A 15-ös, 115-ös és 133-as autóbusz-viszonylatok átalakítása

Meghirdetett javaslat
Meghirdetett javaslat címeA 15-ös, 115-ös és 133-as autóbusz-viszonylatok átalakítása
Közzététel időpontja2013.07.02. 17:24
Véleményezés kezdete2013.07.02
Véleményezés vége2013.07.16
Megnevezés: A 15-ös, 115-ös és 133-as autóbusz-viszonylatok átalakítása
   
Érintett térség: Gyöngyösi utca, Marina part, Vizafogó, Újlipótváros, Lipótváros, Belváros, Ferencváros
   
Érintett viszonylatok: 15, 115, 133
   
Bevezetés tervezett időpontja: 2013. III. negyedév
   
A változást kiváltó előzmények:
  • A 15-ös és a 133-as jelzésű autóbuszok munkanapi önálló forgalma mellett a két járat munkanap esti és hétvégi összevonásával, 115-ös jelzéssel 2008-ban új járat indult a Boráros tér és az Árpád híd végállomások között.
  • A 115-ös autóbuszjárat a teljes érintett térséget nézve jobb hálózati kapcsolatokat biztosít, több relációban is közvetlenül, átszállásmentesen lehet vele utazni.
  • Munkanapokon is célszerűnek látszik a 115-ös autóbusz nyújtotta többletszolgáltatás biztosítása, kiegészítve az aktuálissá vált módosítási, fejlesztési igények megvalósításával.
  • A IX. kerületi Önkormányzat részéről kezdeményezték a Ráday utca gyalogos zóna jellegének erősítését, ezzel összhangban az átmenő közúti forgalom mellett az autóbusz forgalom megszüntetését is kérték.
   
Változás rövid leírása:
  • A 15-ös autóbusz minden nap teljes üzemidőben, meghosszabbított útvonalon, a Gyöngyösi utca M végállomásig közlekedik, déli végállomása az 1. változat szerint a Boráros tér H, illetve egy alternatív, 2. változat esetében a Kálvin tér M.
  • A 115-ös és a 133-as viszonylat megszűnik.
Útvonal:

Az új 15-ös autóbusz déli szakaszának útvonal-változatai:

  • Boráros tér H végállomás (1. változat) esetén: a Kálvin térig a jelenlegi útvonal – Üllői út – Kinizsi utca – Közraktár utca – Boráros tér H végállomás (új helyen, a 2-es villamos megállóhelye mellett)Boráros tér H végállomástól vissza a jelenlegi útvonalon
  • Kálvin tér M végállomás (2. változat) esetén: a Fővám térig a jelenlegi útvonal– Vámház körút – Kálvin tér M – Múzeum körút – Astoria – Károly körút – Deák Ferenc tér –vissza a jelenlegi útvonalon (ideiglenes útvonal a Ferenciek tere átépítésének ideje alatt)

Az új 15-ös autóbusz meghosszabbított északi szakaszára az útvonalvezetés tekintetében szintén két változatot vizsgálunk:

  • A) változat: a 115-ös és 133-as autóbusz jelenlegi útvonala – Vizafogó utca – Cserhalom utca – Csavargyár utca – Váci út – Gyöngyösi utca M végállomás, Gyöngyösi utca M – Váci út – Csavargyár utca – Cserhalom utca – Vizafogó utca – Népfürdő utca – tovább a 115-ös autóbusz jelenlegi útvonalán
  • B) változat: a 115-ös és 133-as autóbusz jelenlegi útvonala – Vizafogó utca – Cserhalom utca – Csavargyár utca – Váci út – Gyöngyösi utca M végállomás, Gyöngyösi utca M – Váci út – Csavargyár utca – Cserhalom utca – Vizafogó utca – Váci út – Forgách utca M – Dagály utca – Népfürdő utca – tovább a 115-ös autóbusz jelenlegi útvonalán
   
Megállóhely:

1. változat:

  • új megállóhely létesül
    • a Kinizsi utcában a Közraktár utcánál
    • a Közraktár utcában a Zsil utcánál
    • a Boráros tér H végállomás új helyre kerül a 2-es villamos megállóhelye mellé
  • felhagyásra kerülő megállóhelyek:
    • Bakáts tér
    • Boráros tér (a Ráday utcában)
    • Boráros tér H jelenlegi végállomás

2. változat:

  • felhagyásra kerülő megállóhelyek:
    • Köztelek utca
    • Ráday utca
    • Bakáts tér
    • Boráros tér (a Ráday utcában)
    • Boráros tér H végállomás
    • Lónyay utca
    • Czuczor utca
    • Török Pál utca

A) változat:

  • új megállóhely létesül
    • mindkét irányban a Cserhalom utca – Csavargyár utca kereszteződésnél
    • a Lehel tér irányában a Népfürdő utcában, a Dagály strandfürdő közelében
  • felhagyásra kerülő megállóhelyek:
    • Forgách utca M
    • Árpád híd M
    • Lomb utca
    • Karikás Frigyes utca

B) változat:

  • új megállóhely létesül
    • mindkét irányban a Cserhalom utca – Csavargyár utca kereszteződésnél
  • felhagyásra kerülő megállóhelyek:
    • Árpád híd M
    • Lomb utca
Üzemidő:
  • A 15-ös autóbusz minden nap, teljes üzemidőben közlekedik, munkanapokon az első járat a Gyöngyösi utcától 5.30 körül, déli végállomásáról 6.00 óra körül, az utolsó a Gyöngyösi utcától 21.00 óra körül, déli végállomásáról 21.30 körül indul.
  • Hétvégén megközelítőleg 1 órával később indulnak az első járatok.
Követési idő:
  • A 15-ös autóbuszok munkanapokon a reggeli csúcsidőszakban 12 percenként, napközben és a délutáni csúcsidőszakban 15 percenként közlekednek, késő este 20 perces közlekedést tervezünk. Hétvégi napokon általában 20 percenként közlekednek a járatok, kivéve szombat délelőtt, ekkor 15 percenkénti közlekedést tervezünk.

