuvarozási szolgáltatás kapcsán a hatósági áron kívül a rendelet további, az utasok komfortját biztosító, biztonságát növelő szabályozást is tartalmaz, amelyeket 2014 szeptember 1-ig (a lejáró éves taxiengedélyek megújításával párhuzamosan) fokozatosan vezetünk be, és amelyek értelmében:

  • minden taxi gépkocsiban lesz lehetőség bankkártyás fizetésre,
  • a taxikban tilos lesz a dohányzás, amelyet az autó ablakán elhelyezett piktogram is jelez majd;
  • minden taxi rendelkezik működő klímaberendezéssel,
  • minden taxi októbertől márciusig téli gumival van felszerelve,
  • a gépkocsi motorja legalább Euro4-es besorolású, csökkentett értékű károsanyag-kibocsátás elérésére képes,
  • a gépkocsiban kötelező elhelyezni az utasok jogait tartalmazó magyar és angol nyelvű tájékoztatót.

A taxi gépkocsik egységes sárga színűek lesznek, a budapesti taxiflotta minden egyes járművének átmatricázását legkésőbb 2014. augusztus 31-ig kell elvégezni.

Mi marad változatlan a taxizásban?

  • Továbbra is lesznek főleg telefonon és internetes elérhetőségeken keresztül fuvarszervezőktől rendelhető taxiszolgáltatókhoz tartozó és egyéni taxik.
  • Továbbra sem lehet kiállási díjat felszámolni telefonos rendelés esetén.

    Történelmi áttekintés

    A budapesti személytaxizás története az 1910-es években kezdődött, amikor Haltenberger Samu a Magyar Automobil Rt. Arad nevében megegyezett a fővárossal kétszáz bérautó forgalomba állításáról Budapesten. A Benz Automobil- és Motorgyár Rt. ugyanekkor további ötven autó üzemeltetésére kapott engedélyt, majd 1913 végén a két cég egyesült Budapesti Automobil Közlekedési Rt. néven. Az első taxitársaság nemcsak a szolgáltatást indította útnak, de a kor legmodernebb újításait és eszközeit is alkalmazta: Haltenberger 1915-ben például megvásárolta a hamburgi Drost Tivadar telefonrendszerét, amellyel negyven taxiállomást szereltek fel szerte Budapesten. Ilyen modern diszpécserközpont akkor még csak néhány európai nagyvárosban működött. Ma Budapesten 5700 taxi van forgalomban nap mint nap, amelyek jelentős részét 21 fuvarszervező cég közlekedteti.

    Kategória: Híreink | A közvetlen link.
    Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

    Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.