Tartalmak az oldalon: Helyzetértékelés ► Jövőkép ► A közlekedésbiztonságot befolyásoló tényezők ► Intézkedési javaslatok ► Elolvasom a teljes közlekedésbiztonsági stratégiát
Budapest közlekedésbiztonsága közös ügyünk, mindannyiunk együttműködésére szükség van ahhoz, hogy elérhessük céljainkat. Ha szeretnéd megismerni a stratégiát, nézd végig a videót, görgesd végig rövid összefoglalónkat, vagy mélyedj el a részletekben az oldal alján letölthető teljes dokumentumban!
Miért foglalkozunk egyáltalán a közúti közlekedés biztonságával?
Az elmúlt 10 évben közel 500 honfitársunk halt meg Budapest útjain. Az áldozatok több mint fele a legvédtelenebb – úthasználók közül került ki, közülük sokan idősek vagy gyerekek, gyalog, vagy kerékpárral közlekedők. A sérüléssel járó esetek 90%-át járművezetők okozzák. Az okozott sérülések és halálesetek szinte kivétel nélkül megelőzhetők lennének szabálykövető, körültekintő és előzékeny közlekedési magatartással, korszerű járműparkkal, közterületeink, utazási szokásaink átalakításával.
Az alábbi ábrán a 2004-2021 közötti, személyi sérüléssel járó, Budapesten történt közlekedési események számát mutatjuk be. Jól látható, hogy 2010 óta a fővárosi gépjárműforgalom növekedésével sajnálatos módon a sérülések száma is folyamatosan növekedő tendenciát mutat.
Személyi sérüléses kimenetelű közúti közlekedési események száma Budapesten 2004-2021. között (darab)
Európai összevetésben Budapesten a közúti közlekedés veszélyesebb, mint a hasonló méretű nagyvárosokban: a magyar fővárosban arányaiban ötször annyian halnak meg a közlekedésben, mint Bécsben, és tizennyolcszor annyian, mint Oslóban.
A közúti közlekedés halálos áldozatainak száma Európa nagyvárosaiban 2019-ben, 100.000 lakosra vetítve
Milyen Budapestet szeretnénk? – Jövőkép és célok a biztonságosabb közlekedésért
Célunk, hogy Budapesten
- 2030-ig 50%-kal,
- 2050-re pedig nullára csökkenjen a közúti közlekedés halálos áldozatainak száma.
A cél eléréséhez a Vision Zero megközelítését használjuk fel. Ennek a skandináv kezdeményezésnek a célja az, hogy nullára csökkentse a közlekedés közben bekövetkező súlyos vagy halálos sérülések számát. A program fő üzenete, hogy az emberek hibáznak. Ezért azzal érvel, hogy az intézkedéseket több szinten kell ötvözni, így megelőzve, hogy a hibák miatt emberek haljanak meg.
Ennek érdekében
- már a tervezéskor figyelembe veszük az emberi hibázás lehetőségét,
- megosztjuk a felelősséget a közlekedők és tervezők között,
- fejlesztésre ösztönözzük a közlekedési szektort.
HAGYOMÁNYOS MEGKÖZELÍTÉS | ⬌ | VISION ZERO |
A halálesetek elkerülhetetlenek | A halálesetek megelőzhetők | |
Tökéletes emberi viselkedéssel számol | Számol az emberi hibával | |
Balesetek megelőzése | Halálos, súlyos kimenetel megelőzése | |
Egyéni felelősség | Rendszerszintű gondolkodás | |
Megmenteni az életet drága | Megmenteni az életeket nem drága |
Akkor lehet csökkenteni a közlekedés veszélyeit, ha a legfontosabb szereplők: az emberek, a járművek, az infrastruktúra és az intézményrendszer is szorosan együttműködnek.
Az emberek szerepe a közlekedésbiztonságban
Az élhető, biztonságos és egészséges város egyik alapfeltétele, hogy az emberek együttműködnek egymással – függetlenül attól, hogy épp milyen közlekedési módot használnak. Egy ilyen városban a közlekedők ismerik és betartják az egyes közlekedési módokra és eszközökre vonatkozó szabályokat.
