Ajánlott útvonalak

Az M3 metró középső szakaszának felújítása idejére is bővítjük a legtöbb városrész felől a lezárt metrószakaszt elkerülő, közvetlenül a belváros vagy az üzemelő metróvonalak felé közlekedő járatok kínálatát. Érdemes megfontolni, hogy úti célodat ne feltétlenül a metrópótló busszal, hanem a nagy kapacitású, az északi és a déli metrópótlás során nagyrészt már megszokott alternatív utazási lehetőségeket nyújtó járatokat kihasználva, új utazási irányokat igénybe véve, gyorsan érd el.

Válaszd ki, melyik városrész felől utaznál a belvárosba, és interaktív térképünkön ismerd meg az ajánlott útvonalainkat.

 

Észak-Budapest


Belváros


Dél-Pest

 

Előzmények

2017 őszén elkezdődött a főváros egyik legjelentősebb közlekedési beruházása, a napi mintegy 500 ezer utast szállító M3 metró rekonstrukciója. A munkálatok több ütemben, több évig tartanak, és sok százezer utas napi utazási szokásait érintik. Az északi szakasz felújítását követően jelenleg – 2019 áprilisától – a déli, Nagyvárad tér–Kőbánya-Kispest közötti szakasz felújítása zajlik, amellyel párhuzamosan már négy belvárosi állomást (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák) is lezártak.

A rekonstrukció ütemezése szerint a déli (Kőbánya-Kispest–Nagyvárad tér) felújított metrószakasz átadását követően, 2020. november 7-től a felújítás a középső (Lehel tér–Nagyvárad tér közötti) szakaszon folytatódik.

A középső szakasz lezárása idején az M3 metró egyrészt Újpest-központ és a Lehel tér, másrészt Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között közlekedik. A kimaradó szakaszon – a Lehel tér és a Nagyvárad tér között – metrópótló buszokkal lehet majd utazni.

A BKK megvizsgálta, hogy a Lehel tér–Nagyvárad tér metrószakasz felújítása alatt várhatóan miként rendeződik át a forgalom az érintett hálózaton, ennek alapján lakótérségekre bontva részletes mobilitási tervet dolgozott ki. A mobilitási tervekhez a BKK felhasználta a metró északi és déli szakaszán 2017 óta már sikeresen működő pótlás tapasztalatait: a rekonstrukció kezdetétől az M3 metró pótlása zavartalan, a pótlóbuszok a rendelkezésre álló közúti kapacitás maximális kihasználásával, a csúcsidőben rendkívül gyakran, folyamatosan közlekednek. Az eltelt mintegy három évben a metró nyomvonala felett közlekedő metrópótló autóbuszokkal, valamint a metrót elkerülő, alternatív irányokba is többletkapacitást nyújtó járatokkal a BKK maradéktalanul kielégítette a felmerülő közlekedési igényeket.

A térségenként bemutatott tervek jellemzője, hogy az utasok igénybe vehetik:

  • a Lehel tér és a Nagyvárad tér között igen sűrűn, csúcsidőszakban 45 másodpercenként közlekedő metrópótló autóbuszokat;
  • a belváros gyorsabb elérését biztosító – a legnagyobb részben az északi vagy a déli szakasz pótlásakor már bevezetett és megismert – alternatív eljutási lehetőségeket nyújtó járatokat;
  • a metróval a belvárosi szakaszon átutazók a pótolt útvonalat elkerülő, alternatív észak–déli kapcsolatot lefedő járatokat.

A BKK az alábbiakban mutatja be az M3 metró középső szakaszának felújítása idején bevezetendő közlekedési rendet, a lakótérségekre bontott mobilitási ajánlatokat.
 

Az M3 metró középső szakaszának pótlása idejére tervezett közlekedési rend

A metró és a metrópótló járatok közlekedése

  • Az M3 metró hétköznap a teljes nappali üzemidőben közlekedik egyrészt Újpest-központ és a Lehel tér, másrészt a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között. A Lehel tér és a Nagyvárad tér között az M3 jelű metrópótló busz közlekedik, a Váci út–Bajcsy-Zsilinszky út–Kiskörút–Üllői út nyomvonalon. A pótlóbusz a metró lezárt állomásait szolgálja ki, és a korábbiakban a hétvégenként már alkalmazott rend szerint a Ferenciek tere állomás helyett az Astoriát érinti.
  • A pótlóbuszok rendkívül sűrűn, a reggeli csúcsidőszakban 45, napközben 90 másodpercenként indulnak.
  • A metróval a Lehel térre érkező és onnan a Nagykörút térségébe továbbutazókat segítik a metrópótló buszok mellett az M14 jelű sűrítő pótlóbuszok is a legforgalmasabb időszakokban, a Lehel tér és a Nyugati pályaudvar között. A sűrítő pótlóbuszok a 14-es villamossal érkező utasok belvárosba jutását segítve a Lehel téri villamosvégállomás melletti buszmegállóból indulnak.
  • Dél-Pest felől metróval a Nagyvárad térre érkezők nemcsak a pótlóbuszokkal, hanem a 2M jelű új, metrópótló villamosjárattal is eljuthatnak közvetlenül a belváros felé. Az új 2M metrópótló villamosjárat – a Haller utca és Soroksári út csomópontjában kiépült új vágánykapcsolatnak köszönhetően – a Keleti pályaudvartól indul, és a 24-es villamos vonalán eléri a Nagyvárad teret, majd a Haller utcáról a Soroksári útra fordulva a 2-es villamos útvonalán, a pesti rakparton keresztül, kiszolgálva a belváros számos forgalmas csomópontját, a Jászai Mari térig közlekedik.