A tervek szerint a 15-ös autóbusz minden nap teljes üzemidőben módosított útvonalon közlekedik, útvonala északi irányban meghosszabbodik a Gyöngyösi utca M végállomásig a Vizafogó utca – Cserhalom utca – Csavargyár utca – Váci út útvonalon. Ellenkező irányban a 15-ös autóbusz vagy a Cserhalom utca – Vizafogó utca – Népfürdő utca útvonalon, vagy a Váci utat is érintve a Vizafogó utca – Váci út – Forgách utca M – Váci út – Dagály utca – Népfürdő utca útvonalon halad.

A vonal déli szakaszán a Ráday utca, a Bakáts utca és a Bakáts tér felújítása és sétáló utca jellegűvé történő átalakítása miatt a IX. kerületi Önkormányzat kifejezett kérése volt a Ráday utca forgalomcsillapítása, és az autóbusz forgalom korlátozása. A módosítást két változatban vizsgáltuk: Amennyiben a járat továbbra is a Boráros térig közlekedik (1. változat), akkor a Ráday utca érintése nélkül az Üllői út – Kinizsi utca – Közraktár utca – Boráros tér H útvonalon halad, a Boráros téri végállomás ezzel egyidőben átkerül a 2-es villamos megállóhelye mellé. Ellenkező irányban változatlan marad az útvonal. A forgalomcsillapítás kiterjesztése esetén a járat a teljes ferencvárosi szakaszt kihagyja (2. változat), ekkor a az autóbuszok a Fővám tér – Vámház körút – Kálvin tér M – Múzeum körút útvonalon fordulnak vissza.

A 15-ös autóbusz fenti módosításaival egy időben a 115-ös és 133-as viszonylatok szükségtelenné válnak, és megszűnnek.

Az útvonal-változatoktól függően új megállóhelyek létesülnek a Marina part jobb kiszolgálása érdekében a Cserhalom utca – Csavargyár utca térségében és a Dagály strandfürdőnél, valamint a déli szakaszon a Közraktár utcánál és a Zsil utcánál. Szintén a lehetséges útvonal-változatok függvényében néhány megállóhely felhagyásra kerül, illetve a Boráros téren a végállomást áthelyezzük a 2-es villamos megállóhelye mellé.

A 15-ös autóbuszok általában 5:30 és 21.30 óra között közlekednek, hétvégén kb. 1 órával később indul az első járat. A járatok csúcsidőszakban 12-15, egyéb időszakokban 15-20 percenként közlekednek.

A 79-es trolibuszvonal Révész utcai meghosszabbítása kapcsán a XIII. kerületi önkormányzat részéről felmerült a Viza utca – Párkány utca – Pannónia utca vonalvezetés is, amelyet a trolibusz járművek korlátozott önjáróképessége miatt egyelőre nem tudunk megvalósítani. Javaslatként felvetjük, hogy a módosuló 15-ös autóbusz is fel tudná tárni ezt az útvonalat, ahol két új megálló kijelölésével tovább javítható a lakótelep kiszolgálása.

zakmai indoklás
  • A jelenlegi 115-ös autóbuszjárat vonzó munkanap esti és hétvégi szolgáltatása (átszállásmentes kapcsolatok) kiterjeszthető minden időszakra.
  • A Marina part kiszolgálása a terveink között szerepel, a 15-ös autóbuszvonal meghosszabbításával közvetlen belvárosi kapcsolat létesíthető.
  • A közelmúltban, a 206-os és 109-es járatok kiváltásával meghosszabbított 9-es autóbusz üzeme során szerzett tapasztalatok alapján, a bevezetendő összevont járat kedvezőbb az utasforgalom számára, üzemeltetési szempontból pedig hatékonyabb.
  • A IX. kerületi Önkormányzat kifejezett kérése a Ráday utca forgalomcsillapítása.
  • A 133-as vonalon jelenleg kerülő utazással elérhető Árpád híd M végállomás az utasszámok alapján nem jelent vonzó kapcsolatot, így a Gyöngyösi utca M elérése mellett felhagyható.
   
Várható eredmények:
  • A Marina part tömegközlekedési lefedettségének javulása, közvetlen belvárosi kapcsolat létrejötte.
  • Az új, összevont 15-ös vonalon a 115-ös járat jellemzőinek kiterjesztésével, több relációban lehetséges gyorsabb, átszállásmentes utazás.
  • A jelenleg a 133-as autóbusszal kiszolgált térségből hosszabb időszakban biztosítunk közvetlen belvárosi kapcsolatot.
  • A Ráday utca környezeti terhelése csökken.
   
Észrevételek beküldésének határideje: 2013. július 16.

 A 15-ös autóbusz tervezett útvonali térképének 1. változata

A 15-ös autóbusz tervezett útvonali térképének 2. változata

Letölthető dokumentumok(1)

te_15_115_133pdf575.79 kb2021.03.19. 14:49