A lakossági igényekhez igazodik az M4-es metró átadása utáni felszíni hálózat

Tarlós István, Budapest főpolgármestere a BKK közreműködésével áttekintette azt a mintegy 7500 lakossági hozzászólást, igényt, ami az új metróvonal tavaszi indulásával megváltozó felszíni hálózatról szóló, január 31-én zárult társadalmi egyeztetésre érkezett. Az utasok visszajelzései mellett több civil szervezet, valamint az érintett kerületek és települések polgármesterei is megküldték észrevételeiket.  „Mindezek tükrében az őrmezői autóbuszterhelés csökkentése és a gazdagréti 239-es busz további közlekedtetése mellett arról is döntöttem, hogy a 7-es buszcsalád Budán mindenütt megálló járatai a tervezettnél nagyobb kapacitást nyújtanak az új metró elindulása utáni hónapokban” – mondta el megújuló felszíni hálózatról szóló egyeztetés tapasztalatait összegző sajtótájékoztatóján Tarlós István. A főpolgármester és a sajtótájékoztatón közreműködő Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatójának tájékoztatása szerint a BKK folytatja a megújuló felszíni hálózat szakmai részleteinek kidolgozását, a végleges buszhálózatot pedig február 28-áig (péntekig) hirdetik ki. Az M4-es metró elindulásához kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ az elmúlt évtized egyik legnagyobb felszíni forgalomátszervezését hajtja végre, amely közvetlenül tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, 4 villamos- és 3 trolivonalon jelent hálózati vagy nagymértékű menetrendváltozást.

Tarlós István emlékeztetett arra: január elején a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közösen indított társadalmi egyeztetést a tavasszal induló új budapesti metróvonal elindulásával megváltozó autóbusz-hálózatról. A nagy sikert aratott interaktív internetes felületen egy hónap alatt érkezett közel 7500 észrevételt, hozzászólást a BKK kiértékelte és ez alapján a főpolgármester számos változásról, korrekcióról döntött az eredeti javaslatokhoz képest, melyek alapján ma a lakossági igényekre reflektáló változásokat jelentett be a korábbi tervekhez képest. A főpolgármester leszögezte: a felszíni járatok összkapacitása a metró átadása után sem csökkenhet, hiszen még nem készült el sem az autópálya-csomópont, sem a buszterminál a kelenföldi végállomásnál, az utasok metróra való átszokása pedig fokozatos lesz, és ez alatt átmeneti kényelmetlenség sem okozható. Fontos mindemellett, hogy egy esetleges metró-üzemzavar esetén elégséges felszíni kapacitás álljon rendelkezésre, hiszen egy új üzemben kisebb, a biztonságot nem veszélyeztető üzemzavarok a kezdeti időszakban előfordulhatnak.

Őrmező: csökken az autóbuszterhelés

Az utasok észrevételeivel összhangban az Őrmezői lakótelep térségében:

  • a 87-es buszcsalád (87-es, 87A, 187-es busz) járatai nem a lakótelepen át, a Neszmélyi úton közlekednek majd;
  • a Menyecske utcában az eddiginél kevesebb járat, óránként 24 helyett 16 autóbusz közlekedik majd;
  • a Budafok kertvárosi területeit és a kelenföldi metróvégállomást összekötő 141E busz sem a Péterhegyi útvonalon jár majd;
  • csökken a Balatoni út–Boldizsár utca kereszteződésénél megforduló buszjáratok száma: az autóbuszok a Sasadi úti többszintű csomópont megépüléséig ideiglenes kihajtási útvonalon járnak majd, a társadalmi egyeztetésben meghirdetetthez képest azonban csökkentett járműszámmal, mivel az agglomeráció felől érkező buszok nagyobb része elmegy a kerület valamely közlekedési csomópontjáig (Újbuda-központig, a Móricz Zsigmond körtérig vagy a Kosztolányi Dezső térig);
  • a Gazdagrét, illetve az agglomeráció felől érkező járatok egy része a jövőben is továbbhalad Újbuda-központ és a Móricz Zsigmond körtér felé;
  • a Volánbusz helyközi járatai az eddig megszokott módon – és a közzétett terveknek megfelelően – az Etele téri oldalra érkeznek majd, így Őrmezőt nem terhelik, ebben változás csak a buszterminál megépülte után várható.

