Újjáéledő sugárutak Budapesten

Belvárosi autópályák helyett élhető sugárutakat!

Torlódások, kihalt üzletek, rossz levegő, zaj és kosz, nyáron elviselhetetlen hőség: a legtöbb budapestinek valószínűleg ez jut eszébe először, ha a Váci út vagy az Üllői út belvárosi szakaszára gondol. Mindaz, ami élhetetlenné tesz egy nagyvárost. Az M3-as metró felújításának befejezésével történelmi lehetőség nyílik arra, hogy Budapest észak-déli sugárútjai ne elsősorban a belvároson csak keresztülmenő forgalmat szolgálják ki, hanem ismét élettel teli, gazdaságilag és kulturálisan is pezsgő, elsősorban a helyiek igényeit kiszolgáló főútvonalak legyenek, ahol jó sétálni, kényelmes vásárolni és összességében helyben több időt tölteni – mint például a Bartók Béla úton.

 

a Károly körút régen és most


  

A történelmi belváros úthálózatát nem ilyen forgalomra tervezték

A belvárosi utakat nem az évről évre egyre több autóra és nem ekkora átmenőforgalomra tervezték. Az, hogy a Váci út – Üllői út tengely évtizedekig városi autópályaként funkcionált - ahol az elsődleges cél a gépjárműforgalom belvároson keresztül történő átvezetése volt - számos negatív következménnyel járt. Az elmúlt évtizedekben állandósultak a dugók, jelentős zaj- és légszennyezést okozva, a zaj és a por miatt egyre kellemetlenebb lett sétálni és helyben időt tölteni. Nem csoda, hogy az egykor virágzó boltok és teraszok szép lassan elveszítették vásárlóik jelentős részét is, mára pedig sok üzlethelyiség üresen áll.

 

Megújult a metró, megújul a felszín is

Az Üllői és Váci út alatt futó, az ország legforgalmasabb vasútvonalának számító M3-as metró felújítása 2023 tavaszára ért véget: minden állomás új külsőt és belsőt kapott, a teljes vonal akadálymentessé vált, új vágányokat építettek be, biztonságosabb lett az utazás. Röviden: a Budapesten közlekedők szinte egy vadonatúj metrót kaptak vissza. 

 

a felújított M3-as metró Nagyvárad téri állomása
a felújított M3-as metró Nagyvárad téri állomása

   
A felújítás idejére a korábbi forgalmi sávokból buszsávokat alakítottak ki. Ezeknek és más belvárosi beruházásoknak köszönhetően – mivel az utak áteresztőképessége csökkent – 2017-et követően jelentősen csökkent a városközpont forgalmi terhelése. A metrófelújítás befejeztével viszont már nincs szükség a metrópótló sávokra. Ahhoz, hogy ne ússzon el a kínálkozó lehetőség, és megtehessük az első lépést Budapest újra élettel teli sugárútjai felé, a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút úgy döntött, a Váci út Gogol utca és Nyugati pályaudvar közötti szakaszán, valamint az Üllői út Kálvin tér és Nagyvárad tér közötti szakaszán – részben védett - kerékpársávokat alakít ki a metrópótló buszsávok helyén. Az elképzelést az érintett önkormányzatokkal, a Magyar Autóklubbal és a Magyar Kerékpárosklubbal is egyeztették.

 

a megújuló Üllői út látványterve
a megújuló Üllői út látványterve


  

Mindenki nyer

A Váci út–Üllői út tengelyen olyan forgalmi rendet alakítottunk ki, amely megőrzi a belvárosi kerületek alacsonyabb terhelését. Így az eddigiekhez képest többféle közlekedési eszközzel lehet biztonságosan haladni, eközben a városmag legbelső részein, a Bajcsy-Zsilinszky úton vagy a Kiskörúton csökkenti a forgalmi korlátozások miatt korábban kialakult torlódások mértékét is: visszaáll a metrópótlás előtti forgalmi rend a korábban is meglévő buszsávok mellett. Az akadálymentesítés elősegítése érdekében a Nyugati pályaudvarnál és az Astoriánál új gyalogátkelőket alakítunk ki.

 

Váci út

  • A Göncz Árpád városközpont és a Dózsa György út közötti szakaszon nőtt az autóval is használható sávok száma. Már újra 2×3 sávon haladhatnak a gépjárművek.
  • A Gogol utca és a Nyugati tér közötti szakaszon új kerékpársávok jöttek létre. Autóval az eddigiekhez hasonlóan továbbra is 2×2 sávon lehet haladni. 
  • A Nyugati téren három új gyalogátkelőhely létesül 2023 nyarán.

