2013. április 30-án, kedden a Hősök terén Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester jelenlétében Till Oberwörder, az EvoBus Gmbh értékesítési és vevőszolgálati igazgatója átadta Budapestnek a 159 vadonatúj, alacsonypadlós Mercedes Citaro 2-es autóbuszt. A járműveket Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója valamint Dósa Mátyás és Szepesi Péter, a VT-Transman ügyvezetői vették át. A forgalomba állás előtti utolsó délelőttön, a főváros útjain látványos felvonulás keretében megcsodálhatóak voltak a budapesti tömegközlekedés új kedvencei. Az ünnepélyes buszmenet a Hősök tere – Andrássy út – Erzsébet tér – Astoria – Erzsébet híd – Apród utca – Lánchíd utca – Clark Ádám tér – Alagút – Attila út – Krisztina körút – Széll Kálmán tér – Margit körút – Margit híd – Nyugati tér – Váci út – Róbert Károly körút – Kacsóh Pongrác úti felüljáró – M3-Szentmihályi út – Bogáncs utca útvonalon haladt végig. A buszokat a felvonulás után, 19 óráig bárki szemügyre veheti kívül-belül a Hősök terén.
Az ünnepélyes buszátadón Till Oberwörder emlékeztetett, hogy 1912-ben az első busz próbaútjára az Andrássy úton került sor, ami egy Mercedes busszal történt. A Mercedes Citarókkal Budapest nem csak a világ legsikeresebb városi buszát fogja használni, de új fejezet nyílik a tömegközlekedésben is a rendkívül magas színvonalú járművekkel. Mint a vezérigazgató elmondta, az új busz a műszaki innováció, a formatervezés és a környezettudatosság költséghatékony kombinációja. Kiemelte, hogy hat hazai beszállító járult hozzá a busz és Magyarország sikeréhez. Budapest és lakói olyan közlekedést érdemelnek, ami megfelel a magas elvárásoknak. – tette hozzá, majd Gottlieb Daimlert idézve kijelentette: „A legjobbat vagy semmit!”.
Tarlós István beszédében elmondta, hogy a Budapest 21 program keretében a Kormány és Budapest együttműködésre léptek. A főváros kiemelt jelentőségű beruházásai beleépülnek a Nemzeti Fejlesztési Terv 2014-20 közötti terveibe. A főpolgármester elmondta, a Kormány a fejlesztést összehangolja a Fővárossal. A közösségi közlekedés fejlesztése, azon belül a buszágazat fejlesztése elengedhetetlen – hangsúlyozta Tarlós István.
A főváros új vezetésének hivatalba lépése és a BKK megszervezése óta azonnali program indult a járműpark megújítására. A legöregebb buszok helyett mintegy száz használt, de jó állapotú, alacsonypadlós jármű forgalomba állításával a krízishelyzet enyhítése volt a cél. Most, a 150 új busz beállításával érezhetően javul majd a buszközlekedés elmúlt években erősen leromlott színvonala. A főpolgármester emlékeztetett, a Budapesti Közlekedési Központ 2008-as megálmodása után 2010 őszén megalakult ez a nagyon fontos szervezet, amely a közösségi közlekedés szolgáltatásainak megrendelőjeként jár el a város nevében.
Orbán Viktor beszédében kiemelte, hogy a kiváló buszokat gyártó Daimler a kormány stratégiai partnere, a Mercedes Citaro 2 pedig 2013-ban az év busza lett a szakmai zsűri döntése szerint. Mint mondta, megérdemeljük, hogy a legmodernebb buszokat használjuk. A miniszterelnök hozzátette, többet látunk, mint buszokat, hiszen Budapest a tompultság után kezdi visszanyerni az életerejét és -kedvét. Fontosnak nevezte, hogy Budapest és az ország vezetése akar és tud is együttműködni. Emlékeztetett, hogy korábban a főváros mindig vitában állt a mindenkori kormányokkal, ezért kegyelmi politikai pillanat, hogy végre ugyanarra húznak a lovak.
Lassan két hónapja írták alá a Budapest 21 megállapodást, ami szerint a Kormány és a Főváros összehangolja a fejlesztéseket. A Kormány részt vállal a nagy fejlesztésekben, mert Budapest akkor lesz büszke főváros, ha nagy dolgokra vállalkozik. Magyarország már jobban teljesít, mint korábban, itt az ideje, hogy Budapest is bebizonyítsa, hogy többre képes – mondta el a miniszterelnök. Már nem csak a napi működtetés biztosítása a fontos, hanem az előrelépés is. Erős és sikeres főváros nélkül nincs erős és sikeres Magyarország – tette hozzá.
Az ünnepi beszédek után Till Oberwörder átnyújtotta Vitézy Dávidnak és Dósa Mátyásnak a járművek átadását szimbolizáló slusszkulcsot.
2013. május 1-jétől 25-25, majd június és július első napjaiban újabb 50-50, tehát három ütemben összesen 150 szóló és csuklós, teljesen alacsonypadlós, a legkorszerűbb környezetbarát motorral szerelt, klimatizált, Mercedes-Benz Citaro 2 típusú autóbusz áll forgalomba Budapest útjain a VT-Transman üzemeltetésében. Ezáltal hosszú hanyatlás után új korszak kezdődhet a budapesti buszközlekedésben. A járműcserére az új autóbusz-üzemeltetési modell részeként kerül sor. A fővárosi utazóközönség 7 év után utazhat ismét vadonatúj, teljesen alacsonypadlós, légkondicionált, az európai sztenderdeknek megfelelő járműveken.
Az új buszok „munkába állásának” eredményeként a BKK autóbuszvonalain közlekedő járművek 45%-a alacsonypadlós lesz, mely nagy segítség a kerekesszékeseknek, babakocsisoknak, nyugdíjasoknak és mozgásukban korlátozottaknak. A légkondicionált utastér a forró nyári hónapokban jelent majd nagy segítséget az utazóknak.
Kapcsolódó oldal: Kapcsolódó cikkek:
- Bemutatjuk Budapest új autóbuszait
- Egész nap átszállás nélkül – Óbuda és Kőbánya között jár az új 9-es busz
- Célegyenesben Budapest új buszai, májustól forgalomban a Mercedes Citarók
- Elkészültek a Budapestre érkező új buszok első darabjai
- Már gyártják a 2013 májusától Budapesten közlekedő Mercedes Citaro autóbuszokat
- Érezhető minőségi javulás: 150 új autóbusz áll forgalomba 2013 tavaszán Budapesten
- Prezentáció: az új buszüzemeltetési modell
- Fotógaléria: Egy éjszaka Budapesten az új Citaróval
- Fotógaléria: Megkezdték a próbajáratokat leendő vonalaikon a Mercedes-buszok
- Fotógaléria: Érkeznek az új Mercedes-Benz Citaro buszok Budapestre
- Fotógaléria: A Busexpón is bemutatkozott az új budapesti Mercedes-busz
- Fotógaléria: Megérkezett Budapestre az első csuklós Citaro busz is
- Fotógaléria: Megérkezett az első új Mercedes-busz Magyarországra
- Fotógaléria: Folyik az új budapesti buszok sorozatgyártása
- Fotógaléria: Elkészültek az új budapesti buszok első darabjai