Mindezek a lépések az Őrmezői buszterhelés csökkenését célozzák meg.

Gazdagrét: továbbra is jár a 239-es busz

A gazdagrétiek és a Budaörsi út mentén élők, dolgozók kérése szerint továbbra is közlekedik a 239-es busz, amely az új metró elindulása után továbbra is biztosítja Gazdagrétről valamint a Budaörsi út belső szakaszáról, a Petőfi laktanya térségéből a csúcsidei, közvetlen belvárosi kapcsolatot.

További változások a tervezett hálózathoz képest

A kezdetben közzétett tervekhez képest változás, hogy:

  • a 7-es buszcsalád Budán mindenhol megálló járatai a társadalmi egyeztetésben meghirdetetthez képest nagyobb, mintegy kétszeres kapacitással, csúcsidőben 3 perces követéssel járnak majd;
  • Újpalota és Zugló, illetve a Belváros között a mai buszkapacitás változatlanul megmarad, mivel a Keleti pályaudvaron túl a metrónak nincs érdemi hatása, de a pontos járathálózat a fent bemutatott változások miatt némileg változik.

A fentiek a lényegesebb változások a január elején bemutatott tervezethez képest, több kisebb változás lesz még. A megújuló felszíni hálózat kidolgozását a fentiekben részletezettek értelmében a következő két hétben folytatja a BKK. A végleges buszhálózatot február 28-áig (péntekig) hirdetjük ki, a bevezetését követő hetekben, hónapokban pedig folyamatosan értékeljük a tapasztalatokat. A www.bkk.hu/m4 címen továbbra is megismerhetők az előzetesen tervezett változások, további vélemények befogadására azonban január 31-e óta már nincs lehetőség.

A társadalmi egyeztetés alapelvei: gyorsan az M4-es metróval, kényelmesen a felszíni vonalakkal

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK 2014. január 6-án indított társadalmi egyeztetést az M4-es metró tavaszi indulásával jelentősen megváltozó budapesti buszhálózat terveivel kapcsolatban, a véleményeket 31-éig vártuk ügyfeleinktől. Az  M4-es metróvonal alternatívát jelent a most nagy forgalmú 7-es buszcsalád és részben a 47-es és a 49-es villamos mellett, Kelenföldtől – a nyugati agglomerációból a XI. kerületig közlekedő sűrű autóbuszvonalak végpontjától – pedig gyors, kényelmes közlekedési lehetőséget biztosít majd a belvárosba. Az elmúlt évtized egyik legnagyobb felszíni forgalomátszervezése közvetlenül tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, 4 villamos- és 3 trolibuszvonalon jelent hálózati vagy nagymértékű menetrendváltozást. A forgalmi változások tervezése során alapelv volt, hogy a lehető legmagasabb szintű szolgáltatásokat nyújtsuk a fővárosban közlekedőknek.

A megújuló felszíni hálózatot alapvetően úgy terveztük, hogy minden utasunk a gyors, dugómentes és kényelmes utazást biztosító M4-es metróvonalat használja, akinek az nyújtja a leggyorsabb közlekedési módot. Mindemellett azon utasainkat is – útvonaluktól függő módon és mértékben – az új metró igénybevételére ösztönözzük, akiknek az a jelenlegivel azonos eljutási időt jelent. Zömében meghagyjuk ugyanakkor a megszokott felszíni utazási lehetőséget azokon a vonalakon, ahol a metróra való átszállás kifejezetten lassítaná az utazást. Egyes koncentrált lakóterületekről (pl. Őrmező, Gazdagrét, Budaörs) biztosítjuk az új metróvonalhoz a gyors eljutást, illetve megtartjuk a közvetlen, átszállásmentes belvárosi és újbudai kapcsolatokat is. Meghagyjuk, sőt esetenként bővítjük azokat a járatokat, amelyek iskolákhoz, rendelőintézetekhez, piacokhoz közlekednek. Fenn kívánjuk tartani a metróval nem párhuzamos belvárosi utazási lehetőségeket. Az M4-es metró által nem érintett városrészekben a mai színvonalon biztosítanánk a jövőben is mind a gyors-, mind a nem gyorsjárati kiszolgálást.

A sajtótájékoztatón bemutatott prezentáció innen tölthető le. (PDF, 1 MB)