Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Általános feltételek

A BKK és a budapesti megosztott mikromobilitási eszközök szolgáltatói között megkötött adatátadási szerződés célja, hogy a mikromobilitási szolgáltatások a fővárosi közösségi közlekedéssel összehangolhatók legyenek. Ennek érdekében a szolgáltatók pontos adatokat szolgáltatnak az általuk üzemeltetett eszközök tényleges használatáról, lehetővé téve a hatékonyabb közlekedésszervezést és az utasok számára kedvezőbb integrált közlekedési megoldásokat.

A BKK egyik kiemelt feladata a fenntartható közlekedés folyamatos fejlesztése Budapesten. Ehhez kapcsolódva koordinálja a kerületek és a megosztott mobilitási eszközök szolgáltatói közötti kooperációt, valamint nyomon követi a megosztott mobilitási tevékenységet a fővárosban. Teszi mindezt annak érdekében, hogy jobban megértsük, miként hatnak és mennyire hasznosak a megosztott mikromobilitási eszközök Budapest közlekedésfejlesztési céljainak elérésében.

 

 

A BKK az MDS (Mobility Data Specification) API-on  és GBFS (General Bikeshare Feed Specification) hozzáférésen keresztül az egész főváros területéről és a főváros területén belül induló és / vagy végződő utazásokról folyamatos, valós idejű adatokat gyűjt a megosztott szolgáltatóktól az alábbi feladatok ellátására: 

  • élő, valamint historikus adatok gyűjtése a megosztott mobilitási járművek és eszközök elhelyezkedéséről azok vizsgálata és elemzése céljából;
  • a megosztott mobilitási eszközökkel való közlekedési szokások, trendek és minták vizsgálata, azok publikálása a BKK BudapesTrend közlekedési riportjában;
  • a megosztott mobilitási járművek és eszközök területi koncentrációjának és megoszlásának vizualizálása, ami elősegíti a jelenlegi Mobi-pont-hálózat informált bővítését leadási és felvételi minták tanulmányozásával;
  • az adatalapú stratégiai tervezéshez inputadatok szolgáltatása (döntés-előkészítés) illetve infrastruktúrafejlesztéshez helyszínkijelölések;
  • felügyelni és ösztönözni a megosztott mobilitási járművek és eszközök rendezett keretek közötti közterületi elhelyezését; 
  • a megosztott mobilitási szabályozási előírások betartásának nyomon követése;
  • valamint összesített és anonimizált adatok nyilvánosságra hozatala saját weboldalán, a BudapesTrend közlekedési riportok részeként, adatigénylés esetén vagy döntéselőkészítői dokumentumokban.

Az adatszolgáltatásnak ki kell terjednie a járművek tényleges elhelyezkedésére és az applikációban megjelenő adatokra, ezen adatok valódiságáért a roller szolgáltató felelősséget vállal.

 

 

Publikálható adatok

Az alábbi összesített és anonimizált adatokat kívánjuk nyilvánosságra hozni weboldalunkon, a BudapesTrend közlekedési riportok részeként, adatigénylés esetén vagy döntéselőkészítői dokumentumokban:

  • órás / napi / havi és éves átlagos és maximum roller darabszámok Budapesten, kerületenként és választott területre (összes rollerszolgáltató);
  • órás / napi / havi és éves átlagos és összesített utazásszám darabszámok Budapesten, kerületenként és választott területre (összes rollerszolgáltató);
  • órás és napi összesített utazásszám Budapesten, kerületenként és választott területre (összes rollerszolgáltató) – eseti jelleggel, nagyobb események alkalmával (pl. Sziget Fesztivál), annak vizsgálatára, hogy hogyan változik a rollerhasználat;
  • napi / havi / éves kihasználtság Budapesten, kerületenként és választott területre (összes rollerszolgáltató);
  • átlagos utazási hossz és időtartam Budapesten, kerületenként és választott területre (összes rollerszolgáltató)
  • napi időbeli eloszlás órás szinten ("trips by hour") Budapesten, kerületenként és választott területre (összes rollerszolgáltató);
  • utak térképes megjelenítése Budapesten, havi és éves bontásban (összes roller szolgáltató)
    • kiegészítve az összesített átlag rollerdarabszámmal, összesített utazásszám, összesített utazáshossz és összesített széndioxidkibocsátás-megtakarítással;
  • utazások térkép: átlagos és összesített indulások és érkezések (honnan-hova) Budapesten, kerületenként, és választott területre pl. hexagon (összes rollerszolgáltató);
  • átlagos és összesített utazások útszegmensenként (heat map);
  • legforgalmasabb Mobi-pontok, állomások vizsgálata (összes rollerszolgáltató);
  • eseményhatás-elemzés – forgalom (eseményhez köthető indulások, érkezések) órás szinten kerületenként (összes rollerszolgáltató).
  • eseményhatás-elemzés – útvonal (összesített utazások útszegmensenként esemény idején) órás szinten kerületenként (összes rollerszolgáltató).