 

Bajcsy-Zsilinszky út

A Nyugati tér és a Deák Ferenc tér között visszaállt a metrópótlás előtti forgalmi rend. Ez azt jelenti, hogy a továbbiakban már 2×2 sávon haladhatnak az autók, emellett mindkét irányban közös busz- és kerékpársáv is segíti a biztonságos és gyors közlekedést.

 

Kiskörút

  • A Deák Ferenc teret és a Kálvin teret összekötő Károly körúton és Múzeum körúton szintén a metrópótlás előtti forgalmi rend lépett életbe: újra 2×1 kerékpársáv és 2×2 forgalmi sáv  használható.
  • Az Astoriánál 2023-ban új gyalogátkelőhely létesül. 

 

Üllői út

  • A Kálvin tértől a Szabó Ervin térnél lévő benzinkútig új, közös busz- és kerékpársávokat alakítanak ki 2023 júliusában.
  • A benzinkúttól a Népligetig pedig – ahol lehetséges – fizikai elemekkel elválasztott kerékpársávok jönnek létre júliusban. A kerékpársávok kapcsolódnak majd a már meglévő kerékpárutakhoz. 

 

koppints az ábrára a nagyításért

 

Miért fontos a biztonságos, összefüggő kerékpáros hálózat?

Minden embert megillet, hogy biztonságos körülmények között közlekedhessen Budapesten. A belvárost átszelő észak-déli úthálózaton eddig csak szakaszosan lehetett biztonságosan biciklizni, az új forgalmi rendnek köszönhetően azonban teljesen átjárható lesz a belváros észak-déli irányban. A Hungária körúton belül észak-déli irányban létesülő összefüggő kerékpáros úthálózat jelentős fejlődés a korábbi, kevésbé biztonságos állapothoz képest, kihasználtságukat ráadásul a végig kiépült MOL Bubi-hálózat is növeli majd. És, hogy mitől lesznek biztonságosak ezek a sávok? Attól, hogy műanyag elemek, úgynevezett pollerek választják majd el a kerékpársávokat a gépjárműforgalomtól. Budapesten máshol jelenleg nem létezik ilyen kialakítású kerékpáros útvonal. A fejlesztés a budapestiek szavazatai alapján a Közösségi Költségvetés forrásaiból valósul meg.

 

kerékpározó a Váci úti védett bringasávban
kerékpározó a Váci úti védett bringasávban

 

Mindezeken túl jelentősen biztonságosabb és kényelmesebb lesz biciklizni a nagyobb csomópontokban is: kerékpáros átvezetést alakítanak ki a Nyugati téren a felüljáró vonalával párhuzamosan a Nagykörúton keresztül. Új kerékpáros átvezetés épül a Népligetnél is a Könyves Kálmán körúton keresztül, valamint az Astoria csomópontban is biztonságosabbá válik a biciklizés a Deák Ferenc tér irányába. 

 

Új zebrák a kiemelt csomópontokban

 

gyalogátkelőhely a Lehel térnél
gyalogátkelőhely a Lehel térnél – itt korábban aluljárón át lehetett keresztezni a Váci utat

 

A gyalogosok, kiemelten az idősek, babakocsival közlekedő, mozgásukban akár csak átmenetileg is korlátozott emberek közlekedésének segítése érdekében a Nyugati pályaudvarnál, valamint az Astoriánál is gyalogátkelőhelyeket létesítünk. Az M3-as metró felújításához kapcsolódóan Újpest-központban, a Dózsa György úton, a Lehel térnél és a Nagyvárad térnél, valamint ezek mellett a Blaha Lujza téren átadott zebrák bebizonyították, hogy igény van ezekre a fejlesztésekre. 

A Nyugati térnél három új gyalogátkelőhelyet alakítanak ki 2023 nyarán a Váci úton, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Szent István körúton keresztül, így lehetővé válik az akadálymentes átkelés a téren:

 

koppints az ábrára a nagyításért

 

Jövőbeni fejlesztések lépésenként

A Váci út–Bajcsy-Zsilinszky út–Kiskörút–Üllői út útvonal teljes megújulása egy hosszútávú folyamat. Nem egyetlen nagyprojektről van szó, amelyben egy ütemben, faltól falig újul meg az útvonal, sokkal inkább kisebb-nagyobb, egymást támogató és egymásra épülő projektek eredményeként érhetőek el a kitűzött célok. 2030-ra a források felelős és okos felhasználásával az alábbi projektek megvalósíthatók, ehhez csak együttműködésre van szükség az Európai Unió, Magyarország Kormánya, a Fővárosi Önkormányzat és az érintett kerületek között.

 

 

Elolvasom a kiadványt

Olvasd el a Fővárosi Önkormányzat kiadványát a Váci út, a Bajcsy-Zsilinszky út és az Üllői út megújításáról, azaz az újjáéledő sugárutakról ide koppintva.