Az M2-es metró és a H8-as HÉV Örs vezér tere végállomáson történő összekötésének célja, hogy egy új, Rákosfalva–Rákoskeresztúr központ közötti szárnyvonalnak a lehetőségét előkészítse. A fejlesztéssel érintett agglomerációs települések (Gödöllő, Csömör, Kerepes, Kistarcsa, Mogyoród és Nagytarcsa) lakosainak száma az elmúlt 15 évben 30-60 százalékkal nőtt. Az érintett települések lakosainak tulajdonában lévő gépjárművek száma 2015-re a 2000-es adatokhoz képest 68 százalékkal, a 2009-es adatokhoz képest 15 százalékkal növekedett. Ez az autóforgalom a főváros számára egyre nagyobb környezeti terhet jelent. A fejlesztendő terület az északkelet-budapesti közlekedési folyosóban helyezkedik el, ami a főváros második legforgalmasabb elővárosi tengelye: az összes napi utazás száma egy irányban körülbelül 110 ezer fő, ami a teljes budapesti agglomerációs forgalom 15 százalékát teszi ki. A fejlesztés által érintett terület 230.000 fő budapesti, valamint 80 ezer fő agglomerációban élő lakost ölel fel.
A H8-as és a H9-es HÉV nyomvonala nagyon kedvező, számos települést és külső kerületet (X., XIV. és XVI.) ér el. A benne rejlő lehetőség azonban jelenleg kihasználatlan, ami a szolgáltatási szint fejlesztését teszi szükségessé, hiszen az Örs vezér terén kedvezőtlenek a kényszerű átszállási kapcsolatok, a HÉV-szerelvények műszaki állapota elavult, kedvezőtlen az utasok eljutási ideje is. Nincsenek akadálymentesített megállóhelyek, P+R és B+R parkolók sem, továbbá nem megfelelő a megállókiosztás. A HÉV nem tudja maradéktalanul ellátni a szükséges utazási igényeket, ezért a vonallal párhuzamosan buszjáratok is közlekednek, ma is több utast szállítva, mint a HÉV. A fejlesztés célja a XXI. század elvárásainak és műszaki színvonalának megfelelő városi-elővárosi közlekedési rendszer létesítése;
az agglomerációs települések és a budapesti munkahelyek, iskolák és közintézmények jobb elérhetőségének biztosítása; a közösségi közlekedés részarányának javítása az összes közlekedési módon belül, a belváros közúti terheltségének csökkentése; az autós közlekedéssel szemben is versenyképes menetidővel rendelkező, átszállásmentes kapcsolat megvalósítása az agglomeráció, a budapesti kerületek, illetve a belváros között.
A projektet 2021 szeptemberében a Budapesti Fejlesztési Központ vette át a BKK-tól.
Időszak
2012–2020
Fejlesztéshez szükséges forrás rendelkezésre állása
nem a BKK projektje