Már több mint 130 ponton valós idejű tájékoztatás
2014.01.20. 12:19
Egyszerre 68 db FUTÁR kijelzőt kapcsoltunk be, ami jelentős előrelépést jelent a projektben. Ez alkalommal annyi busz- és trolibuszmegállóban kapcsoltuk be a következő járatok érkezési időpontjait mutató kijelzőket egyszerre, mint amennyit 2013 októberétől összesen. Ezzel párhuzamosan további fejlesztéseket készítünk elő: véglegesítjük a rendszer webes utazástervezőjét, kiterjesztjük a projektet a hajóágazatra, illetve teljes erővel dolgozunk azon, hogy a még hátralévő villamosokat is felszereljük fedélzeti számítógépekkel. A rendelkezésre álló uniós forrásokat már teljes egészében sikeresen lehívtuk.
Megdupláztuk a bekapcsolt kijelzők számát

A most bekapcsolt kijelzőknek köszönhetően valós idejű forgalmi információk láthatók a nappali, illetve az éjszakai járatainkról az alábbi helyszíneken:
- az Astoriánál,
- a Hősök terén,
- a Keleti pályaudvarnál
- a Blaha Lujza téren,
- a Margit híd budai hídfőjénél,
- az óbudai Raktár utcánál,
- Újpest-Központnál,
- a XI. kerületben a Szent Gellért téren, a Dayka Gábor utcánál, a Kosztolányi Dezső téren, a Sasadi úton és a Kelenföld városközpontnál;
- a XII. kerületben az Apor Vilmos téren, a Budagyöngyénél, a Királyhágó téren és a Szent János Kórháznál;
- a XIV. kerületben a Zugló vasútállomás megállónál, a Bosnyák téren, a Fő téren, a Vásárcsarnoknál és a Fischer István utcánál;
- Rákospalotán a Kossuth utcánál és a MÁV-telepnél;
- a XX. kerületben az Ady Endre utcánál, a Baross utcánál és a pesterzsébeti városközpontnál;
- a XXI. kerületben a Karácsony Sándor utcánál és a Csepel H megállónál;
- a XXII. kerületben a Lépcsős utcánál, a Savoyai Jenő térnél és a Budafok, Városház tér megállónál;
- a XXIII. kerületben a Jahn Ferenc Kórháznál;
- az agglomerációban: Budakeszin az Erkel Ferenc utcánál és Budaörsön a Gimnáziumnál.
Éles tesztüzemre kapcsoltunk több a metróállomások kijárataiban elhelyezett utastájékoztató monitort is:
- a Déli pályaudvarnál,
- Újpest-Központnál,
- az Astoriánál,
- a Kálvin téren,
- a Blaha Lujza téren,
- a Lehel téren,
- a Deák Ferenc téren,
- a Keleti pályaudvarnál,
- a Margit híd budai hídfőjénél,
- valamint a Fővám téri aluljáróban.
Kedvező tapasztalatok a tesztelések során
A 68 kijelző bekapcsolása után immár több mint 130 kijelzőn indult el a járatinformációs tesztüzem. Az újabb kijelzőket a továbbiakban is fokozatosan kapcsoljuk be, mert így biztosíthatjuk a rendszer hosszú távú, stabil működését és a téves információk megjelenítésének minimalizálását. A tesztidőszak tapasztalatai eddig kedvezőek, a rendszer különösebb probléma nélkül üzemel. A kijelzők azonban jelenleg még mindig csak tesztüzemben működnek. A finomhangolások és az alkalmankénti rendszermódosítások idejére a valós idejű vezérlést átmenetileg lekapcsolhatjuk annak érdekében, hogy elkerüljük a megtévesztő adatok megjelenítését. Az esetleges rövid idejű leállások a teszt részei.
Arra törekszünk, hogy a városszerte több mint 250 helyszínen telepített kijelzőrendszer a lehető leghamarabb teljes körűen a megbízható, valós idejű járatinformációkat közölje. Tesztüzemünkkel kapcsolatos észrevételeiket a
[email protected] e-mail címre várjuk.
A FUTÁR projektről
A FUTÁR (Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer) műholdas járműkövetésen alapul, mely nagymértékben elősegíti a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos és 24 órán át tartó felügyeletét, a menetrend szerinti közlekedés fenntartását, rendkívüli esemény esetén pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást. Ezáltal tervezhetőbbé válik a közlekedés. A rendszer által biztosított adatok felhasználásával pontosabb, megbízhatóbb és költségtakarékosabb menetrendek készülhetnek. A hatékonyságjavításból származó forrásokat szolgáltatásaink fejlesztésére használjuk fel, ami tovább növeli Budapest tömegközlekedésének pontosságát és megbízhatóságát.
A közlekedés lebonyolítóin kívül a FUTÁR előnyeit elsősorban utasaink élvezhetik: a dinamikus tájékoztatásnak köszönhetően a megállóhelyeken és a járműveken elhelyezett kijelzők a jármű útiránya, indulási ideje mellett valós idejű információkat szolgáltatnak nemcsak a járatok rendszeres közlekedéséről, de a forgalmi változásokról is, megkönnyítve és kiszámíthatóvá téve az utazás tervezését. A 2014 tavaszára megvalósuló projekt összköltsége 6,7 milliárd forint, létrehozására a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd forintos támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből és az Európai Unió fejlesztési forrásaiból, melyet már teljes egészében lehívtunk.
Összesen 2295 db villamoson, trolibuszon és autóbuszon üzemelnek majd a FUTÁR működéséhez szükséges fedélzeti számítógépek, illetve – ahol az szükséges – az ügyfeleink számára aktuális és pontos utazási információkat megjelenítő kijelzők. Az autóbuszok és a trolibuszok felszerelése megtörtént, a villamosoké jelenleg is tart a hatósági engedélyeztetéssel együtt. Ennek befejezésével és a közterületi kijelzők ezzel párhuzamosan zajló bekapcsolásával néhány hónapon belül elkészülhet az egyik legjelentősebb tömegközlekedési fejlesztés Budapesten.
2013 végén kiegészítő közbeszerzéseket írtunk ki a FUTÁR-hoz kapcsolódva, melyek azokat a rendszer egészéhez képest kisebb részfeladatokat tartalmazzák, amelyek a projektben eredetileg nem szerepelhettek. A rendszert kiterjesztjük a hajóágazatra is, amiről ugyan nem volt szó az eredeti tervekben, de az időközben elindított menetrendszerű hajóközlekedés okán ezt szükségesnek tartjuk. A FUTÁR rendszerbe integrálva utastéri kamerarendszerrel szereljük fel a Nagykörúton közlekedő több tízmilliárd forint értékű, újnak számító, 40 db Combino villamost.
Kapcsolódó anyagok: