Az M3 metró középső szakaszának felújítása idejére is bővítjük a legtöbb városrész felől a lezárt metrószakaszt elkerülő, közvetlenül a belváros vagy az üzemelő metróvonalak felé közlekedő járatok kínálatát. Érdemes megfontolni, hogy úti célodat ne feltétlenül a metrópótló busszal, hanem a nagy kapacitású, az északi és a déli metrópótlás során nagyrészt már megszokott alternatív utazási lehetőségeket nyújtó járatokat kihasználva, új utazási irányokat igénybe véve, gyorsan érd el.
Válaszd ki, melyik városrész felől utaznál a belvárosba, és interaktív térképünkön ismerd meg az ajánlott útvonalainkat.
Észak-Budapest
- Megyer és Káposztásmegyer térsége
- Újpest központi része
- Rákospalota és Újpalota térsége
- Angyalföld térsége
- Óbuda térsége
Belváros
Dél-Pest
- Alacskai úti lakótelep
- Eperjes utca környéke
- Gloriett-lakótelep
- Havanna-lakótelep
- József Attila-lakótelep
- Kispest-Kertváros
- Mártírok útja térsege
- Pacsirtatelep
- Pesterzsébet központi része
- Soroksár-Újtelep
- Szabótelep
- Soroksár
- Ganzkertváros, Ganztelep
- Gyömrői út térsége
- Kispesti lakótelep
- Óhegyi és Újhegyi lakótelep
- Pestszentimre
- Wekerletelep
- Pestszentlőrinc központi része
- Kőbánya-Kertváros és Akadémiaújtelep
- Rákoshegy
- Rákoskeresztúr központi rész, Rákoscsaba, Rákoskert
- Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér
Előzmények
2017 őszén elkezdődött a főváros egyik legjelentősebb közlekedési beruházása, a napi mintegy 500 ezer utast szállító M3 metró rekonstrukciója. A munkálatok több ütemben, több évig tartanak, és sok százezer utas napi utazási szokásait érintik. Az északi szakasz felújítását követően jelenleg – 2019 áprilisától – a déli, Nagyvárad tér–Kőbánya-Kispest közötti szakasz felújítása zajlik, amellyel párhuzamosan már négy belvárosi állomást (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák) is lezártak.
A rekonstrukció ütemezése szerint a déli (Kőbánya-Kispest–Nagyvárad tér) felújított metrószakasz átadását követően, 2020. november 7-től a felújítás a középső (Lehel tér–Nagyvárad tér közötti) szakaszon folytatódik.
A középső szakasz lezárása idején az M3 metró egyrészt Újpest-központ és a Lehel tér, másrészt Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között közlekedik. A kimaradó szakaszon – a Lehel tér és a Nagyvárad tér között – metrópótló buszokkal lehet majd utazni.
A BKK megvizsgálta, hogy a Lehel tér–Nagyvárad tér metrószakasz felújítása alatt várhatóan miként rendeződik át a forgalom az érintett hálózaton, ennek alapján lakótérségekre bontva részletes mobilitási tervet dolgozott ki. A mobilitási tervekhez a BKK felhasználta a metró északi és déli szakaszán 2017 óta már sikeresen működő pótlás tapasztalatait: a rekonstrukció kezdetétől az M3 metró pótlása zavartalan, a pótlóbuszok a rendelkezésre álló közúti kapacitás maximális kihasználásával, a csúcsidőben rendkívül gyakran, folyamatosan közlekednek. Az eltelt mintegy három évben a metró nyomvonala felett közlekedő metrópótló autóbuszokkal, valamint a metrót elkerülő, alternatív irányokba is többletkapacitást nyújtó járatokkal a BKK maradéktalanul kielégítette a felmerülő közlekedési igényeket.
A térségenként bemutatott tervek jellemzője, hogy az utasok igénybe vehetik:
- a Lehel tér és a Nagyvárad tér között igen sűrűn, csúcsidőszakban 45 másodpercenként közlekedő metrópótló autóbuszokat;
- a belváros gyorsabb elérését biztosító – a legnagyobb részben az északi vagy a déli szakasz pótlásakor már bevezetett és megismert – alternatív eljutási lehetőségeket nyújtó járatokat;
- a metróval a belvárosi szakaszon átutazók a pótolt útvonalat elkerülő, alternatív észak–déli kapcsolatot lefedő járatokat.
A BKK az alábbiakban mutatja be az M3 metró középső szakaszának felújítása idején bevezetendő közlekedési rendet, a lakótérségekre bontott mobilitási ajánlatokat.
Az M3 metró középső szakaszának pótlása idejére tervezett közlekedési rend
A metró, a metrópótló és a mentesítő járatok közlekedése
- Az M3 metró hétköznap a teljes nappali üzemidőben közlekedik egyrészt Újpest-központ és a Lehel tér, másrészt a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között. A Lehel tér és a Nagyvárad tér között az M3 jelű metrópótló busz közlekedik, a Váci út–Bajcsy-Zsilinszky út–Kiskörút–Üllői út nyomvonalon. A pótlóbusz a metró lezárt állomásait szolgálja ki, és a korábbiakban a hétvégenként már alkalmazott rend szerint a Ferenciek tere állomás helyett az Astoriát érinti.
- A pótlóbuszok rendkívül sűrűn, a reggeli csúcsidőszakban 45, napközben 90 másodpercenként indulnak.
- Dél-Pest felől metróval a Nagyvárad térre érkezők nemcsak a pótlóbuszokkal, hanem a 2M jelű új, mentesítő villamosjárattal is eljuthatnak közvetlenül a belváros felé. Fontos tudni, hogy a mentesítő villamosra - a metrópótlóval ellentétben - új jegyet kell váltani, abban az esetben is, ha valaki a metróról száll át erre a járatra. Az új 2M mentesítő villamosjárat – a Haller utca és Soroksári út csomópontjában kiépült új vágánykapcsolatnak köszönhetően – a Keleti pályaudvartól indul, és a 24-es villamos vonalán eléri a Nagyvárad teret, majd a Haller utcáról a Soroksári útra fordulva a 2-es villamos útvonalán, a pesti rakparton keresztül, kiszolgálva a belváros számos forgalmas csomópontját, a Jászai Mari térig közlekedik.