A vizsgálat részletei
A taxiállomás-használati szerződés megkötése előtt a taxik komplex ellenőrzési minősítő vizsgálaton esnek át, ahol a jármű külső és műszaki jellemzőit, a klímát, a bankkártya-elfogadást, a műszaki megfelelőséget ellenőrizzük. Szeptemberben és októberben 845 taxi minősítő vizsgálatát végeztük el. Ezek során 593 darab jármű megfelelt az előírásoknak, 249 esetben hiánypótlásra, javításra volt, illetve van szükség, 3 db jármű esetében pedig véglegesen elutasítottuk a kérelmet, azokat javíthatatlanul alkalmatlannak találtuk a taxiközlekedésben való szolgáltatásra. A taxiszolgáltatást közvetítő és fuvarszervező működési feltételeinek előzetes vizsgálata is a BKK feladata. A vizsgálat során az ellenőrzés kiterjed a szolgáltató pénzügyi megfelelőségének vizsgálatára, infokommunikációs eszközeire vonatkozó műszaki előírások teljesítésére, diszpécseralkalmazásának megfelelőségére, valamint védjegyoltalom alatt álló szabadjelző jóváhagyására. Budapesten korábban 21 fuvarszervező társaság tevékenykedett, amelyek közül 13 társaság kérelmezte előzetes minősítését. Október 31-éig:- tíz társaság minősítése volt sikeres, és kapta meg előzetes hozzájárulásunkat;
- két társaság minősítése folyamatban van, miután felszólítottuk őket hiánypótlásra, minősítésük rövidesen befejeződhet;
- egy társaság pedig a hiánypótlásra felszólításnak nem tett eleget, ezért előzetes minősítést nem kapott.
- a Főtaxi Autóközlekedési és Szolgáltató Zrt.;
- a Taxi Plus Europe Kft.;
- a Reklámtaxi Fuvarközvetítő Kft.;
- az RT5 Taxi Holding Kft.;
- a Taxi4 Kft.;
- a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet;
- a Városi Taxi (Centrum Taxi Szolgáltató Kft.);
- a 6X6 Taxi Közelekdési szolgáltató és Kereskedelmi Kft.;
- a TOP Taxi-2000000 Kft.;
- és a Tele 5 Taxi Hungary Kft.
- 74 esetben kezdeményeztük a Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Hatóságánál taxiengedély visszavonását, mert az ellenőrzött taxinak érvényes taxiállomás-használati engedélye nem volt;
- a próbautazások során 764 esetben tapasztaltuk – ez az ellenőrzések mintegy 45%-a – hogy a szolgáltató a fuvarfeladat befejeztével nem ad nyugtát vagy számlát a fuvardíj átvételéről, melyről az illetékes hatóságokat hivatalosan értesítjük;
- a próbautazások során 70 esetben tapasztaltunk olyan mértékű árdrágítást, vagyis a rendeletben rögzített hatósági ártól eltérő más ár alkalmazását, a taxaméter mérésének külső befolyásolását, hamis számla adását, illetve a viteldíjmérő óra alkalmazása nélküli szolgáltatás végzését, aminek következtében a taxiállomás-használati engedélyt azonnali hatállyal felmondtuk, erről értesítettük a Közlekedési Hatóságot, és kértük az árdrágító szolgáltató taxiengedélyének visszavonását. Párhuzamosan eljárást kezdeményeztünk a Fogyasztóvédelmi Hatóságnál is a vásárlók megkárosítása miatt.
A taxirendeletről
2013. szeptember 1-jén lépett életbe a Fővárosi Önkormányzat által megalkotott új budapesti taxi rendelet (31/2013.(IV.18.) Főv. Kgy.) Ennek értelmében a taxik az eddigi maximált ár helyett fix viteldíjjal fuvaroznak. Az alapdíj 450 forint, ezen felül kilométerenként 280 forintot, várakozásnál pedig percenként 70 forintot kell fizetni. A rendelet előírásai betartásának ellenőrzésére – különösen a fix ár alkalmazására – közös ellenőrzésbe kezdett a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság, a Budapesti Közlekedési Központ, valamint Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelősége.Kapcsolódó cikkek: