Magyarország kormánya a települési önkormányzatokkal együttműködve célul tűzte ki az alacsony szén-dioxid-kibocsátással járó stratégiák támogatását a városok területén. A fenntartható városi mobilitás elérése érdekében a kormány 2016-ban közzétette a „Fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten (VEKOP-5.3.1-15)” pályázati felhívást a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program keretében. A forrást a megvalósításra 100 százalékban az Európai Unió biztosítja.
A támogatás célja, hogy Budapesten a mindennapos utazásoknál növekedjen a gyalogos-, a kerékpáros és/vagy a közösségi közlekedést igénybe vevők részaránya. Ez ugyanis hozzájárul az élhetőbb és fenntarthatóbb városi környezet kialakulásához, valamint az alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szint eléréséhez. A pályázati felhívás kifejezetten olyan projekteket támogat, amelyekben nem egy-egy vonalas létesítmény megépítését, hanem nagyobb területek komplex kerékpározásbarát fejlesztését vállalják a pályázók. Ezeken kívül a nemzetközi kerékpárútvonalakhoz (EuroVelo), illetve az agglomerációs településekhez csatlakozó útvonalak fejlesztésével lehetett pályázni.
A Fővárosi Önkormányzat és a BKK összesen tizenhat kerületi önkormányzat bevonásával 12 konzorciumot hozott létre, és 12 projektötlettel összesen bruttó 8,39 milliárd forint támogatást nyert el. A projekteket megvalósító konzorciumokat minden esetben a Fővárosi Önkormányzat vezeti, a szakmai kontrollt a BKK biztosítja. Az alábbi pályázatok és a projektek megvalósítói nyertek támogatást:
A projekt neve | Megvalósító | |
1. | A budapesti közbringarendszer és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt. |
2. | Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest XIX. kerületében | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt., Budapest Főváros XIX. Kerület, Kispest Önkormányzata |
3. | Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest II. kerületében | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt., Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzata |
4. | Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XX. kerületében | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt., Budapest Főváros XX. Kerület, Pesterzsébet Önkormányzata |
5. | Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XII. kerületében | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt., Budapest Főváros XII. Kerületi Hegyvidéki Önkormányzat |
6. | Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XVI. kerületében | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt., Budapest Főváros XVI. Kerületi Önkormányzat (Árpádföld, Cinkota, Mátyásföld, Sashalom, Rákosszentmihály) |
7. | Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XI. kerületében | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt., Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata |
8. | Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest IV. kerületében | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt., Budapest Főváros IV. Kerület Újpest Önkormányzata |
9. | Dél-budapesti kerékpárosbarát fejlesztések | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt., Budapest Főváros XVIII. Kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata, Budapest Főváros XXI. Kerület Csepel Önkormányzata, Budapest Főváros XXIII. Kerület Soroksár Önkormányzata |
10. | Budapest–Fót kerékpárút XV. kerületen belüli szakasza | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt., Budapest XV. Kerületi Önkormányzata |
11. | Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest X. kerületében | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt., Budapest Főváros X. Kerület Kőbányai Önkormányzata |
12. | Rákos-patak menti ökoturisztikai folyosó | Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt., Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzata, Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata, Budapest Főváros X. Kerület Kőbányai Önkormányzata, Budapest Főváros XVII. Kerület Rákosmente Önkormányzata |
A projektek megvalósításának első lépéseként 2017-ben elkészült a projektterületekre vonatkozó Kerékpárforgalmi Hálózati Terv (KHT). A KHT-ket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezette tervzsűri elfogadta, és az abban foglaltak szerint elkezdődött az engedélyezési és kiviteli tervek készítése. A jelenleg érvényes ütemezés alapján a tervek 2018-ban készülnek el, a kivitelezés pedig 2019-ben kezdődik.