Új buszok Budapesten és agglomerációjában 2014 tavaszán

135 új autóbusz áll forgalomba Budapesten és egyes környező településein 2014 tavaszától a Budapesti Közlekedési Központ megrendelése alapján és a VOLÁNBUSZ Zrt. üzemeltetésében, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Fővárosi Önkormányzat korábbi megállapodásának köszönhetően. A járművek minden korszerű igénynek megfelelnek: alacsony padlószint, légkondicionáló és a FUTÁR utastájékoztató rendszer segíti a komfortos utazást, a legszigorúbb előírásoknak megfelelő hajtáslánc pedig garanciát jelent a környezet lehető legkisebb terhelésére. Az új autóbuszok üzemeltetéséről 8 évre szóló szerződést Vitézy Dávid, a BKK, és Dévényi Gergely, a közbeszerzési eljáráson nyertes VOLÁNBUSZ Zrt. vezérigazgatója írta alá. A megállapodás értelmében a Budapest és Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Remeteszőlős, Solymár, Szigetszentmiklós, valamint Törökbálint közötti, eddig is a fővárosi rendszer részét képező járatok továbbra is a BKK hálózati, menetrendi és tarifarendszerébe integráltan közlekednek, az érintett lakosság kiszolgálása új járművekkel, magasabb színvonalon valósul meg. Az új buszok a 13-as buszcsalád, a 22-es buszcsalád, a 38-as buszok, a 40-es buszcsalád, a 63-as busz, a 64-es buszcsalád, a 84E, 89E, 94E, 294E buszok, a 88-as busz, a 140-es busz, a 169E busz, a 172E és 272-es buszok vonalán közlekedő járműveket váltják majd le. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Fővárosi Önkormányzat 2013 szeptemberében egyezett meg arról, hogy a Budapest határát elhagyó, ennek ellenére a főváros buszhálózatába szervesen illeszkedő és jelentős részben Budapesten belüli utazásokat kiszolgáló járatok működtetését a jövőben is a Fővárosi Önkormányzat rendeli meg közlekedésszervezőjén, a Budapesti Közlekedési Központon keresztül. A járatok útvonalát, menetrendjét, az érvényes viteldíjakat tehát továbbra is az érintett települési önkormányzatok és a BKK határozza majd meg. A járatokat 2014 tavaszától kezdődően új járművekkel a VOLÁNBUSZ Zrt. üzemelteti, az erről szóló szerződést Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, és Dévényi Gergely, a VOLÁNBUSZ Zrt. vezérigazgatója írta alá. A jövőben tehát a budapestieken kívül Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Remeteszőlős, Szigetszentmiklós és Törökbálint lakói is magasabb szolgáltatási színvonalon vehetik igénybe az új buszokat.  Az M4-es metró elindulásával járó  felszíni közösségi közlekedési módosítások kisebb mértékben e járatok közlekedésére is hatással lesznek a dél-budai régióban. Újabb 135 alacsonypadlós és környezetkímélő autóbusz A kiválasztott szolgáltató 135 (és opcionálisan további 11) darab új gyártású MAN Lion’s City és Rába-Volvo 7900A típusú autóbusszal váltja fel az agglomerációs vonalakon jelenleg közlekedő járműveket 8 évre, mely időtartam opcionálisan 2 évvel meghosszabbítható. Mindkét autóbusztípus 100%-ban alacsonypadlós, akadálymentes (kerekesszékes rögzítési lehetőséggel, valamint kihajtható rámpával), légkondicionáló berendezéssel és a FUTÁR rendszerrel lesz felszerelve. A járművek az Euro V EEV, illetve az Euro VI károsanyag-kibocsátási normának megfelelő motorral és a környezetterhelés csökkentéséhez is hozzájáruló legkorszerűbb automata sebességváltóval működnek. A Volvo 7900A a Budapesten már ismert Volvo 7700A típusú autóbusz utódtípusa, 2012-es bemutatása óta nagy sikerrel szerepel az európai, főként a skandináv autóbuszpiacon. A MAN Lion’s City Európa egyik legnépszerűbb városi autóbusza, az eladott példányok darabszáma 10 ezer fölött jár. Továbbra is biztosított az autóbusz-vezetők munkahelye A Fővárosi Önkormányzat és a BKK határozott elvárása volt az üzemeltető megváltozásával kapcsolatban az érintett autóbusz-vezetők szociális biztonságának, munkahelyének folyamatos fenntartása. A BKK és a Volánbusz közötti megállapodás értelmében a VOLÁNBUSZ Zrt. továbbfoglalkoztatás formájában átveszi a BKV Zrt. 320 járművezetőjét. Az agglomerációs vonalakon tehát gyakorlott sofőrök teljesítsenek majd szolgálatot, az eddigi dolgozók munkahelye biztosított marad. Folyamatosan fiatalodik a budapesti járműpark Tarlós István főpolgármester határozott elvárása a BKK-tól a budapesti buszflotta fejlesztése. Ennek érdekében nyárra már több mint 300-ra nő a 2010 óta Budapestre érkező új járművek száma. A BKK és a BKV Zrt. az új autóbuszok beszerzésére indított programokon kívül – tekintettel a nagyszámú elöregedett járműre – a jövőben is folytatja a jó állapotú, alacsonypadlós, használt autóbuszok beszerzését. Az elmúlt két évben vásárolt járművek teljesítették a hozzájuk fűzött elvárásokat: ügyfeleink megkedvelték a korszerű alacsonypadlós buszokat és trolibuszokat. A csomaggal, babakocsival utazóknak, és a mozgásukban korlátozott utasoknak nagy könnyebbséget jelent, hogy az alacsonypadlós járművek aránya a 2012. év eleji 25%-ról 2014 nyarára 50% fölé nő – ezen időponttól kezdve hétvégéken várhatóan már nem lesz forgalomban magaspadlós busz Budapest útjain. A szolgáltatás minősége a járatkimaradások számát tekintve is számottevően javult: míg 2012-ben műszaki hiba miatt a járatok mintegy 5%-a maradt ki, az új járművek beszerzése és a régiek szigorúbb karbantartása folytán ez az érték napjainkra megközelítőleg 0,5%-ra csökkent.  Az új járművek beszerzése és a régiek selejtezése továbbá értékelhető mértékben hozzájárul Budapest és a régió levegő- és zajterhelésének csökkentéséhez. Kapcsolódó anyagok: