BuBi Szakmai Fórumot rendeztünk az Európai Mobilitási Hét keretében 2011. szeptember 20-án. A rendezvény célja egyrészt az volt, hogy az érdeklődők tájékoztatást kapjanak a bevezetendő közbringa-rendszerről, annak céljáról, működéséről, a város, valamint a használók számára nyújtott előnyeiről, másrészt, hogy a meghívott szakemberek és érdeklődők által felvetett szempontok, kérdések segíthessék a projekt sikeres megvalósítását.
A fórumot megnyitva Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója adott részletes tájékoztatást a közbringa rendszer Budapest közösségi közlekedésében betöltött szerepéről. Elmondta, hogy a BuBi-projekt célja a kerékpáros közlekedés lehetővé tétele azok számára is, akik vagy nem rendelkeznek saját kerékpárral, vagy azt nem tudják, vagy akarják a belvárosban használni. A nemzetközi tapasztalatok alapján elmondható, hogy a rendszer bevezetését követően a kerékpározás részaránya a közlekedésben mindenhol növekedett, a közösségi kerékpárok nagyon hamar népszerűek lettek. Kiemelte, hogy a kerékpárosok tömeges megjelenése az utakon - természetesen egy alaposan előkészített tájékoztató és szemléletformáló kommunikációs stratégiával együtt - kifejezetten elősegítheti a közlekedésbiztonság növekedését, hiszen az autósok is jobban odafigyelve közlekednek. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a rendszer későbbi bővíthetőségét, már a közbeszerzési eljárás során is szem előtt tartja a BKK, s amennyiben a szükséges források idővel rendelkezésre állnak, a rendszer nagyobb területen is kiépítésre kerülhet a tenderbe épített opciók segítségével. Vitézy Dávid kiemelte: a BuBi feladata nem csak az, hogy naponta néhány ezer ember használja, ez a rendszer egyúttal a városi kerékpározás kapuja is, mellyel olyan emberek is kipróbálhatják és rászokhatnak a városi kerékpározásra, akik egyébként saját kerékpár vásárlását nem határoznák el, nem próbálnák ki.
Dalos Péter (COWI) előadásában ismertette a közösségi kerékpározás történetét a kezdetektől napjainkig, kitérve a legújabb fejlesztésekre is. Elmondta, hogy a személyes regisztrációhoz kötöttség, utánkövethetőség, valamint a megfelelő informatikai háttér biztosításával terjedtek el robbanásszerűen a világon a közbringa rendszerek. Tekintettel arra, hogy egy Magyarországon még teljesen ismeretlen rendszer bevezetéséről van szó, kiemelten fontos és hasznos a nemzetközi tapasztalatok ismerete és feldolgozása, melyet a szakértők a projekt előkészítésénél megtettek és a részletes tenderspecifikációnál is folytatni kívánnak.
Somodi László stratégiai fejlesztési és beruházási igazgató (BKK) többek között elmondta, hogy a gyűjtőállomások helyének kiválasztásánál éppúgy fontos szempont volt a közlekedési rendszerhez való csatlakozás biztosítása (pl. pályaudvarok), mint az egyéb közösségi közlekedési rendszerrel le nem fedett területek integrálása. Kitért arra is, hogy a pályázat benyújtása óta eltelt hosszú időre tekintettel a korábban meghatározott helyszínek felülvizsgálatára is sor került, s várhatóan néhány helyszín tekintetében módosításra van szükség. A 74 dokkolóállomás helyszínének felülvizsgálatát követően a pontos helyszínekről szóló térképet a BKK közzéteszi a honlapján.
Ezt követően Lendvai Tímea marketing projektmenedzser adott rövid összefoglalót a BuBi sikeres bevezetéséhez kapcsolódó kommunikációs célokról és üzenetekről, valamint, beszélt a gondosan megtervezett egyedi arculat és formavilág jelentőségéről.
A rendszer megfelelő használhatósága érdekében különösen fontos, hogy a BuBi hatásterülete kényelmesebben kerékpározható, könnyedén átjárható, vonzó és biztonságos legyen. Bencze-Kovács Virág kerékpáros stratégiai koordinátor (BKK) előadásában elmondta, hogy a szükséges forgalomtechnikai beavatkozások megvalósítása több ütemben fog megtörténni: először az egyirányú utcák kerékpározhatóságának biztosítására, csomópontok korrekciójára kerül sor, a későbbi beavatkozások pedig pl. útpálya szélesítéshez, a hidak kerékpárosbaráttá tételéhez kapcsolódnak.
A résztvevők számos kérdést tettek fel a rendszer üzemeltetésére, bővíthetőségére vonatkozóan, felhívták a figyelmet számos kockázatra. Az elhangzott észrevételeket rögzítettük és felhasználjuk a részletes műszaki specifikáció készítéséhez. A résztvevőktől kapott visszajelzések alapján elmondható, hogy egy sikeres, informatív, interaktív szakmai fórum került megrendezésre, melyből mind az érdeklődők, mind pedig a szervezők profitáltak, s mely megnyitja az utat a szakemberekkel és civil szervezetekkel történő további sikeres együttműködés előtt. A BKK a rendszer előkészítésének előrehaladtával a jövőben is hasonló fórumokon kívánja ismertetni a BuBi-val kapcsolatos terveket és meghallgatni az ötleteket, javaslatokat, esetleges kritikákat.
A konferencián bemutatott prezentációk:
- Vitézy Dávid: A BuBi szerepe Budapest közösségi közlekedésében (PDF, 0,7 MB)
- Somodi László: A projekt előrehaladása, a BuBi gyűjtőállomásai és elosztási rendszere (PDF, 1 MB)
- Lendvai Tímea: Marketing és kommunikáció (PDF, 0,5 MB)
- Bencze-Kovács Virág: A BuBi hatásterületének kerékpárosbarát átalakítása (PDF, 1,6 MB)
- Dalos Péter: Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszerek (PDF, 1 MB)