Már több mint 130 ponton valós idejű tájékoztatás

Egyszerre 68 db FUTÁR kijelzőt kapcsoltunk be, ami jelentős előrelépést jelent a projektben. Ez alkalommal annyi busz- és trolibuszmegállóban kapcsoltuk be a következő járatok érkezési időpontjait mutató kijelzőket egyszerre, mint amennyit 2013 októberétől összesen. Ezzel párhuzamosan további fejlesztéseket készítünk elő: véglegesítjük a rendszer webes utazástervezőjét, kiterjesztjük a projektet a hajóágazatra, illetve teljes erővel dolgozunk azon, hogy a még hátralévő villamosokat is felszereljük fedélzeti számítógépekkel. A rendelkezésre álló uniós forrásokat már teljes egészében sikeresen lehívtuk.

Megdupláztuk a bekapcsolt kijelzők számát

A most bekapcsolt kijelzőknek köszönhetően valós idejű forgalmi információk láthatók a nappali, illetve az éjszakai járatainkról az alábbi helyszíneken:

  • az Astoriánál,
  • a Hősök terén,
  • a Keleti pályaudvarnál
  • a Blaha Lujza téren,
  • a Margit híd budai hídfőjénél,
  • az óbudai Raktár utcánál,
  • Újpest-Központnál,
  • a XI. kerületben a Szent Gellért téren, a Dayka Gábor utcánál, a Kosztolányi Dezső téren, a Sasadi úton és a Kelenföld városközpontnál;
  • a XII. kerületben az Apor Vilmos téren, a Budagyöngyénél, a Királyhágó téren és a Szent János Kórháznál;
  • a XIV. kerületben a Zugló vasútállomás megállónál, a Bosnyák téren, a Fő téren, a Vásárcsarnoknál és a Fischer István utcánál;
  • Rákospalotán a Kossuth utcánál és a MÁV-telepnél;
  • a XX. kerületben az Ady Endre utcánál, a Baross utcánál és a pesterzsébeti városközpontnál;
  • a XXI. kerületben a Karácsony Sándor utcánál és a Csepel H megállónál;
  • a XXII. kerületben a Lépcsős utcánál, a Savoyai Jenő térnél és a Budafok, Városház tér megállónál;
  • a XXIII. kerületben a Jahn Ferenc Kórháznál;
  • az agglomerációban: Budakeszin az Erkel Ferenc utcánál és Budaörsön a Gimnáziumnál.

Éles tesztüzemre kapcsoltunk több a metróállomások kijárataiban elhelyezett utastájékoztató monitort is:

  • a Déli pályaudvarnál,
  • Újpest-Központnál,
  • az Astoriánál,
  • a Kálvin téren,
  • a Blaha Lujza téren,
  • a Lehel téren,
  • a Deák Ferenc téren,
  • a Keleti pályaudvarnál,
  • a Margit híd budai hídfőjénél,
  • valamint a Fővám téri aluljáróban.

Kedvező tapasztalatok a tesztelések során

68 kijelző bekapcsolása után immár több mint 130 kijelzőn indult el a járatinformációs tesztüzem. Az újabb kijelzőket a továbbiakban is fokozatosan kapcsoljuk be, mert így biztosíthatjuk a rendszer hosszú távú, stabil működését és a téves információk megjelenítésének minimalizálását. A tesztidőszak tapasztalatai eddig kedvezőek, a rendszer különösebb probléma nélkül üzemel. A kijelzők azonban jelenleg még mindig csak tesztüzemben működnek. A finomhangolások és az alkalmankénti rendszermódosítások idejére a valós idejű vezérlést átmenetileg lekapcsolhatjuk annak érdekében, hogy elkerüljük a megtévesztő adatok megjelenítését. Az esetleges rövid idejű leállások a teszt részei.

Arra törekszünk, hogy a városszerte több mint 250 helyszínen telepített kijelzőrendszer a lehető leghamarabb teljes körűen a megbízható, valós idejű járatinformációkat közölje. Tesztüzemünkkel kapcsolatos észrevételeiket a [email protected] e-mail címre várjuk.

A FUTÁR projektről

A FUTÁR (Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer) műholdas járműkövetésen alapul, mely nagymértékben elősegíti a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos és 24 órán át tartó felügyeletét, a menetrend szerinti közlekedés fenntartását, rendkívüli esemény esetén pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást. Ezáltal tervezhetőbbé válik a közlekedés. A rendszer által biztosított adatok felhasználásával pontosabb, megbízhatóbb és költségtakarékosabb menetrendek készülhetnek. A hatékonyságjavításból származó forrásokat szolgáltatásaink fejlesztésére használjuk fel, ami tovább növeli Budapest tömegközlekedésének pontosságát és megbízhatóságát.

A közlekedés lebonyolítóin kívül a FUTÁR előnyeit elsősorban utasaink élvezhetik: a dinamikus tájékoztatásnak köszönhetően a megállóhelyeken és a járműveken elhelyezett kijelzők a jármű útiránya, indulási ideje mellett valós idejű információkat szolgáltatnak nemcsak a járatok rendszeres közlekedéséről, de a forgalmi változásokról is, megkönnyítve és kiszámíthatóvá téve az utazás tervezését. A 2014 tavaszára megvalósuló projekt összköltsége 6,7 milliárd forint, létrehozására a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd forintos támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből és az Európai Unió fejlesztési forrásaiból, melyet már teljes egészében lehívtunk.

Összesen 2295 db villamoson, trolibuszon és autóbuszon üzemelnek majd a FUTÁR működéséhez szükséges fedélzeti számítógépek, illetve – ahol az szükséges – az ügyfeleink számára aktuális és pontos utazási információkat megjelenítő kijelzők. Az autóbuszok és a trolibuszok felszerelése megtörtént, a villamosoké jelenleg is tart a hatósági engedélyeztetéssel együtt. Ennek befejezésével és a közterületi kijelzők ezzel párhuzamosan zajló bekapcsolásával néhány hónapon belül elkészülhet az egyik legjelentősebb tömegközlekedési fejlesztés Budapesten.

2013 végén kiegészítő közbeszerzéseket írtunk ki a FUTÁR-hoz kapcsolódva, melyek azokat a rendszer egészéhez képest kisebb részfeladatokat tartalmazzák, amelyek a projektben eredetileg nem szerepelhettek. A rendszert kiterjesztjük a hajóágazatra is, amiről ugyan nem volt szó az eredeti tervekben, de az időközben elindított menetrendszerű hajóközlekedés okán ezt szükségesnek tartjuk. A FUTÁR rendszerbe integrálva utastéri kamerarendszerrel szereljük fel a Nagykörúton közlekedő több tízmilliárd forint értékű, újnak számító, 40 db Combino villamost.

Kapcsolódó anyagok:
Megdupláztuk a tesztüzembe kapcsolt FUTÁR kijelzők számát
90%-ban készen van a FUTÁR, a további munkák is ütemezetten zajlanak
Megkezdődött a FUTÁR közterületi kijelzőinek kihelyezése
Bemutattuk a FUTÁR-t és a négyes metrót Varsó főpolgármesterének
Élesbe fordult a FUTÁR megvalósítása Futár