A Rákóczi híd 1995-ös átadása óta napirenden lévő közlekedési fejlesztés ért véget 2019-ben az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig meghosszabbított szakaszának átadásával. A fejlesztésnek köszönhetően Kelenföld vasútállomás csomópont a korábbinál is hatékonyabban érhető el a kelenföldi lakótelep, Ferencváros és Dél-Pest térségéből, lehetővé vált az agglomerációból érkezők gyorsabb eljutása az említett városrészek felé, valamint a belváros felé tartó metró- és villamosvonalak elérése a környék lakói számára. Az 1-es villamos a nagykörúti vonal után Budapest második legforgalmasabb villamosvonala, munkanapokon 153 ezer felszállóval. A vonal meghosszabbítása által – melyet megelőzött a Közvágóhídig húzódó szakasz teljes felújítása – annak hossza 13,3 kilométerről 18,2 kilométerre nőtt. A beruházás két ütemben valósult meg: 2015-re elkészült az Etele út/Fehérvári útig húzódó új, 3,2 kilométeres dél-budai szakasz, majd 2019-ben átadták az 1,7 kilométeres új, Kelenföld vasútállomásig tartó szakaszt is.
Az Etele úton húzódó új vágányszakaszt végig füvesítették. A villamosvégállomás az Etele téren, a helyközi autóbusz-pályaudvar melletti részen közvetlen kapcsolatot biztosít a dél-budai régió felé közlekedő vonatokhoz és autóbuszokhoz, valamint az M4-es metróhoz. A villamos-végállomás eléréséhez sem a buszpályaudvar, sem a vasútállomás felől nem szükséges a közutat keresztezni, és a peronokat, megállókat akadálymentesen lehet megközelíteni. A vonal meghosszabbítása beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a villamosok jelenlegi forgalma – a gyorsabb haladásnak, a kiszámíthatóbb közlekedésnek, valamint az átszállásszámok csökkenésének köszönhetően – jóval nagyobb, mint a korábban erre közlekedő buszoké volt.
Időszak
2014–2019
Fotók
Főbb adatok és számok