MORE

Nagy forgalmú városi utak funkciójának újragondolása.

Projekt neve: MORE (Multi-modal Optimisation of Road-space in Europe)

Projekt neve magyarul: Nagy forgalmú városi utak funkciójának újragondolása

Időtartam: 2018. 09. 01. – 2021. 08. 31.

Vezető partner: University College London (UCL)

 

Partnerek: Technische Universität Dresden, Fondation Nationale des Sciences Politiques, PTV Planung Transport Verkehr, Dynniq Nederland, Vectos (South) Limited, Buchanan Computing Ltd., European Integrated Project, Polis, Union Internationale des Transports Publics, IRU Projects ASBL, Nemzetközi Gyalogos Szövetség, Európai Kerékpárosok Szövetsége, Budapesti Közlekedési Központ, Lisszaboni Városi Tanács, Transport for London, Malmö Stad, Konstanca Önkormányzata

A projekt összköltségvetése: 5 537 113,75 €

BKK költségvetése a projektben: 281 750 €

Támogatási szerződés azonosítója: 769276

Támogatók: Horizon 2020

BKK szerepe a projektben: Projektpartner

Projekthonlap: https://www.roadspace.eu/


Ismertető

A MORE olyan több szempontú közterület-megújítási kutatás-fejlesztési projekt, amelynek célja, hogy megoldást találjon a városi főutak közlekedési problémáira. A projekt elsősorban azokra az utakra koncentrál, ahol a gépjárműforgalom negatív hatásai élhetetlenné teszik a közterületeket, amelyeket a gyalog és a kerékpárral közlekedők is használnak. A projekt célja ezenkívül a TEN-T hálózatra ráhordó fő útvonalak időbeli és térbeli kapacitásának optimalizálása. A projektben a BKK – a konzorciumvezető UCL mellett – London, Lisszabon, Malmö és Konstanca városával dolgozik együtt az adott városban választott útszakasz részletes vizsgálatán.

A Budapesten a célterület a TEN-T Mediterrán korridorhoz csatlakozó városi összekötő útszakasz (M1/M7 autópálya-bevezető–Keleti pályaudvar). A BKK 2019-ben elvégezte ennek részletes feltérképezését, a magyar tervezési előírások összegyűjtését, a tervezési és kivitelezési gyakorlatok megismerését, majd a részletes adatgyűjtést (gyalogosszámlálás, csomóponti forgalomfelvétel a Ferenciek tere–Blaha Lujza tér szakaszon). A modellezés segítségével 2020-ban a közösségi tervezést, valamint a különböző keresztmetszeti elrendezésekre vonatkozó forgatókönyvek kialakítását vizsgálták részletesen.

A BKK részletesen tanulmányozott célterületen 2020. szeptember–októberben társadalmi egyeztetés keretében elemzi a közlekedési problémákat és a közterület-használathoz kapcsolódó igényeket az erre a célra, a felméréshez létrehozott weboldalon. A társadalmi egyeztetés eredményeit többek között új közterület-használati megoldások vizsgálatához (pl. igényalapú közterület-kialakítás, dinamikus járdaszegély-használat, forgalmi sávok és közlekedési felületek dinamikus újraosztása) használja fel.