Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Augusztustól újabb 10 közös autóbusz-sávban lehet kerékpározni Budapesten

A „Budapest belső városrészének komplex kerékpárosbarát fejlesztése” című projektünk részeként a BKK közútkezelői hatáskörben az összes meglévő autóbuszsávot felülvizsgálta, melynek eredményeként 2012 augusztusában újabb 10 közös busz- és kerékpársávokat tudunk kijelölni – azokon a helyeken természetesen, ahol ez biztonságosan és a KRESZ előírásait betartva megtehető. Ha a program sikeres lesz, folytatni fogjuk.

Közös busz- és kerékpársávokat ott lehet kijelölni, ahol arra a szélesség, a forgalmi viszonyok, járatsűrűség, vagy sávhossz lehetőséget adnak. Az alapvető cél az, hogy a buszsáv ne képezzen indokolatlan akadályt, illetve többlet veszélyforrást a kerékpáros forgalom számára. Az út szélén vezetett buszsávok ugyanis ma sok helyen akadályt jelentenek a kerékpárral közlekedők számára, mivel a KRESZ - külön jelzés hiányában - tiltja a használatukat, miközben a buszsávtól balra lévő forgalmi sávban kerékpározni nem biztonságos. A többség a terelővonalon halad és konfliktus esetén jobbról és balról harapófogóba kerül, ez pedig a bicikliseken túl a buszsávban és a mellette fekvő forgalmi sávban haladóknak is veszélyforrást jelent.

A nemrég megváltozott szabályok szerint a kerékpározás olyan buszsávban már engedélyezhető, amely minimum 4,25 méter széles vagy ahol a csúcsidei buszforgalom nem éri el az óránkénti 30 buszt, vagyis az arra járó menetrendszerű járatok csúcsidei közös követési ideje több, mint 2 perc.

A Magyar Kerékpárosklubbal közös szakmai együttműködés kezdetén megígértük, hogy ahol lehet, megnyitjuk a buszsávokat a kerékpárosok számára. A programot a Mészáros utcai buszsáv kerékpárosok számára történő megnyitásával kezdtük és most közel 4650 méteren jelölünk ki közös busz- és kerékpársávot, 10 különböző helyszínen. A kék színű besorolást jelző táblán az autóbusz alá kerékpárt ábrázoló piktogram is kerül, illetve burkolatjelként is megjelenik majd a buszsávban kerékpáros piktogram.

Augusztus folyamán az alábbi közös busz- és kerékpársávokat jelöljük ki:

1. I-II. kerület, Fő utca (a Bem József tér és a Clark Ádám tér között), és Árpád fejdelem útja (a Zsigmond tér és a Bem József tér között), 2. V. kerület, József Attila utca és Széchenyi István tér, 3. V-XIII. kerület, Szent István körút (a Nyugati tér és Tátra utca között, onnan kerékpáros nyomként felvezet a Margit hídra), 4. VI. kerület, a Ferdinánd híd lehajtója az Izabella utca felé, 5. VI. kerület, Király utca (az Eötvös utca és a Teréz krt. között), 6. VII. kerület, Wesselényi utca (a Hársfa utca és az Erzsébet krt. között), 7. VII. kerület, Dohány utca (az Izabella utca és a Rottenbiller utca között), 8. VII. kerület, Damjanich utca (a Murányi utca és a Dózsa György út között kifelé), 9. XIII. kerület, Dózsa György út (a Szabolcs utca és a Vágány utca között a Hősök tere felé), 10. XI. kerület, Hengermalom út (a Szerémi út és a Budafoki út között a Duna felé).

Közös autóbusz- és kerékpársávok jelenleg az Etele út, a Megyeri út, a Dózsa György út egy-egy szakaszán és a Mészáros utcában találhatóak hozzávetőleg 1850 méter hosszban.

Elsőként a budai Fő utca kialakítása várható, amely a nem turisztikai célú kerékpáros igények kiszolgálására alternatív útvonalként helyettesíti a rakparti kerékpárutat. Ezzel együtt a Bem rakparton kerékpáros nyomot jelölünk ki a Jégverem utcától a Csalogány utcáig, így a gyalogosforgalom szempontjából legkritikusabb budai szakaszon tehermentesíthetjük a rakparti sétányt.

A kerékpáros és buszsávok helyszínei (térkép)

Kerékpárosok által is használható autóbusz forgalmi sáv jelzéseA program tapasztalatait a BKK értékelni fogja és ha beválik, további buszsávokat is megnyitunk a kerékpárosok előtt, melyek a fenti paramétereknek megfelelnek.

Kerékpározni azonban továbbra is csak azokban a buszsávokban szabad a KRESZ szerint, ahol azt piktogram jelzi (KRESZ: 117/c. ábra)!

