A BKV által használtan vásárolt 38 darab szóló Volvo buszt már korábban felszereltük a vezérlést végző FUTÁR fedélzeti berendezésekkel, a kijelzők jelenleg is tartó felszerelése pedig a következő hetekben befejeződik, a mai napig 20 db járművet szereltünk fel már az új belső és külső kijelzőkkel. A járművek eddig táblákkal közlekedtek, így az utastájékoztatás színvonala lényegesen emelkedik a fejlesztés hatására.
A hangbemondás a műholdas pozíció alapján már működik ezeken a Volvókon, illetve a többi FUTÁR rendszerrel felszerelt buszon is. Ez sokkal pontosabb, mint a korábbi járművezetői bemondás, illetve a kézzel léptetett, előre felvett régi bemondások.
A Hollandiából vásárolt 38 darab Volvo buszhoz hasonlóan folyamatosan új járművek álltak és állnak forgalomba, amit a FUTÁR projekt indulásakor (2010-ben) nem lehetett előre látni. Ezért 2013-ban kiegészítő közbeszerzéseket írtunk ki, melyek segítségével a használtan beszerzett Volvo autóbuszokba is új kijelző kerülhet. A kijelző-telepítési és szerelési feladatokat a BKK megbízásából a Synergon végzi el.
A FUTÁR projektről
A FUTÁR (Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer) műholdas járműkövetésen alapul, mely nagymértékben elősegíti a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos és 24 órán át tartó felügyeletét, a menetrend szerinti közlekedés fenntartását, és ha rendkívüli esemény történik, a gyors és hatékony közbeavatkozást. Ezáltal tervezhetőbbé válik a közlekedés. A rendszer által biztosított adatok felhasználásával pontosabb, megbízhatóbb és költségtakarékosabb menetrendek készülhetnek. A hatékonyságjavításból származó forrásokat szolgáltatásaink fejlesztésére használjuk fel, ami tovább növeli Budapest tömegközlekedésének pontosságát és megbízhatóságát.
Összesen 2295 db villamoson, trolibuszon és autóbuszon üzemelnek majd a FUTÁR működéséhez szükséges fedélzeti számítógépek, illetve – ahol az szükséges – az ügyfeleink számára aktuális és pontos utazási információkat megjelenítő kijelzők. A 2014 tavaszára megvalósuló projekt összköltsége 6,7 milliárd forint, létrehozására a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd forintos támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből és az Európai Unió fejlesztési forrásaiból, melyet már teljes egészében sikeresen lehívtunk.
- Már több mint 130 ponton valós idejű tájékoztatás
- Megdupláztuk a tesztüzembe kapcsolt FUTÁR kijelzők számát
- 90%-ban készen van a FUTÁR, a további munkák is ütemezetten zajlanak
- Megkezdődött a FUTÁR közterületi kijelzőinek kihelyezése
- Bemutattuk a FUTÁR-t és a négyes metrót Varsó főpolgármesterének
- Élesbe fordult a FUTÁR megvalósítása
- Sikeres volt a tender – hamarosan újabb alacsonypadlós buszok erősítik a fővárosi autóbuszflottát
- Futár