Élhetőbb, balesetmentesebb Budapest: forgalomcsillapítási projektek több fővárosi kerületben

A köztereink zöldfelületének, sétálásra alkalmas részeinek aránya alapvetően határozza meg, hogyan érezzük magunkat szűkebb, vagy akár tágabb lakókörnyezetünkben. Nem túlzás azt állítani, hogy minden Budapesten élő ember egy élhetőbb, otthonosabb, biztonságosabb, csendesebb és tisztább levegőjű fővárosban szeretne élni. Ezért a Fővárosi Önkormányzat és a BKK 2020-ban tizenkét fővárosi kerület tizenöt kisebb-nagyobb területén indított kisebb-nagyobb területek forgalomcsillapításával, sebességcsökkentésével, közterek gyalogosoknak, kerékpárosoknak történő visszaadásával olyan mintaprojekteket, amelyek a szükséges emberközpontú fordulat első lépésének tekinthetők. Ezzel párhuzamosan elindult az a társadalmi párbeszéd is, amely hozzásegíti a döntéshozókat a megalapozott döntések meghozatalához.

A mintaprojektek részeként többek között

  • Belső-Erzsébetvárosban ideiglenes forgalmi renddel szorították ki az átmenő autóforgalmat: számos utca egyirányúsága megfordult, más utcákat korlátozott forgalmú útszakasszá minősítették, több utca zsákutcává vált vagy sebességét korlátozták, néhány útszakaszon pedig megszűnt a parkolási lehetőség;
  • közösségi tér jött létre az Andrássy út szervizútjain a Rózsa utca és a Vörösmarty utca között;
  • a nyári hónapokban hétvégenként visszaadják a Pesti alsó rakpartot a gyalogosoknak és a kerékpárral, rollerrel közlekedőknek;
  • 50 km/órára csökkentették a megengedett sebesség határát az Üllői út IX. kerületi, Könyves Kálmán körút és Határ út közötti, sűrűn lakott szakaszán;
  • szintén 50 km/órára csökkentették a megengedett legnagyobb sebességet a III. kerületi Vörösvári út és Szentendrei út sűrűn lakott szakaszán;
  • a Belső-Ferencváros egy részét nyári hétvégékre forgalomcsillapított övezetté alakították, a Bakáts téren és az ahhoz közeli utcákban pedig a forgalomcsillapítást segítő ideiglenes forgalmi rendet vezettek be;
  • Lipótvárosban, amely évek óta küzd az átmenőforgalom csökkentéséért, több gyalogosbarát tér- és utcafelújítás történt, és a forgalmi rend is úgy változott, hogy a városrészt már sokkal kevésbé uralják az autók;
  • szintén az átmenőforgalom csökkentése a XI. kerületi Budafoki út elején bevezetett új forgalmi rend célja.

 

Időszak

2020–2022
 

Térképen a Belső-erzsébetvárosi projekt

Térképen a Belső-erzsébetvárosi projekt

 

Főbb adatok és számok

12 kerületben vezettek be forgalomcsillapítási intézkedést
15 mintaprojekt indult 2020-ban

 

További információ