Az együttműködés és a szabálykövetés azonban sehol nem alakul ki automatikusan, hanem csak akkor, ha a közlekedők
- az oktatás révén ismerik a szabályokat,
- a szemléletformálásnak köszönhetően tetteik és azok következményeinek tudatában vannak,
- és betartják a szabályokat. Erre ösztönzi őket, ha a szabályok megsértése esetén magas a lebukási arány, azaz, ha gyakori a rendőri ellenőrzés, és ha nagy lefedettségű kamera- és sebességmérő-rendszerek működnek.
A járművek szerepe a közlekedésbiztonságban
A közlekedésbiztonság javításához elengedhetetlen, hogy a járművek rendszeres megfelelőségi ellenőrzésen vegyenek részt, aktív – azaz a balesetek megelőzését szolgáló –, és passzív – azaz a balesetek következményeinek mérséklését szolgáló – biztonsági elemekkel legyenek felszerelve.
A közlekedésbiztonsággal kapcsolatban is érdemes kiemelni, hogy a budapesti és Pest vármegyei járműpark egyre növekszik. 10 év alatt a fővárosban 25%-kal, míg a környező vármegyében 45%-kal növekedett a személygépjárművek száma.
Ugyan a 2022-től újonnan forgalomba helyezett járművek az Európai Unió előírásai alapján a korábbiaknál több biztonsági felszereltséggel is rendelkeznek (intelligens sebességasszisztens, tolatóradar, vészfékjelzés és feketedoboz), a magyar járműpark átlagéletkora folyamatosan növekszik, így az újítások a hazai utakon csak hosszú átfutással jelenhetnek meg. Különösen fontos kérdés ez a nagyméretű gépjárművek esetében, amelyeken utólag elhelyezett aktív/passzív eszközökkel (pl. holttérfigyelő tükör) különösen a legvédtelenebb úthasználók veszélyei jelentősen csökkenthetők. Emellett az egyre népszerűbb, újfajta mikromobilitási eszközök (pl. elektromos rollerek) használatának kormányzati szabályozására is szükség lenne.
Az infrastruktúra szerepe a közlekedésbiztonságban
A statisztikai mutatók alapján városi környezetben is egyértelmű összefüggés van a gépjárműforgalom sebessége,nagysága, és a közlekedési események következményei, számossága között.
A forgalom nagyságát és sebességét alapjaiban befolyásolja az infrastruktúra kialakítása. Komoly kockázatot és veszélyt jelent a közlekedők közötti jelentős sebességkülönbség: egy gyalogos elütése esetén radikálisan csökken a túlélés esélye a gépjármű sebességének növekedésével.
Az elsőbbségadási viszonyok rendszerének észlelhetőségének, egyértelműségének és felismerhetőségének hiánya is komoly veszélyeket rejt magában, fontos, hogy minden közlekedő biztonsággal és magabiztosan tudja használni a csomópontokat. Az utcák és utak kialakítása a kihelyezett tábláknál is erősebben üzen a közlekedőknek, hogy milyen módon használják az adott szakaszt. A sávszélesség, az anyaghasználat, ívsugarak mérete maguk is sugallják a megfelelő sebességet, az elsőbbségi viszonyokat.
A legvédtelenebb úthasználók védelme érdekében fontos, hogy megduplázzuk a 30-as zónával vagy lakó-pihenő övezettel védett lakóterületek nagyságát. Elsősorban ott van erre szükség, ahol kiemelten számítani kell a jelentősebb gyalogos és kerékpáros forgalomra, gyerekekre és lassabban közlekedő idősebb emberekre, mint például óvodák, iskolák, kórházak környékén vagy lakóövezetekben. A zónák kijelölése azonban csak az első lépés, mivel az utak kialakítását fokozatosan a megengedett sebességkorlátozáshoz kell igazítani és kiemelt figyelmet kell fordítani az ellenőrzésre is.
Az intézményrendszer szerepe a közlekedésbiztonságban
A stratégia csak megfelelő szervezeti háttér segítségével valósítható meg, melynek lépései:
- legyen egyértelmű felelőse minden közlekedésbiztonsághoz kapcsolódó feladatnak,
- álljanak rendelkezésre minőségi adatok, és
- széleskörű együttműködés legyen az érintett szereplők – a kormányzat, a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a Fővárosi Önkormányzat és intézményei, a kerületi önkormányzatok, a szakmai és a civil szervezetek, valamint a piaci szereplők – között.