Miért is jó ez?

  • A kerékpárosnak biztonságosabb az úttest jobb szélén haladni, mint a buszsávtól balra eső belső sávon, és a forgalmi sávokban haladó gépjárműveknek is biztonságosabb így.
  • A busz- és kerékpársávok kijelölése vonzóbbá teszi az adott útvonalat a kerékpárral közlekedők számára, mert a buszsávban gyorsabban tudnak haladni, mint a telített belső sávban.
  • Az autóbusz-forgalom gyorsítása és a kerékpárosok biztonsága közötti ellentét csak látszatkonfliktus. Ha a megállóhelyi várakozási időket is figyelembe vesszük, a kerékpárosok és a buszok körülbelül egyformán gyorsak. Az egyenlő átlagsebesség miatt a kerékpárosoknak jellemzően csak egyszer kell a busz mögött várnia, vagy a busznak a kerékpárt megelőznie.  Ráadásul, ha nincs lehetőség előzésre a szűk sávban, még akkor is gyorsabb, ha a busz a kerékpáros tempójával halad, mintha az „álló” kocsisorban kellene haladnia.
  • A busz-és kerékpársávok jól illeszthetők a városi kerékpáros főhálózatba, a menetirány szerinti kerékpársávok rendszerébe, olyan helyeken, ahol a buszok szempontjából az akadályoztatás mértéke elfogadható, vagy nem jár olyan sűrűn a buszjárat.
  • A belső forgalmi sáv mentesül a kerékpáros forgalomtól, így egyenletesebb és biztonságosabb lehet a gépjárművek haladása.

Hogyan kell használni? Tájékoztató a buszsávok használói számára

Mind a buszvezetők, mind a kerékpárosok részéről - a szabályok betartásán túl - a kölcsönös türelem, a másikra figyelés és az együttműködés a legfontosabb szempontok a közös sávhasználat biztonsága érdekében.

Az alábbiakat ajánljuk a kerékpárral közlekedők és a buszvezetők figyelmébe, a balesetmentes közlekedés érdekében:

Buszvezetőknek:

  • Hogyan előzhető a kerékpáros? Minimum 1 méter oldaltávolságot kell hagynia a busz és a kerékpáros között.
  • Ha nem lehetséges megelőzni a kerékpárost, mindig tartson elegendő követési távolságot a kerékpáros és a busz között!
  • Ne előzze meg a kerékpárost, ha megállóhoz közeledik a busz!
  • Amikor irányjelzővel elhagyja a megállót, ellenőrizze, hogy nincs-e előzési manővert végrehajtó gépjármű vagy kerékpáros a busz mellett/mögött.
  • Jobbra kanyarodás esetén különösen figyeljen a kerékpárosokra!

Kerékpárosoknak:

  • Kerékpározni továbbra is csak azokban a buszsávokban szabad, ahol azt a besorolás rendjét jelző táblában és az úttestre festve piktorgram jelzi!
  • Amennyire csak lehet, haladjon egyenesen, és a buszsáv jobb oldalán a jobbra tartás szabálya szerint. Ha akadály miatt ki kell térnie, ne tegye hirtelen!
  • Soha ne előzze a buszt jobbról!
  • Figyeljen a megállót elhagyó buszra. Ha a busz villogóját látja, amely azt jelzi, hogy a jármű elhagyni készül a megállót, már nem előzheti meg. Amennyiben távolról látja a régóta megállóhelyen álló buszt, lassítson, azt már ne kerülje ki, mivel a későbbiekben akadályozhatná haladását! Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!
  • Kerülje a buszok akadályozását. Ha mellékutcából érkezik, inkább várja meg a közeledő autóbusz elhaladását, és csak utána hajtson rá a buszsávra. A háta mögött jövő autóbuszt lehetőség szerint keresztutcánál félrehúzódva engedje előre. Ez Önnek alig pár másodperc, miközben az autóbuszon utasok tucatjainak kedvez vele. Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!
  • Ne kerekezzen járdán. A járda a gyalogosoké!
  • A buszsávban - mint általában az úttesten máshol is - csak egymás mögött haladhatnak a kerékpárosok!
  • Figyeljen arra, hogy látszódjon! Élénk színű ruhákban, vagy fényvisszaverők segítségével jobban látszik. Sötétben mindig kapcsolja be a lámpát!
  • Mindig jelezze, ha irányt vált. Nem csak azért, mert KRESZ-előrás, hanem a többi közlekedő iránti udvariasságból és saját biztonsága érdekében is!
  • Figyeljen a keresztező utcák forgalmára, akkor is, ha elsőbbsége van, mert nem biztos, hogy észrevették! Próbáljon meg szemkontaktusba kerülni a többi járművezetővel!

Kapcsolódó dokumentum: