Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúrafejlesztés
A projekt célja
A „Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúrafejlesztés” elnevezésű projekt célja Budapest elöregedett trolibusz-gépjárműparkjának frissítése.
2015–2016-ban összesen 47 új CAF villamos (ebből 35 rövid, 10 hosszú) és 36 új Solaris trolibusz (20 szóló, 16 csuklós) érkezett Budapestre a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműprojekt I. ütem” keretében. A BKK 2014-ben úgy kötötte meg a szerződéseket a járműgyártókkal, hogy a rá következő években további 77 villamost, illetve 72 trolibuszt hívhat le a szerződés terhére.
A Budapesti Közlekedési Központ a „Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi vasútielérhetőség javítása a közép-magyarországi régióban” című felhívásra benyújtott, IKOP-3.1.0-15-2017-00016 azonosító számmal nyilvántartott támogatási kérelmét a Közlekedési Operatív Programokért Felelős Helyettes Államtitkárság vezetője 3.891.000.000 Ft összegű támogatásra érdemesnek ítélte 2018. január 22-én.
A fenti döntés alapján a BKK 10 szóló, és 11 csuklós trolit vásárolhat, illetve a trolibuszok közlekedésének biztosításához a Baross utcában felsővezeték-rendszert építenek.
Solaris–Škoda trolibuszok
A járművek nyáron légkondicionáltak, télen fűtöttek, emellett 4 kilométert felsővezeték nélkül, önjáró üzemmódban is képesek megtenni. Ennek köszönhetően a járatnak nem okoz gondot egy esetleges áramkimaradás, illetve az sem, ha olyan szakaszon kell haladnia, ahol hiányos a felsővezeték. Az önjáró üzemmód új lehetőségeket teremt a hálózat egyes vonalainak átalakításában.
A szóló típusok 62 főt, a csuklós trolibuszok pedig 102 főt tudnak befogadni. Mindegyik jármű alacsonypodlós, ezért a mozgásukban korlátozottak, illetve ababakocsival közlekedők utazása kényelmesebb. A komfortosabb utazás érdekében a műszaki és ergonómiai megoldásokat is szem előtt tartjuk a beszerzésben – különös tekintettel a kedvező energiafogyasztásra, illetve arra, hogy minél több olyan troli legyen Budapesten, amelyben nincs lábtartó (dobogó) az üléseknél. Az összes új járművet kamerákkal szerelik fel, amelyek növelik az utasok biztonságérzetét és segítséget nyújtanak a szándékos károkozások megelőzésében vagy az elkövetők azonosításában.
A projekt megvalósítási időszakának kezdő időpontja: 2018. 02. 01.
A projekt fizikai befejezésének időpontja: 2022. 01. 21.
Baross utcai trolifelsővezeték-fejlesztés
Felsővezetékes üzemmódban jár a troli a Harminckettesek tere és a Szabó Ervin tér között is köszönhetően annak, hogy a Baross utca–Szabó Ervin tér–Üllői út–Kálvin tér útvonalon a használaton kívüli troli-felsővezetéket ismét a hálózatba kötötték. Így a felsővezeték nélkül megtett szakasz hossza csökken, az önjárást biztosító nagy értékű akkumulátorok élettartama növekszik, a közlekedés is gyorsabb lehet. Az elektromos terhelés növekedése miatt a korszerűsítés során fejlesztették az elektromos betáplálás kábelhálózatát, új felsővezeték épült a Szabó Ervin tér és a Múzeum körút között, új felsővezetéki elosztóváltó a Mária utcánál, és a Kálvin téren új felsővezetéktartó-oszlopokat is telepítettek.
Előzmények
A „Budapesti villamos- és trolibusz-járműprojekt I. ütem” eredményeként 47 villamost és 36 trolibuszt szerzett be a BKK: az új alacsonypadlós járművek korszerűek és hatékony az energiafelhasználásuk. Az érintett járatok megállóhelyeit átépítették, hogy a kötöttpályás útvonalakon akadálymentes és korszerű utazást nyújtsanak.
A fővárosi villamos- és trolibuszhálózat évente több mint 400 millió utast szállít, a jelenlegi járműflotta azonban egyre kevésbé képes ekkora forgalmat kiszolgálni. A járművek átlagéletkora magas, emiatt nem mindig képesek fennakadás nélkül közlekedni, továbbá jelentős az energiafelhasználásuk.
A projekt I. üteméről részletes információk itt találhatók.
Finanszírozás
Kedvezményezett neve: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság
A „Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés” (IKOP-3.1.0-15-2017-00016) a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 3,891 milliárd forinttal támogatja. Ez a projekt összköltségére nézve 99,44%-os támogatási intenzitást jelent. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 4.010.574.286 forint.
Ütemezés
Az új járműflotta első példányai 2015-ben érkeztek a fővárosba. A jelen projekt során beszerzett járműveknél az alábbi ütemezés várható:
- Az új járművek várhatóan 2019. október 7-től állnak forgalomba.
Közbeszerzés
A „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” keretében a műszaki leírásnak megfelelő, 100%-ban alacsonypadlós, azonos típuscsaládba tartozó új, minimum 4 km folyamatos felsővezeték nélküli utasforgalmi üzemre alkalmas személyszállító csuklós és szóló trolibuszok beszerzése.
Ajánlati felhívás PDF Formátumban (0,2 MB)
Előzetes vitarendezési kérelem PDF Formátumban (0,3 MB)
Ajánlati felhívás módosítása PDF Formátumban (0,1 MB)
Módosító hirdetmény PDF Formátumban (0,1 MB)
Módosító hirdetmény PDF Formátumban (0,1 MB)
Összegezés PDF Formátumban (0,2 MB)
Válasz előzetes vitarendezésre PDF Formátumban (0,5 MB)
Galéria
- Solaris-Škoda trolibuszok a forgalomban
- Megérkezett az első új csuklós Solaris–Škoda trolibusz
- Megérkezett az első új szóló Solaris–Škoda trolibusz
- Felsővezetékes üzemmódban jár már a troli a Baross utcában
Solaris-Škoda trolibuszok a forgalomban
Megérkezett az első új csuklós Solaris–Škoda trolibusz
Megérkezett az első új szóló Solaris–Škoda trolibusz
Felsővezetékes üzemmódban jár már a troli a Baross utcában
Elérhetőségek
Budapesti Közlekedési Központ
- Cím: 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 19–21.
- Telefon: +36 1 3 255 255
- e-mail: [email protected]
- Fax: +36 1 235 1040
BKK Telefonos Ügyfélszolgálat
- Telefonszám (Call Center): +36 1 3 255 255
BKK Központi Ügyfélszolgálat
- Ügyfélfogadás: 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén u. 19–21.
- Levelezési cím: 1241 Budapest, Pf. 200
- e-mail: [email protected]
Nyitvatartás | |
hétfő, kedd | 9.00–17.00 óráig |
szerda | 9.00–19.00 óráig |
csütörtök | 9.00–17.00 óráig |
péntek | 9.00–15.00 óráig |
szombat–vasárnap | zárva |
BKK Ügyfélközpontok
Cím | Nyitvatartás | ||
Hétköznap | Szombat | Vasárnap | |
Deák Ferenc tér M, aluljáró | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 |
Déli pályaudvar M | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 |
Ferenciek tere M | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 |
Kelenföld vasútállomás M, aluljáró | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 |
Keleti pályaudvar M, aluljáró | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 |
Kőbánya-Kispest M | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 |
Liszt Ferenc Repülőtér 2A terminál | 8.00–22.00 | 8.00–22.00 | 8.00–22.00 |
Liszt Ferenc Repülőtér 2B terminál | 9.00–21.00 | 9.00–21.00 | 9.00–21.00 |
Móricz Zsigmond körtér M | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 |
Népliget M | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 |
Központi Ügyfélszolgálat VII. kerület, Rumbach Sebestyén utca 19–21. |
9.00–17.00, szerdán 9.00–19.00, pénteken 9.00–15.00 |
Zárva | Zárva |
Szentlélek tér HÉV-állomás | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 |
Széll Kálmán tér M | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 | 5.30–22.00 |