Milyen intézkedésekkel érhetjük el céljainkat? - intézkedési javaslatok
Tudatos, figyelmes és szabálykövető közlekedők
Célul tűzzük ki, hogy évente 50.000 gyerek és fiatal kapjon célzott közlekedésbiztonsági oktatást. Szemléletformáló kampányokat indítunk a felnőttek és gyerekek számára a közlekedésbiztonság javítása, a közlekedési veszélyek csökkentése érdekében.
Célunk, hogy véget vessünk a gyorshajtásnak Budapesten, ezért 200 edukációs és 100 szankcionáló sebességmérőből (traffibox) álló hálózat kiépítését kezdeményezzük.
Biztonságos járművek
Szabályozzuk a megosztott mikromobilitási szolgáltatásokat, többek között távveezérelt fedélzeti sebességkorlátozás előírásával. A járműbeszerzések során csak a megfelelő biztonsági felszereléssel ellátott autóbuszokat, trolibuszokat és tehergépjárműveket szerzik be a fővárosi cégek, a korábban beszerzett járműveket pedig utólag felszereljük ezekkel a biztonsági eszközökkel. Szabályozzuk továbbá a nehézgépjárművek városon belüli közlekedését is. Támogatjuk az EU-s szinten kötelező aktív és passzív biztonsági rendszerek elterjedését.
Biztonságos infrastruktúra
Kiemelten foglalkozunk a közlekedési csomópontokkal és a kereszteződések, utak és utcák városi szerepének megfelelő, önmagát magyarázó kialakításával, valamint a megbocsátó környezet megteremtésével.
Biztonságos kereszteződések, önmagát magyarázó utcák és utak, megbocsátó környezet
Biztosítjuk, hogy mostantól csak önmagukat magyarázó utcák és utak épüljenek, és megbocsátó környezet alakuljon ki Budapesten, ezzel javítva a szabálykövetést, és enyhítve a közlekedők hibáinak következményeit. Ehhez közúti biztonsági auditot végzünk minden új beruházás, felújítás és a legkritikusabb szakaszok esetében, illetve közútkezelőként csak ilyenekhez adunk engedélyt. Saját beruházás esetén független auditálást végeztetünk. A budapesti kereszteződések biztonságát kiemeléssel, jelzőlámpákkal, gyalogátkelőhelyek létesítésével javítjuk.
Hatékony gyorsforgalmi és tranzitutakat jelölünk ki
Minden közlekedési mód számára átjárhatóvá és hatékonnyá tesszük Budapest belterületén a gyorsforgalmi és térségi úthálózatot (pl. adaptív zöldhullám), ahol szükséges pótoljuk a hiányokat (pl. külső harántirányú utakat). Adaptív forgalomirányítás kialakításával egyensúlyt teremtünk a forgalmi igények és a város közúti kapacitása között, a különböző mobilitási módok hatékonyságának figyelembe vételével.
Biztonságos főutak
Azon dolgozunk, hogy biztonságos, tiszta és élhető főutakat hozzunk létre, ahol az autóforgalom mellett a közösségi közlekedés, a gyaloglás, a kerékpározás és a városi élet is kellő teret kap. A belvárosi főutakat emblematikus tengelyekké alakító projekteket készítünk elő.
Helyi léptékű gyűjtőutak
Kiszámítható, biztonságos gyűjtőutakat alakítunk ki, ahol közösségiközlekedés-barát eszközökkel korlátozzuk a nem kívánt átmenő autóforgalmat , szabályozzuk a parkolást és már itt is figyelembe vesszük az egészséges utcák alapelveit.
Védett helyi utcák
Megduplázzuk a védett lakóterületek (30km/órás és lakó-pihenő övezet) területét és kezdeményezzük azok megfelelő kialakítását. Átmenőforgalom-mentes és csökkentett sebességű lakóutcákat hozunk létre.
Támogató intézkedések
A BKK javaslatot tesz a hatáskörén kívül eső, de a közlekedésbiztonságot alapjaiban meghatározó szabályozások (KRESZ, Útügyi Műszaki Előírás) felülvizsgálatára. Együttműködünk minden civil, szakmai és kormányzati szervezettel – különösen a rendőrséggel –, valamint a kerületekkel a stratégia megvalósítása érdekében.
Megismernéd a teljes stratégiát?
A Budapesti Közlekedési Központ közlekedésbiztonsági stratégiáját teljes egészében is elolvashatod, ehhez koppints ide.